دولت بایدن تحریم‌ نفت و گاز ونزوئلا را کاهش می‌دهد

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید در پاسخ به آنچه که تحولات دموکراتیک خوانده شده است، با صدور مجوزهای عمومی، معاملات مربوط به بخش نفت و گاز و بخش طلا را مجاز می‌کند

نیکلاس مادورو-REUTERS/Leonardo Fernandez Viloria

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که در پی توافق میان دولت ونزوئلا و مخالفان آن برای برگزاری انتخابات در سال آینده، برخی از تحریم‌های نفت و گاز این کشور را کاهش می‌دهد.

به گزارش رویترز، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزارت خزانه‌داری در پاسخ به تحولات دموکراتیک، با صدور مجوزهای عمومی، معاملات مربوط به بخش نفت و گاز و بخش طلا را مجاز می‌کند. این وزارت‌خانه همچنین ممنوعیت معاملات در بازار ثانویه اوراق قرضه را نیز از میان بر‌ می‌دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال در متن بیانیه آمده است که در صورت لغو این توافق انتخاباتی، تحریم‌ها می‌توانند در صورت لزوم دوباره برقرار یا اصلاح شوند. به عبارت دیگر، ایالات متحده برای مدت شش ماه مجوز معاملات نفت و گاز ونزوئلا را صادر کرده است و این مجوز درصورتی که این کشور به تعهدات خود مبنی بر نقشه راه انتخاباتی و آزادی کسانی که به ناحق بازداشت شده‌اند عمل کند، تمدید خواهد شد.

برای بخش طلا با هدف کاهش معاملات بازار سیاه محدودیت زمانی وضع نشده است.

مخالفان دولت ونزوئلا که از حمایت چند کشور از جمله ایالات متحده برخوردارند، انتخابات دوباره نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ را به دلیل «تقلب گسترده پر انتخابات» به رسمیت نشناختند.
آمریکا که در سال ۲۰۱۵ به دلیل سرکوب شدید اعتراضات در ونزوئلا تحریم‌هایی راعلیه این کشور وضع کرده بود، در سال ۲۰۱۹ و با ادامه بحران انتخابات، این تحریم‌ها را تشدید کرد. ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد و پس از بحران جهانی انرژی در پی جنگ اوکراین، برخی از کشورها برای حل بحران ونزوئلا و لغو تحریم‌های این کشور تلاش کردند.

اگرچه ایالات متحده دولت نیکولاس مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد، سال گذشته هیاتی آمریکایی برای دیدار با او به کاراکاس سفر کرد. دولت آمریکا اجازه معاملات با دولت ونزوئلا را برای شورون، غول انرژی آمریکایی صادر کرده است.

بیشتر از جهان