رویترز: قدرت‌های جهانی نمی‌خواهند به ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ بپیوندند

ترس از دست دادن بخشی از آرای مردمی در انتخابات یکی از دلایل مخالفت اروپایی‌ها با پیوستن به ائتلاف آمریکا عنوان شده است

یکی از عوامل حوثی‌های یمن در کشتی تجاری گلکسی لیدر در دریای سرخ، ۲۰ دسامبر‌ ۲۰۲۳ــ رویترز

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، امیدوار بود با ایجاد یک ائتلاف دریایی جدید به نام «نگهبانان امنیت»، به حملات متعدد حوثی‌های یمن به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ پاسخی جهانی و محکم بدهد، اما با گذشت بیش از یک هفته از مطرح شدن این ایده، به نظر می‌رسد طرح رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا با شکست مواجه شده است.

به گزارش رویترز، ایتالیا و اسپانیا از جمله متحدان اروپایی آمریکا بودند که از آن‌ها به عنوان مشارکت‌کنندگان در این عملیات دریایی نام برده شد اما این کشورها در بیانیه‌هایی اعلام کردند که از پیوستن به ائتلافی به رهبری ایالات متحده در دریای سرخ فاصله گرفته‌اند؛ اقدامی که شکستی دیگر در کارنامه سیاست خارجی بایدن در آستانه شروع کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود.

پنتاگون گفته بود که این ائتلاف دفاعی متشکل از بیش از ۲۰ کشور قرار است عبور آزادانه تجارت میلیاردها دلاری از گلوگاه راهبردی آب‌های دریای سرخ در نزدیکی یمن را تضمین کند اما رویترز می‌گوید تقریبا نیمی از این کشورها تاکنون برای حمایت از ایالات متحده به منظور دفاع از کشتی‌رانی تجاری در این منطقه بحرانی هیچ قدمی برنداشته‌ و کمکی نکرده‌اند؛ کمک‌هایی که می‌توانستند اعزام کشتی‌های جنگی یا حتی فرستادن یک افسر ستادی باشند.

بی‌میلی برخی متحدان ایالات متحده برای پیوستن به این اتحاد دریایی خاص تا اندازه‌ای بازتاب‌دهنده شکاف‌های عمیق میان قدرت‌های جهانی در پرونده جنگ غزه است. زیرا اصرار بایدن به تداوم حمایت قاطع از اسرائیل در این جنگ با افزایش انتقاد‌های بین‌المللی از تهاجم روزافزون اسرائیل به غزه در تقابل قرار دارند؛ جنگی که وزارت بهداشت غزه مدعی است تا به‌ حال بیش از ۲۱ هزار فلسطینی در آن کشته شده‌اند.

دیوید هرناندز، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کامپلوتنس مادرید، در گفت‌گو با رویترز و با اشاره به اینکه افکار عمومی در اروپا به طور فزاینده‌ای منتقد اسرائیل شده‌اند، به رویکرد محتاطانه اروپایی‌ها اشاره کرد و گفت: «دولت‌ها و مقام‌های اروپایی بسیار نگران‌اند که بخشی از رای‌دهندگانشان در انتخابات مقابل آن‌ها قرار گیرند.»

حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی از ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ تاکنون، ده‌ها کشتی تجاری را در دریای سرخ با موشک‌ها و پهپادهایشان هدف قرار داده یا توقیف کرده‌اند و در تلاش‌اند هزینه‌های بین‌المللی بیشتری به اسرائیل تحمیل کنند؛ کشوری که از حمله ۷ اکتبر حماس به جنوب آن که کشته شدن یک هزار و ۲۰۰ نفر و اسارت ۲۴۰ نفر دیگر را درپی داشت، همچنان خشمگین است.

در حالی که نیروهای دریایی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در دریای سرخ طی روزها و هفته‌های گذشته در حال رهگیری و سرنگون کردن موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها بوده‌اند، یک منبع آگاه از سیاست‌های بایدن در دولت ایالات متحده به رویترز گفته که کاخ سفید معتقد است که تشدید حملات حوثی‌ها مستلزم پاسخی بین‌المللی، فارغ از درگیری‌های غزه، است.

دریای سرخ مسیر کشتی‌هایی است که از کانال سوئز عبور می‌کنند که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از طریق آن منتقل می‌شود و برای جابه‌جایی کالا میان آسیا و اروپا حیاتی است. اما حملات موشکی اخیر حوثی‌ها به تغییر مسیر برخی کشتی‌ها به سمت دماغه امید نیک در جنوب آفریقا منجر شده و زمان و هزینه تجارت دریایی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، شرکت حمل‌ونقل هاپاگ‌لوید آلمان روز چهارشنبه هفته جاری گفت که همچنان معتقد است دریای سرخ بسیار خطرناک است و آن‌ها مجبورند به اعزام کشتی‌هایشان به سمت دماغه امید نیک ادامه دهند.

در آخرین مورد، شورشیان حوثی یمن روز سه‌شنبه ۲۶ دسامبر اعلام کردند که به یک کشتی در دریای سرخ و همچنین به سمت خاک اسرائیل حملات موشکی و پهپادی کرده‌اند. در همین روز، خبرگزاری فرانسه نیز به‌نقل از مقام‌های واحد عملیات تجارت دریایی بریتانیا نوشت که شامگاه سه‌شنبه در نزدیکی یک کشتی تجاری در حال عبور از دریای سرخ، صدای چند انفجار و شلیک موشک شنیده شده است.

اکنون اگرچه بریتانیا، یونان و چند کشور دیگر رسما مشارکت در عملیات ویژه ایالات متحده را پذیرفته‌اند، تعدادی از کشورهای مدنظر آمریکا گفته‌اند که در این عملیات مستقیم شرکت نخواهند کرد.

وزارت دفاع ایتالیا اعلام کرده که به‌ درخواست مالکان کشتی‌های ایتالیایی و «نه به‌عنوان بخشی از عملیات ایالات متحده»، یک کشتی جنگی به دریای سرخ خواهد فرستاد. فرانسه نیز گفت که اگرچه از تلاش‌ها برای تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ حمایت می‌کند، کشتی‌هایش تحت فرمان فرانسه باقی خواهند ماند.

اسپانیا نیز به‌صراحت اعلام کرد به عملیات «نگهبانان امنیت» نمی‌پیوندد و با تشکیل چنین ائتلافی برای حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ مخالف است، اما پدرو سانچز، نخست‌وزیر این کشور، روز چهارشنبه گفت که مایل است برای مقابله با بحرانی حوثی‌ها یک ماموریت متفاوت تعریف کند.

این در حالی است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز پیش از این نشان داده بودند علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری و مشارکت در این طرح ندارند.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه چهارشنبه اعلام کرده بود بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگویی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، درباره حملات مکرر شورشیان حوثی یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، درگیری‌های مرزی میان نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله لبنان و جنگ جاری در غزه گفت‌وگو کرده است.

بیشتر از جهان