دوازدهمین قرارداد تسلیحاتی دولت بایدن با تایوان؛ فروش ۳۰۰میلیون دلار تجهیزات مرتبط با اطلاعات تاکتیکی

ارائه تسلیحات به جزیره تایوان همواره از عوامل تنش بین واشنگتن و پکن بوده است

هیئتی از قانونگذاران آمريکایی در فوریه ۲۰۲۳ سفری پنج‌روزه به تایوان داشتند- AFP

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا با فروش ۳۰۰ میلیون دلار تجهیزات برای کمک به حفظ سیستم‌های اطلاعات تاکتیکی تایوان موافقت کرده است.

تازه‌ترین کمک ایالات متحده برای دفاع از تایوان درحالی انجام می‌شود که ارائه تسلیحات به این جزیره همواره از عوامل تنش بین واشنگتن و پکن بوده است. این تنش‌ها ناشی از آن است که چین تایوان را بخشی از سرزمین خود می‌داند و ایالات متحده می‌گوید طبق قانون موظف است تایوان را برای دفاع از خودش مجهز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده اعلام کرده که فروش تجهیزات جدید به تایوان به منظور پشتیبانی از اقدام‌های بعدی شامل حفظ قابلیت‌های فرماندهی و کنترل ارتباطات این جزیره است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این پشتیبانی می‌تواند توانایی تایوان را برای «مقابله با تهدیدهای فعلی و آینده از طریق افزایش آمادگی عملیاتی» و «حفظ قابلیت‌های موجود که جریان امن اطلاعات تاکتیکی را فراهم می‌کند»، بهبود بخشد.

وزارت دفاع تایوان نیز گفت این فروش به اثربخشی سیستم‌های فرماندهی و کنترل رزمی مشترک کمک می‌کند تا بتواند آگاهی میدان جنگ را افزایش دهد.

این وزارتخانه تاکید کرد: «عملیات نظامی مکرر چین در اطراف تایوان برای ما یک تهدید جدی است و به همین دلیل چنین همکاری‌هایی ادامه خواهد یافت.»

بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری تایوان، این قرارداد دوازدهمین فروش تسلیحات از سوی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به تایپه و نشان‌دهنده اهمیتی است که ایالات متحده برای نیازهای دفاعی این جزیره قائل است.

تایوان که حکومت دموکراتیک دارد، از فعالیت‌های نظامی مکرر چین در نزدیکی جزیره طی چهار سال گذشته اظهار نگرانی می‌کند.

در تازه‌ترین مورد، وزارت دفاع تایوان صبح روز شنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۹ هواپیمای نظامی چینی را در حال عبور از خط میانی حساس تنگه تایوان شناسایی کرده است.

این خط قبلا به‌عنوان یک مانع غیررسمی عمل می‌کرد، اما نیروی هوایی چین اکنون به‌طور منظم هواپیماهایش را از آن عبور می‌دهد، اگرچه آن‌ها هنوز به فضای هوایی تایوان پرواز نکرده‌اند.

تایوان که دولت آن می‌گوید فقط مردم این جزیره می‌توانند برای آینده‌شان تصمیم بگیرند، انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی را روز ۱۳ ژانویه برگزار می‌کند که روابط آینده با چین را شکل می‌دهد.

پیش از این، بازدید مقام‌های آمریکایی از تایوان با اعتراض چین روبرو شده و به افزایش تحرکات نظامی و دیپلماتیک چین منجر شده بود. چين با هرگونه مبادله بين تايوان و دولت‌های خارجی مخالفت می‌کند و تهدید کرده است که در صورت لزوم، برای الحاق دوباره تایوان به خاک اصلی چین به زور متوسل می‌شود.

بر اساس آمارهای منتشرشده، چین از‌نظر قدرت هوایی با بیش از دو هزار و ۹۲۱ فروند هواپیمای جنگی، از تایوان که ۷۴۴ فروند هواپیما دارد، جلوتر است. از سوی دیگر، تایوان برای دفاع در برابر چهار هزار و ۸۰۰ تانک چین،  فقط ۶۵۰ تانک دارد.

بیشتر از جهان