پوتین درمورد مشکلات ناشی از پیوستن فنلاند به ناتو هشدار داد

پوتین اظهارات بایدن را مبنی‌بر اینکه روسیه در صورت پیروزی در اوکراین به یک کشور ناتو حمله خواهد کرد، «کاملا بی‌معنی» خواند و گفت روسیه به جنگ با ائتلاف نظامی غرب هیچ علاقه‌ای ندارد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در چهارمین کنگره راه‌آهن مسکو- Reuters

در آستانه امضای پیمان دفاعی فنلاند و ایالات متحده، روسیه در مورد «مشکلات» ناشی از پیوستن هلسینکی به ناتو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر)، از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، در مورد «مشکلاتی» که پس از پیوستن فنلاند به ناتو ظهور کرده است، هشدار داد.

به گفته پوتین، تمام اختلاف‌ها از جمله اختلاف‌های ارضی بین مسکو و هلسینکی در میانه قرن بیستم از مدت‌ها پیش حل شده بود، اما پس از عضویت فنلاند در پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو)، این اختلاف‌ها دوباره ظهور کرد. از همین رو، پوتین می‌گوید روسیه قصد دارد با ایجاد منطقه نظامی لنینگراد در نزدیکی مرز فنلاند، واحد‌های نظامی ویژه‌ای در آنجا مستقر کند.

این هشدار در حالی صادر شده است که فنلاند آماده می‌شود تا روز دوشنبه، پیمان دفاعی مشترکی با ارتش ایالات متحده امضا کند، پیمانی که به آمریکا اجازه می‌دهد به مرز طولانی فنلاند با روسیه دسترسی گسترده‌ای داشته باشد.

به گفته الینا والتونن، وزیر خارجه فنلاند، این پیمان «سازماندهی عملیات در زمان صلح را آسان‌تر می‌کند و مهم‌تر از همه در صورت بروز بحران می‌تواند حیاتی باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته فنلاند پیوند میان روسیه، چین، ایران و کره شمالی را یک «تهدید» خواند و در مورد همکاری‌های فزاینده این کشورها هشدار داد.

فنلاند، جدیدترین عضو ناتو، با روسیه یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و چندی پیش گذرگاه‌های مرزی‌اش در جنوب شرق این کشور با روسیه را بست و مسکو را به سازماندهی ورود فزاینده مهاجران به این کشور و «جنگ ترکیبی» [جنگ در چند جبهه متفاوت] متهم کرد. روسیه این اتهام را رد می‌کند.

هم‌زمان با گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را مبنی بر اینکه روسیه در صورت پیروزی در اوکراین به یک کشور ناتو حمله خواهد کرد، «کاملا بی‌معنی» خواند و گفت روسیه به جنگ با ائتلاف نظامی غرب هیچ علاقه‌ای ندارد.

جو بایدن پیش‌تر با هدف رفع بن‌بست در کنگره و متقاعد کردن جمهوری‌خواهان برای تصویت بودجه کمک‌های بیشتر به اوکراین، گفته بود که «اگر پوتین اوکراین را بگیرد، متوقف نخواهد شد و به یک کشور ناتو حمله خواهد کرد و در آن صورت ایالات متحده با چیزی روبه‌رو خواهد شد که به‌ دنبالش نیست.» منظور بایدن جنگ نیروهای آمریکایی با نیروهای روسیه است.

این سخنان خشم مسکو را برانگیخت و پوتین در واکنش به آن، تاکید کرد که جنگ با ناتو برای روسیه «هیچ دلیل و منفعت اقتصادی، سیاسی و نظامی» ندارد.

بیشتر از جهان