تاجری که واسطه دور زدن تحریم‌های ایران و ونزوئلا بود با عفو بایدن به کاراکاس رفت

این تاجر کلمبیایی مسئول مذاکره درباره ورود محموله‌های سوخت و کمک‌های بشردوستانه از ایران به ونزوئلا بود

تصویر نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و الکس ساب، تاجر کلمبیایی و همراهانش‌ــ Reuters

تحلیلگران آزادی ۳۰ زندانی آمریکایی در ونزوئلا در ازای آزادی یکی از متحدان مهم نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور، را فرصتی برای تقویت پایگاه و قدرت سیاسی او در آستانه انتخابات سال آینده ارزیابی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز خبر داد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، الکس ساب، تاجر کلمبیایی‌تبار را عفو کرد و او روز چهارشنبه در ازای آزادی این زندانی‌ها، به ونزوئلا بازگردانده شد.

دادستان‌های ایالات متحده آمریکا ساب را متهم کرده بودند که حدود ۳۵۰ میلیون دلار را با استفاده از سیستم مالی ایالات متحده از ونزوئلا خارج کرده است و در این برنامه به مقام‌های دولتی کاراکاس هم رشوه داده است. احتمالا این پول برای خرید بنزین و اقلام دیگر از ایران هزینه شده باشد. 

ساب که از اکتبر ۲۰۲۱ در زندان فدرال میامی در انتظار محاکمه به سر می‌برد، این اتهام‌ها را رد کرده است.

به باور تحلیلگران، بازگشت پیروزمندانه او به کاراکاس که با استقبال همسر مادورو از او در فرودگاه و سپس انتقالش به کاخ ریاست‌جمهوری همراه بود، به جلب حمایت داخلی از مادورو کمک می‌کند.

مادورو ساب را که تاجری کلمبیایی است در سال ۲۰۲۰ به عنوان دیپلمات برای مذاکره درباره محموله‌های سوخت و کمک‌های بشردوستانه از ایران تعیین کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های اخیر، کاخ سفید کاراکاس را تحت فشار قرار داد تا به تعهدش در توافق با آمریکا عمل کند. بر اساس این توافق قرار بود مادورو در ازای کاهش تحریم‌های ونزوئلا، در سال ۲۰۲۴ انتخابات آزاد برگزار کند و افرادی را که به گفته آمریکا به ناحق در زندان‌های آن کشور نگهداری می‌شوند، آزاد کند.

به گفته منتقدان، هرچند آزادی زندانیان گامی از سوی نیکلاس مادورو برای پیروی از خواسته‌های ایالات متحده تلقی می‌شود، بازگشت ساب به ونزوئلا برای مادورو یک پیروزی به حساب می‌آید و این مبادله مادورو را جسورتر و موقعیت واشنگتن را تضعیف می‌کند.

مارشال بیلینگزلی، دستیار سابق وزیر خزانه‌داری آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، در شبکه‌های اجتماعی گفت: «آزادی ساب به اعتبار ایالات متحده در مبارزه با فساد به‌ویژه در آمریکای لاتین ضربه سنگینی وارد می‌کند.»

در بین چهره‌هایی که می‌توانستند آزاد شوند یا آزاد شدند، برخی از چهره‌های معروف مخالف هم حضور داشتند، اما هنوز در مورد پایبندی مادورو به سایر بخش‌های این توافق انتخاباتی اطلاعات زیادی در دست نیست.

به گفته منابع، انتظار می‌رود دستور بازداشت سه تن از افرادی که در کارزار مایا کورینا ماچادو،‌ نامزد ریاست‌جمهوری اپوزیسیون، شرکت داشتند هم لغو شود.

یک سازمان حقوق بشری هم گفت روبرتو عبدل که در سازماندهی انتخابات مقدماتی مخالفان در اکتبر نقش داشت و به‌تازگی بازداشت شده بود، نیز آزاد شده است.

رویترز به نقل از تحلیلگران خاطرنشان کرد که برای بهبود وضعیت موجود در ونزوئلا، اعلام تاریخ انتخابات و اجرای تعهداتی که به آن اشاره شد، باید هنوز منتظر ماند. اسوالدو رامیرز، از مشاوران کاراکاس، گفت: «باید ببینیم این فقط یک تبادل زندانی بود یا به معنای راهی برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه است.»

بیشتر از جهان