شرکت‌کنندگان نشست مسکو: سیاست تعامل جهان با طالبان نتیجه نداده است

به گفته سخنرانان، جهان باید در کنار مردم افغانستان بایستد

نشست موسوم به «افغانستان در میان گذشته و آینده» که به میزبانی حزب عدالت روسیه در مسکو برگزار شد- Public Media

شماری از شرکت‌کنندگان در نشست مسکو که به میزبانی حزب عدالت روسیه برگزار شد، تاکید کردند که طالبان در دو سال گذشته نشان داده سیاست تعامل به امید تغییر، بی‌فایده است. 

محمد محقق، یکی از رهبران سیاسی و نماینده شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، در این نشست گفت سیاست تعامل و همچنین توصیه کشورهای منطقه به این گروه درباره تغییر و رعایت معیارهای حکومت‌داری، هیچ اثری نداشته و این گروه حتی یک گام کوچک برای اصلاح بر‌نداشته است. 

او تاکید کرد: «‌به نظر ما ادامه تعامل مثبت با گروه طالبان مطابق روال دو سال گذشته، مفید نبوده است و عوارض آن در سال‌های گذشته غیر‌قابل‌جبران خواهد بود. پس تعامل با آن‌ها به امید تغییر و اصلاح بی‌فایده است.»

او که به نمایندگی از شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در این نشست شرکت کرده بود، گفت این شورا در صورت لزوم، گزینه مقاومت مسلحانه و میدانی را نیز روی دست دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد محقق تاکید کرد: «‌شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان آمادگی ورود مقتدرانه به فاز بعدی را دارد و حق مقاومت فراگیر میدانی را نیز در برنامه کار خود محفوظ داشته، که در موقع لازم از آن حق استفاده خواهد کرد.»

نقض حقوق زنان و ارتکاب جنایت علیه بشریت در حکومت طالبان، از مسائل دیگری بود که در این نشست مطرح شد. 

فوزیه کوفی، فعال حقوق زنان افغان، در این جلسه تاکید کرد که طالبان تا‌کنون بیش از ۸۰ فرمان علیه زنان صادر کرده است. به گفته او، ترس طالبان از مقاومت مدنی بیشتر از جنگ است.

کوفی همچنین درباره نقض حقوق بشر در افغانستان گفت که در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ غیر‌نظامی طی حملاتی کشته شده‌اند و این حملات مراکز فرهنگی، آموزشی و دینی را هدف قرار داده‌اند.

او با انتقاد از سیاست‌های زن‌ستیزانه طالبان ادامه داد: «‌بر خلاف اصول و ارزش‌های دینی، طالبان امروز افغانستان را به تنها کشوری تبدیل کرده‌اند که اگر کمبود اکسیژن وجود داشته باشد، شاید به زنان اجازه تنفس داده نشود.»

فوزیه کوفی که یکی از نمایندگان حکومت پیشین در نشست صلح دوحه بود، تاکید کرد در همین تالار در مسکو به طالبان گفته بود که اگر می‌خواهند بخشی از روند سیاسی و قدرت باشند، باید حقیقت‌های جامعه کنونی افغانستان را بپذیرند. 

او تاکید کرد که طالبان پس از تسلط بر افغانستان از درک واقعیت‌های جامعه افغان درمانده شدند و به سیاست حذف و سیاست‌های اشتباه حاکمیت دوره نخست خود روی آوردند. 

به گفته او، جنبش اعتراضی زنان افغان بیش از هر حرکتی، طالبان را در دو سال گذشته با چالش رو‌برو کرده است. 

فوزیه کوفی گفت: «‌زنان چنان طالبان را به چالش کشیده‌اند که مجبور شده‌اند نه‌تنها زنان معترض، بلکه حتی اعضای خانواده آن‌ها را به زندان بیندازند تا صدای آن‌ها را خاموش کنند.»

سخنرانان این نشست همچنین تاکید کردند که تامین امنیت تنها به معنای نبود جنگ نیست و مردم افغانستان زمانی احساس امنیت می‌کنند که در سایه یک حکومت قانونی، عادل و پاسخگو زندگی کنند.

به باور سخنرانان نشست مسکو، جهان باید در کنار نگاه اقتصادی و امنیتی به افغانستان، با مردم این کشور همراه شود. 

فوزیه کوفی تاکید کرد: «‌خواست ما از دنیا که تاکنون سیاست متناقص در افغانستان داشته، این است که در یک صحنه با مردم افغانستان قرار بگیرد.»

نشست «افغانستان در میان گذشته و آینده» در مسکو به ابتکار سرگئی میرونوف، رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان روسیه، برگزار می‌شود که در آن فعالان سیاسی، فعالان حقوق زنان و چهره‌های مخالف طالبان شرکت دارند.