ملاقات رئیس ستاد ارتش پاکستان با بلینکن و گوترش؛ همکاری دفاعی در دستور کار

«پاکستان از افزایش ناگهانی حملات ستیزه جویان نگران شده است و به دنبال حمایت بین‌المللی برای پایان دادن به تروریسم فرامرزی از افغانستان است.»

ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان و ندیم احمد انجم، رئیس سازمان اطلاعات پاکستان در ملاقات با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا - @PakistanFauj/X

در بحبوحه تشدید ناامنی‌ها در پاکستان، ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان، در سفر به ایالات متحده آمریکا با مقام‌های ارشد امنیتی و سیاسی این کشور و نیز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، دیدار کرد. همکاری دفاعی آمریکا با پاکستان برای مبارزه با تروریسم فرامرزی از افغانستان و تنش‌ها در کشمیر محور این ملاقات‌ها اعلام شده است.

بخش روابط عمومی اطلاعات بین سرویس آمریکا گزارش داد که رئیس ستاد ارتش پاکستان در این سفر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، لووید آستین، وزیر دفاع، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه، جاناتان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی و ژنرال چارلز کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ملاقات کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، رئیس ستاد ارتش پاکستان در دیدار با مقام‌های امنیتی آمریکا بر اهمیت درک دیدگاه‌های یکدیگر در مورد مسائل امنیتی منطقه‌ای و تحولات موثر بر ثبات راهبردی در جنوب آسیا تاکید کرد.

در همین حال، رسانه پاکستانی دان گزارش داد که ژنرال عاصم منیر در سفرش به آمریکا با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز ملاقات کرده و نگرانی‌های پاکستان را در مورد وضعیت افغانستان و افزایش تروریسم از این کشور بازگو کرده است.

در گزارش آمده است: «پاکستان از افزایش ناگهانی حملات ستیزه‌جویان نگران شده است و به دنبال حمایت بین‌المللی برای پایان دادن به تروریسم فرامرزی از افغانستان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات اخیر در خیبرپختونخوا و بلوچستان پاکستان باعث خشم فزاینده مقام‌های دولت و ارتش پاکستان علیه افغانستان و گروه طالبان شده است. طی دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، میزان حملات تروریستی در پاکستان چندین برابر شده است و هر روز گروه نوظهوری از شبه‌نظامیان افراطی به صحنه می‌آیند و حملات مرگباری را در خاک این کشور اجرا می‌کنند.

در آخرین مورد، گروه نوظهور «تحریک جهاد پاکستان» با انجام یک حمله انتحاری و تهاجمی هم‌زمان به یک کمپ نیروهای امنیتی در دره اسماعیل خان خیبرپختونخوا، سبب کشته شدن دست کم ۲۳ نیروی ارتش و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد. دو روز بعد از این حمله نیز دو حمله تروریستی دیگر در منطقه تانک خیبرپختونخوا رخ داد که از پلیس محل قربانی گرفت.

وزارت خارجه پاکستان پس از حمله دره اسماعیل‌خان، سفیر طالبان در اسلام‌آباد را احضار کرد و گفت طالبان باید فرماندهان تحریک طالبان پاکستان را که در خاک افغانستان مستقر شده‌اند، به دولت پاکستان تحویل دهد.

این وزارتخانه همچنین در یک کنفرانس خبری گفت اطلاعات مورد‌نیاز درباره پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان را به طالبان افغانستان داده است و انتظار دارد که طالبان در این زمینه به‌طور جدی اقدام کنند.

در همین حال، ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان، به ایالات متحده سفر کرد. بر اساس گزارش‌ها، رئیس ستاد ارتش پاکستان در تلاش است تا آمریکا را متقاعد کند که حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان نه‌تنها به ضرر پاکستان، بلکه تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه نیز است.

به نظر می‌رسد که اهداف سفر رئیس ارتش پاکستان گسترده است و او ملاقات‌های متعددی با مقام‌های ارشد آمریکایی خواهد داشت. بر اساس گزارش‌ها، در این سفر قرار است رئیس ستاد ارتش پاکستان روز شنبه با ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده مرکزی ایالات متحده آمریکا در فلوریدا ملاقات کند.

بیشتر از