هشدار کاخ سفید به کنگره: اگر کمک مالی به اوکراین تصویب نشود کی‌یف به زانو درمی‌آید

کاخ سفید: قطع جریان تسلیحات و تجهیزات نظامی از آمریکا، نه‌تنها دستاوردهای اوکراین را در طول جنگ به باد می‌دهد، بلکه احتمال پیروزی نظامی روسیه هم افزایش می‌یابد

دیدار جو بایدن (راست) و ولودیمیر زلنسکی  (چپ)، رهبران آمریکا و اوکراین، در کاخ سفید (۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳) - Jim WATSON / AFPایالا

کاخ سفید دوشنبه، ۴ دسامبر (۱۳ آذر)، به کنگره آمریکا هشدار داد چنانچه تا پایان سال جاری میلادی بودجه کمک مالی جدید به اوکراین تصویب نشود، کی‌یف در میدان نبرد «به زانو درمی‌آید».

به گزارش وال‌استریت‌ ژورنال، شالاندا یانگ، رئیس اداره مدیریت و بودجه کاخ سفید، در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که «بدون اقدام کنگره، منابع مالی تا پایان سال جاری برای تامین سلاح و تجهیزات نظامی بیشتر تمام می‌شود».

هشدار شالاندا یانگ به کنگره، ارزیابی روشن‌تری در زمینه احتمال کاهش حمایت مالی و نظامی واشنگتن از اوکراین به دست می‌دهد.

یانگ خطاب به رهبران سیاسی هر دو حزب اصلی آمریکا نوشت که نباید در انتظار هیچ جادویی بود؛ «پول ما تمام شده است».

دولت جو بایدن اکتبر از کنگره آمریکا درخواست کرده بود که بودجه اضطراری به مبلغ ۱۰۶ میلیارد دلار را برای کمک‌های نظامی و امنیتی به اوکراین و اسرائیل، و نیز تامین امنیت مرزهای جنوبی ایالات متحده تصویب کند. اما با مخالفت فزاینده جمهوریخواهان با ادامه کمک به کی‌یف، روند تصویب این درخواست به بن‌بست رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یانگ با تاکید بر ضرورت حمایت حیاتی از اوکراین در جنگ با روسیه، به کنگره هشدار داد که قطع جریان تسلیحات و تجهیزات نظامی از آمریکا، نه‌تنها اوکراین را در میدان نبرد به زانو در می‌آورد و دستاوردهای آن را در ۲۱ ماه گذشته به باد می‌دهد، بلکه احتمال پیروزی نظامی روسیه را افزایش می‌دهد.

در حالیکه کنگره آمریکا قادر نیست بر دودستگی نمایندگان خود در تصویب کمک مالی به اوکراین غلبه کند، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، نوامبر در سفری نامنتظره به کی‌يف، به مقام‌های اوکراین اطمینان داد که آمریکا همواره در کنار این کشور باقی خواهد ماند.

او در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: «پیام مهمی دارم. اینکه ایالات متحده در مبارزه برای آزادی در برابر تجاوز روسیه، چه اینک و چه در آینده، کنار اوکراین خواهد ایستاد.»

از اکتبر و با شروع جنگ در غزه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، بارها نگرانی خود را درباره  ادامه کمک‌های غرب به کی‌یف ابراز داشته است.

به نظر می‌رسد که ضدحمله «نه‌چندان موفق» اوکراین، در بروز تردیدها درباره ادامه کمک نظامی و مالی به کی‌یف تاثیرگذار بوده است. این ضدحمله خبرساز که ولودیمیر زلنسکی بسیار از آن سخن گفته بود، نتوانست در ماه‌های اخیر چنانکه پیش‌بینی می‌شد، نیروهای روسیه را عقب براند.

بالا گرفتن مخالفت جمهوریخواهان با ادامه کمک مالی ایالات متحده به اوکراین در جنگ با روسیه در ماه گذشته، اتحادیه اروپا را نیز با چالشی جدی روبه‌رو کرده است. پیش‌تر، تحلیلگران نظامی گمانه‌زنی کرده بودند که با وجود تعهد اتحادیه اروپا به «حمایت پایدار» از اوکراین، زرادخانه تسلیحاتی‌ آن نمی‌تواند جای خالی ایالات متحده را پر کند.

با این حال، فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه نوشت که متحدان اروپایی در بروکسل می‌کوشند توافقی را به امضا برسانند که بر اساس آن ۵۰ میلیارد یورو کمک نظامی روانه اوکراین خواهد شد.

بیشتر از جهان