وزیر دفاع روسیه: نگرانی‌های امنیتی ما در افغانستان، به واقعیت می‌پیوندند

«انبوهی از سلاح‌های برجا مانده از نیروهای آمریکایی در افغانستان، اکنون در دست کسانی افتاده است که نباید می‌افتاد»

وزیر دفاع روسیه در آستانه نشست شورای وزیران کشورهای مشترک‌المنافع و روسیه، در مورد امنیت در افغانستان ابراز نگرانی کرد - HANDOUT / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در دیدار با همتای قزاقستانی‌اش، از تشدید نگرانی‌های امنیتی در افغانستان سخن گفت و اظهار داشت وضعیت در افغانستان «کاملا متشنج و جدی» است و همه کشورهای جهان این کشور را فراموش کرده‌اند.

وزیر دفاع روسیه،  روز پنجشنبه دوم تیر (۲۳ ژوئن)، در آستانه نشست شورای وزیران دفاع کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) و وزرای دفاع روسیه و آسیای مرکزی که قرار است جمعه ۲۳ ژوئن برگزار شود، اعلام کرد نگرانی‌های روسیه در مورد آینده امنیت افغانستان به واقعیت پیوسته است.

او گفت: «انبوهی از سلاح‌های برجا مانده از نیروهای آمریکایی در افغانستان، اکنون در دست کسانی افتاده است که نباید می‌افتاد.»

بر اساس گفته‌های وزیر دفاع روسیه، آنچه از آمریکا در افغانستان برجا مانده، در حال تبدیل شدن به یک خطر بالقوه است. او از وضعیت گسترش تروریسم در افغانستان زیر تسلط طالبان، با ‌عنوان «مظهر تروریسم بین‌المللی» یاد کرد و گفت: «هیچ چیزی در افغانستان (در جهت مثبت) تغییر نکرده است.»

                                                                                                    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه پیش از این نیز از شدت گرفتن حمله‌ها و سربازگیری گروه‌های تروریستی همچون داعش خراسان، تحریک اسلامی ازبکستان و برخی گروهک‌های تروریستی دیگر در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

روسیه پس از خروج آمریکا از افغانستان، روابط گسترده‌ای را با طالبان در پیش گرفت و دیپلمات‌های طالبان را نیز در سفارت این کشور در مسکو پذیرفت. با این حال، همچنان از گسترش تروریسم در افغانستان و تاثیر آن بر امنیت منطقه نگران است

علاوه بر نگرانی‌های امنیتی، واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل نیز، روز پنجشنبه ۲۳ ژوئن، در نشست شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و ناتو را در مورد بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان مقصر دانست.

نماینده روسیه گفت آمریکا و ناتو در ۲۰ سال حضور در افغانستان، هیچ زیربنای اقتصادی برای این کشور ایجاد نکردند و در طول این مدت، بخش اعظمی از بودجه این کشور به کمک‌های بین‌المللی وابسته بود. او گفت: «اکنون ناتو و آمریکا، مسئولیت بحران جاری در افغانستان را به دوش جامعه جهانی می‌گذارند.»