برگزاری دادگاهی دیگر برای منوچهر بختیاری، پدر دادخواه پویا بختیاری

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه را پس از اصرار بر دادخواهی فرزندشان، پویا بختیاری زندانی کرده است

تصویری از منوچهر بختیاری در کنار فرزندش پویا بختیاری -Social media 

اعضای خانواده منوچهر بختیاری و نهادهای حقوق بشری با اشاره به «برگزاری دادگاهی دیگر در روز یکشنبه برای این پدر دادخواه» همزمان با ادامه مخالفت دستگاه قضایی با دسترسی او به درمان در زندان و «مرخصی درمانی»، هشدار دادند که «جان منوچهر بختیاری در خطر است.»

سارا عباسی، همسر منوچهر بختیاری، در صفحه اینستاگرام خود از برگزاری دادگاه دیگری برای این پدر دادخواه در بند در روز یکشنبه ۳ دی ماه و در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به «رياست موسی آصف الحسینی» خبر داد.

در همین حال وب‌سایت هرانا، پایگاه اطلاع‌رسانی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز گزارش داد که «جلسه دادگاه» جدید منوچهر بختیاری که در «در زندان قزوین» محبوس است از بابت «پرونده‌ای که اخیرا علیه او گشوده شده، روز یکشنبه ۳ دی ماه و به صورت ویدئو کنفرانس در شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز» برگزار شد.

براساس این گزارش، دادگاه جدید منوچهر بختیاری با حضور مصطفی نیلی، وکیل مدافع او برگزار شد. منوچهر بختیاری در جریان این محاکمه در مقابل اتهاماتی شامل «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت نظام، تشکیل گروه بر قصد برهم زدن نظام، نشر اکاذیب و عضویت در گروه‌های مخالف نظام» باید از خود دفاع می‌کرد.

به نوشته سارا عباسی، همسر منوچهر بختیاری «این اتهامات واهی و سنگین به‌خاطر بلند کردن پرچم و نماد ملی در نگین خلیج همیشه فارس جزیره کیش و وطن‌پرستی» به منوچهر بختیاری وارد شده است. به گفته او، این پرونده مختومه شده بود اما «دوباره روز یکشنبه برایش دادگاه تشکیل» دادند.

همسر منوچهر بختیاری به محرومیت این پدر دادخواه از دسترسی به درمان و مرخصی درمانی اشاره کرد و گفت: «نظام تمام تلاشش را می‌کند چون دستور از بالا آمده تا منوچهر بختیاری در زندان بماند» و همانطور که خود منوچهر بختیاری در پیام اخیرش گفت «می‌خواهند کاری کنند که خودش را بکشد و یا از درد و بیماری که روز و شبش را از او گرفته بمیرد.»

او با تاکید بر اینکه وضعیت منوچهر بختیاری نمونه‌ای از «عدالت جمهوری اسلامی و عدالت علی» است، نوشت: «منوچهر بختیاری دادخواه فرزند و دادخواه ایران است و گفت چرا فرزندم را کشتید، جوابش شد ۳ سال و ۶ ماه زندان و ۴ سال تبعید. گفت ایران فروشی نیست و جوابش شد این همه اتهام سنگین واهی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منوچهر بختیاری، پدر دادخواه پویا بختیاری از معترضان کشته شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸، پس از چندبار بازداشت و مدت‌ها فشار دستگاه‌های امنیتی و در پی تاکید بر دادخواهی روز ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ بازداشت و زندانی شد.

دادگاه انقلاب کرج در حکمی منوچهر بختیاری را به ۳ سال و ۶ ماه حبس، ۲ سال و ۶ ماه تبعید و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد و این پدر دادخواه در تیرماه ۱۴۰۱، از ندامتگاه مرکزی کرج به زندان چوبیندر قزوین منتقل شد.

در پی تاکید منوچهر بختیاری بر دادخواهی از داخل زندان، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی چند پرونده دیگر نیز برای این پدر دادخواه تشکیل داده است.

منوچهر بختیاری ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۲ بابت اتهام «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» که یکی از پرونده‌هایی است که در دوران حبس علیه او تشکیل داده‌اند در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان قزوین به شش ماه حبس دیگر محکوم شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همچنین در ۲۹ آبان ماه سال جاری به صورت ویدئو کنفرانس در شعبه ۱۱۴ دادگاه کیفری دو شهرستان کرج برای این پدر دادخواه دادگاه دیگری برگزار کرد.

پویا بختیاری، فرزند ۲۷ ساله منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، طی اعتراضات ۲۵ آبان ۹۸ در فاز ۴ مهرشهر کرج با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی به سرش کشته شد.

منوچهر بختیاری پس از کشته شدن پویا در پیامی ویدئویی از مردم دعوت کرد در تاریخ پنجم دی‌ماه ۱۳۹۸ در مراسم چهلم فرزندش و یادبود همه کشته‌شدگان اعتراض‌ها شرکت کنند.

این فراخوان منوچهر بختیاری با استقبال گسترده مردم و برخی فعالان مدنی روبرو شد اما نیروهای حکومتی سه روز پیش از چهلم پویا، پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده بختیاری را برای مدتی بازداشت کردند.

پس از اصرار و تاکید منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه بر دادخواهی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها اقدام به بازداشت این پدر و مادر دادخواه کردند و پس از آن دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با تشکیل پرونده‌های متعدد آنها را زندانی و همزمان به زندان‌های قزوین و زنجان تبعید کرد.

در حال حاضر منوچهر بختیاری در زندان چوبیندر قزوین است و ناهید پیرپیشه در زندان زنجان در حال سپری کردن دوران حبس پنج ساله است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با وجود مشکلات و بیماری‌های متعدد جسمی منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه از دسترسی آنها به درمان در زندان‌های قزوین و زنجان جلوگیری کرده و همچنین با مرخصی درمانی آنها مخالفت می‌کند.