پنتاگون: ممکن است ناوهای آمریکایی هدف حملات حوثی‌ها نباشند

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: «کارنی زمانی دست به اقدام زد که پهپادی به سوی آن در حال پرواز بود، اما همچنان نمی‌توانیم تایید کنیم که کارنی هدف این حمله پهپادی بوده است»

ناوشکن کارنی ایالات متحده آمریکا - Photo by FELIX GARZA / US NAVY / AFP

پنتاگون روز دوشنبه ۱۳ آذر اعلام کرد که اگر چه نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به حملات شبه‌نظامیان حوثی، موشک‌ها و پهپاد‌های آن‌ها را سرنگون کرده است، اما ممکن است ناوهای جنگی ایالات متحده هدف موج حملات این شبه‌نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی نباشند.

ایالات متحده از حملات ۷ اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل تا کنون بارها حوثی‌ها را به حملات در آب‌ها خاورمیانه متهم کرده است.

 در آخرین رویداد‌ها، سه شناور تجاری روز یکشنبه ۱۲ آذر در آب‌های بین‌المللی در جنوب دریای سرخ هدف حمله قرار گرفتند و حوثی‌ها مسئولیت حملات پهپادی موشکی به دوکشتی که آن‌ها را اسرائيلی می‌خواندند را بر عهده گرفتند.

به گزارش رویترز، ناوشکن کارنی نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه در پاسخ به درخواست‌های کشتی‌های تجاری، سه پهپاد را سرنگون کرد. بنابر بیانیه ارتش ایالات متحده این سه شناور مربوط به ۱۴ کشور بودند.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کارنی زمانی دست به اقدام زد که پهپادی به سوی آن در حال پرواز بود. با این حال همچنان نمی‌توانیم تایید کنیم که کارنی هدف این حمله پهپادی بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده و بریتانیا ضمن محکوم کردن حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، جمهوری اسلامی ایران را به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان حوثی متهم کرده‌اند.

شبه‌نظامیان حوثی که کنترل بیشتر نواحی ساحلی یمن در دریای سرخ را بر عهده دارند پیشتر با استفاده از موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های مسلح به اسرائیل حمله کرده‌ و تهدید کرده‌اند که به تعداد بیشتری از شناورهای اسرائیلی حمله خواهند کرد.

سینگ همچنین افزود: «حوثی‌ها اقدامات غیرمسئولانه‌ای به ویژه در مورد حمله به کشتی‌های غیرتجاری در آب‌های بین‌المللی انجام داده‌اند. اگر ما تصمیم به اقدامی علیه حوثی‌ها بگیریم، زمان و مکان آن را خود انتخاب می‌کنیم. ما حق پاسخگویی را همیشه برای خود محفوظ می‌دانیم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت کاخ سفید از انجام مذاکرات برای تشکیل «نوعی» گروه ضربتی دریایی در جهت اطمینان از عبور امن کشتی‌ها در دریای سرخ خبر داد و گفت: «ما در این زمین به طور گسترده با دیگر کشورها برای ایجاد امنیت بیشتر در دریای سرخ همکاری می‌کنیم و این مساله را به فعال با متحدان خود به مباحثه می‌گذاریم.»

بنابر سخنان سالیوان، به نظر می‌رسد آمریکا در حال حاضر به جای تلافی، به دنبال ایجاد نوعی پلیس دریایی در منطقه است. اقدامی که پیش‌تر در دولت دونالد ترامپ با هدف تامین امنیت دریانوردی در منطقه دنبال شد و شکل گرفت اما در دولت بایدن با انتقاد مواجه شد.

بیشتر از جهان