سازمان پیمان امنیت جمعی درمورد نفوذ تروریسم از افغانستان به آسیای میانه هشدار داد

سازمان پیمان امنیت جمعی در تلاش است تا سازوکارهای خود را برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای ناشی از حضور تروریسم در منطقه، تقویت کند

داعش در افغانستان به یک دردسر جدی برای طالبان بدل شده است - MOHSEN KARIMI / AFP

تاسما گامبتوف، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، روز پنجشنبه دهم فروردین (۲۰ مارس)، در نشست مشترک دبیرخانه و ستاد مشترک این سازمان، گفت وضعیت در افغانستان همچنان متشنج است و «خطر بی‌ثباتی» را برای کشورهای عضو این سازمان به همراه دارد.

دبیرکل این سازمان اوضاع امنیتی در منطقه آسیای میانه را «متشنج» توصیف کرد و گفت که «خطر نفوذ ایدئولوژی افراطی و گروه‌های تروریستی به قلمرو متحدان CSTO در حال افزایش است.» او تاکید کرد: «به‌طور خاص، تهدیدهای دشوار (تروریستی) که از قلمرو افغانستان می‌آید، نگران‌کننده است.»

گامبتوف همچنین خاطرنشان کرد که سازمان پیمان امنیت جمعی در تلاش است تا سازوکارهای خود را برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای ناشی از حضور تروریسم در منطقه، تقویت کند.

سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است که روسیه آن را رهبری می‌کند. دولت روسیه پیش از این نیز نگرانی‌هایش را از گسترش نفوذ داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان مطرح کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین مورد، گزارش کارشناسان سازمان ملل که براساس دریافت‌های امنیتی کشورهای منطقه ازجمله روسیه است، نشان داد که افغانستان مرکز فعالیت گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش است و منبع اصلی تهدید برای آسیای مرکزی و جنوبی محسوب می‌شود.

کارشناسان سازمان ملل در این گزارش مدعی شدند که گروه داعش بین یک تا سه هزار نفر نیرو در خاک افغانستان دارد که بیشتر در مناطق شمال و شرق مستقرند و در بدنه این گروه جنگجویانی از کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای آسیای مرکزی وجود دارند.

هرچند طالبان حضور فعال داعش را در افغانستان نفی می‌کنند، اما حملات داعش به اماکن غیرنظامی و نیز پایگاه‌های دیپلماتیک نشان‌دهنده حضور پررنگ این گروه در افغانستان است.

هرچند طالبان در یک سال و هشت ماه گذشته برای مهار داعش که رقیب اصلی‌شان محسوب می‌شود تلاش کردند، اما این گروه با انجام حملاتی به اماکن دیپلماتیک مانند سفارت روسیه، پاکستان، مهمانخانه سفارت چین و وزارت خارجه طالبان، ادعای تامین امنیت طالبان را نقش بر آب کردند.

روسیه و کشورهای آسیای مرکزی از آغاز ظهور طالبان در افغانستان، نگران تبدیل‌ شدن این کشور به بستر تروریسم و تهدید برای کشورهای آسیای مرکزی بودند. گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد نیز این نگرانی را تقویت کرد، زیرا مدعی شد که شاخه خراسان داعش از شهر مزارشریف که مرز مشترک با کشور ازبکستان دارد، به‌عنوان مرکز درآمدزایی استفاده می‌کند و اخیرا به قاچاق مواد مخدر نیز اقدام کرده است.

گزارش کارشناسان سازمان ملل حضور چندین گروه تروریستی دیگر ازجمله القاعده، تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ازبکستان، گروه جهاد اسلامی، گروه کتائب امام بخاری، گروه کتائب توحید و جهاد و جماعت انصارالله تاجیکستان را نیز در افغانستان تایید کرد. در این گزارش حتی به ارتباط گروه جنبش اسلامی ازبکستان با گروه داعش اشاره شده است.

بیشتر از جهان