تعلیق خدمات دو شرکت کشتی‌رانی آلمانی و دانمارکی در دریای سرخ ‏

‏«مرسک» و «هاپاگ-لوید» با تایید حمله حوثی‌ها به کشتی‌هایشان، از وضع ایمنی و امنیت کشتی‌رانی در دریای سرخ ابراز ‏نگرانی کردند

یک کشتی باری متعلق به شرکت «مرسک» در بندر الخسیراس در اسپانیا-REUTERS

در پی افزایش نگرانی‌ها از ادامه حمله حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، شرکت‌های کشتی‌رانی «مرسک» و «هاپاگ-لوید» خدمات منطقه‌ای‌شان را به حالت تعلیق موقت درآوردند.

به گزارش رویترز، شرکت کشتی‌رانی دانمارکی «مرسک» روز جمعه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که جابه‌جایی همه محموله‌های باری از طریق دریای سرخ را تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق درمی‌آورد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که بنا به اعلام این شرکت، یکی از کشتی‌ها روز پنجشنبه در آب‌های منطقه هدف موشکی قرار گرفت که شبه‌نظامیان حوثی در یمن شلیک کرده‌اند. به گفته مقام‌های این شرکت، کشتی و خدمه آن سالم‌اند.

شرکت کشتی‌رانی «مرسک» ابتدا ادعای شبه‌نظامیان حوثی در حمله به کشتی مذکور را، که گمان می‌رود به مقصد اسرائیل در حرکت بود، رد کردند. اما اندکی بعد، «مرسک» با تایید این حمله، از وضع ایمنی و امنیت کشتی‌رانی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن ابراز نگرانی کرد.

حوثی‌ها مدعی شده بودند که پس از آنکه کشتی باری شرکت مرسک به اخطارهای‌ آن‌ها توجه نکرد، در عملیاتی نظامی، با پهپاد آن را مستقیما هدف حمله قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، الجسره، کشتی باری متعلق به شرکت آلمانی «هاپاگ-لوید»، هدف اصابت یک پرتابه قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هاپاگ-لوید با تایید این خبر، تمام خدمات باربری دریایی‌اش در آن منطقه را تا روز دوشنبه به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، هاپاگ‌-لوید در بندرهای اسرائیلی اشدود و حیفا و تل‌ آویو دفتر دارد و احتمالا همین موضوع حوثی‌ها را به فکر حمله به کشتی این شرکت انداخته است.

با این حال، سخنگوی حوثی‌ها اطمینان داده است که «هیچ آسیبی متوجه کشتی‌هایی که عازم بندرهای جهان به‌جز بندرهای اسرائیل‌اند نخواهد شد.» حوثی‌ها به کشتی‌هایی که در آب‌های منطقه در حال رفت‌وآمدند گفته‌اند که باید سامانه‌های ارتباطی‌شان را روشن نگه دارند.»

در پی آغاز حمله گسترده هوایی و زمینی اسرائیل به غزه از اوایل ماه اکتبر، گروه شبه‌نظامیان حوثی، که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، هشدار داد که کشتی‌های متعلق به اسرائیل یا در مدیریت شرکت‌های اسرائیلی یا حامل پرچم اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.

این گروه شبه‌نظامی امنیت منطقه را به جنگ غزه گره زده و اخیرا هشدار داده است که قدرت آن را دارند که تنش را به سطح بالاتری برساند.

بیشتر از جهان