کنگره آمریکا طرح مبارزه با حملات جمهوری اسلامی ایران در دریا را تصویب کرد

این طرح خواستار افزایش همکاری نظامی میان ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی است

کنگره ایالات متحده آمریکا به وزارت دفاع آمریکا دستور داد طرح‌های نظامی با متحدان خاورمیانه‌ای این کشور را به‌منظور مقابله با عملیات تروریستی ایران در دریا که از زمان جنگ حماس و اسرائیل افزایش یافته است، توسعه دهد.

به گزارش واشنگتن فری‌ بیکن، در قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۴ (لایحه بودجه سالانه‌ای که اوایل این ماه تصویب شد) ماده‌ای گنجانده شده است که پنتاگون را ملزم می‌کند برای مقابله با تهدیدهای ایران در دریا راهکارهایی در نظر بگیرد. این طرح پس از آن تصویب می‌شود که نمایندگان تاکید کردند تهران و نیروهای نیابتی‌اش مزاحم کشتی‌های نظامی و تجاری آمریکایی می‌شوند.

طرح مبارزه با حملات جمهوری اسلامی ایران در دریا که سناتور جونی ارنست و چند نماینده دیگر از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات ارائه کرده‌اند، قرار است «توانمندی‌های اطلاعاتی، شناسایی و نظارتی ایالات متحده» و همچنین «هماهنگی عملیاتی در منطقه برای دفاع در برابر تهدیدات مشترک» را گسترش دهد.

بر اساس این طرح، برای رسیدن به اهداف قرار است همکاری نظامی میان ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، امارات متحده عربی و سایر کشورهای امضاکننده پیمان ابراهیم افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصویب چنین طرحی در کنگره آمریکا نشان می‌دهد که اعضای هر دو حزب از دولت بایدن می‌خواهند تروریسم ایران در دریا را با شدت بیشتری کنترل کند.

در گذشته نیز گزارش‌های زیادی از حملات ایران و گروه‌های نیابتی‌ آن با هدف به خطر انداختن امنیت دریایی مطرح شده بود؛ حملاتی که در هفته‌های اخیر شدت گرفته‌اند. شورشیان حوثی تحت حمایت ایران حملات رگباری با موشک‌های بالیستیک به نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند و نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در دریا نیز به آزار و اذیت کشتی‌های تجاری در منطقه ادامه می‌دهند. دولت بایدن در پاسخ به این تهدیدها، حملات نظامی محدودی انجام داده، اما تحریم‌های جدیدی علیه تهران یا متحدان تروریستش اعمال نکرده است.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آیووا، در گفت‌وگویی با واشنگتن فری بیکن، با انتقاد از عملکرد دولت بایدن در زمینه مبارزه با تروریسم دریایی ایران تاکید کرد: «تصویب این قانون به‌موقع است زیرا ما اخیرا افزایش حملات حوثی‌ها را شاهدیم. ایران و نیروهای نیابتی‌اش تجاوزهای زیادی انجام می‌دهند و تصویب این قانون به عقب راندن آن‌ها کمک خواهد کرد.»

این قانون که «معماری دریایی و واکنش به تروریسم بین‌المللی در خاورمیانه» نامیده می‌شود، برای تشکیل ائتلاف نظامی ضدایرانی به منظور سرکوب تجاوزهای ایران در دریا از ساختار پیمان ابراهیم استفاده کرد. از این رو ایالات متحده و شرکای خاورمیانه‌ای از جمله اسرائیل، نیروهای نظامی‌شان را به منظور مقابله با این نوع تروریسم تهران با هم ادغام خواهند کرد.

هدف از این فعالیت‌های یکپارچه آن است که به کشورها اجازه داده شود تجارت غیرقانونی نفت تهران را هدف قرار دهند و با افزایش حملات گروه‌های تروریستی وابسته به جمهوری اسلامی از جمله حوثی‌ها در یمن مبارزه کنند. جونی ارنست در این زمینه تاکید کرد: «می‌دانیم که ایران توافق‌های تجاری بین‌المللی را نقض می‌کند و می‌بینیم که با فروش غیرقانونی نفت از فعالیت‌های تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه تنها در منطقه، بلکه در سراسر جهان حمایت مالی می‌کند.»

این سناتور افزود: «پیمان دفاعی به متحدان و شرکای ما نشان خواهد داد که ما با آن‌هاییم و به تلاش برای عقب راندن ایران ادامه خواهیم داد. جان آمریکایی‌ها در خطر است؛ بنابراین مهم است که مطمئن شویم از منافع آمریکا در منطقه محافظت می‌کنیم.»

ایالات متحده روز دوشنبه از ایجاد یک ائتلاف دریایی متشکل از بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا خبر داد. لایحه تازه‌تصویب‌شده در کنگره آمریکا احتمالا قرار است این ائتلاف را از طریق همکاری اسرائیل و سایر کشورهای عربی تقویت کند.

حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران این هفته گفتند که به ایجاد اختلال در کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ ادامه خواهند داد و با تهدید اقدام نظامی آمریکا نیز از فعالیتشان منصرف نشده‌اند.

تاکنون دست‌کم هفت شرکت بزرگ حمل‌ونقل بین‌المللی ارائه خدمات در مسیر دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورده‌‌اند. در آخرین مورد، بریتیش پترولیوم روز دوشنبه جابه‌جایی تمام محموله‌های نفت و گازش از طریق دریای سرخ را متوقف کرد.