تبادل زندانیان آمریکا و ونزوئلا؛ آزادی متحد مادورو در ازای ۱۰ آمریکایی

الکس ساب، ۵۱ ساله، در هنگام توقف جت شخصی‌اش برای سوخت‌گیری در کیپ ورد در مسیر سفر به ایران، ‏دستگیر شده بود

کامیلا فبری، همسر الکس ساب در تظاهرات برای آزادی همسرش در کاراکاس، ۱۸ اوت ۲۰۲۲ - Yuri CORTEZ / AFP

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) یکی از متحدان نزدیک نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، را در مبادله با آمریکایی‌های زندانی در ونزوئلا آزاد کرد.

الکس ساب، تاجر کلمبیایی که در سال ۲۰۲۰ با حکم قضایی آمریکا و به جرم پول‌شویی دستگیر شده بود، روز چهارشنبه از بازداشت آزاد شد. به گزارش آسوشیتدپرس به‌نقل از یکی از افراد آشنا به موضوع، مادورو  قرار است در ازای آزادی الکس ساب، برخی یا همه تقریبا ده‌ شهروند آمریکایی زندانی در ونزوئلا را آزاد کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت که در پی کاهش تنش‌ها با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، آمریکا انتظار دارد که «خبرهای خوبی» درباره آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ونزوئلا بشنود.

بلینکن به خبرنگاران گفت: «می‌خواهیم مطمئن شویم که هم‌وطنان آمریکایی ما آزاد می‌شوند. همچنین، بر وضعیت زندانیان سیاسی در ونزوئلا تمرکز داریم و تلاش می‌کنیم آزادی آن‌ها را تضمین کنیم.»

الکس ساب، ۵۱ ساله، در هنگام توقف جت شخصی‌اش برای سوخت‌گیری در «کیپ ورد» - جمهوری دماغه سبز- در اقیانونس اطلس و در مسیر سفر به ایران، دستگیر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق بین آمریکا و ونزوئلا نشان‌دهنده تازه‌ترین تلاش دولت آمریکا برای بهبود روابط با ونزوئلا و بازگرداندن آمریکایی‌های زندانی است. این اقدام، که احتمالا بزرگ‌ترین آزادی زندانیان آمریکایی از زمان توافق اکتبر ۲۰۲۲ و آزادی هفت آمریکایی است، فقط چند هفته پس از موافقت آمریکا با تعلیق موقت برخی از تحریم‌های ونزوئلا، در پی تصمیم رسمی دولت سوسیالیست مادورو و جناح مخالف برای همکاری، صورت می‌گیرد.

در میان آمریکایی‌هایی که پشت میله‌های زندان در ونزوئلا به سر می‌برند، دو عضو نیروهای ویژه به نام‌های لوک دنمن و آیران بری دیده می‌شود که در تلاش برای برکناری مادورو در سال ۲۰۱۹ دست داشتند.

آمریکا مدت‌ها است که الکس ساب را متهم می‌کند که عامل نیکلاس مادورو است و آزادی‌اش امتیاز بزرگی برای مادورو، رهبر اقتدارگرای این کشور آمریکای جنوبی است.

این توافق احتمالا مخالفان دولت ونزوئلا را نیز خشمگین می‌کند که پیش از این، با حمایت آمریکا، تلاش داشتند دولت مادورو را سرنگون کنند.

کاخ سفید در ماه اکتبر تحریم‌های صنعت نفت ونزوئلا را کاهش داد، ولی تهدید کرد در صورتی که مادورو تا ۳۰ نوامبر به وعده‌اش برای هموار کردن راه برای انتخابات آزاد و منصفانه در سال آینده عمل نکند، محدودیت‌ها و تحریم‌ها را دوباره اعمال خواهد کرد.

اکنون مهلتی که آمریکا داده بود به پایان رسیده است و مادورو تا کنون نتوانسته است شرایطی را لغو کند که مانع نامزدی ماریا کورینا ماچادو، رقیب اصلی‌اش، می‌شود.

بیشتر از جهان