«غزه کوچک»؛ پایگاه تمرین «جنگ در تونل‌ها» برای ارتش اسرائیل

نظامیان یاهالوم، یگان عملیات ویژه ارتش اسرائیل در غزه کوچک، پایگاهی مملو از تونل‌های شبیه‌سازی شده غزه، نبرد با شبه‌نظامیان حماس را تمرین می‌کنند

نظامیان اسرائیلی در پایگاه تزیلیم - خبرگزاری فرانسه

پایگاه نظامی تزیلیم با نام مستعار «بلدیه» به مساحت ۱۸ کیلومتر مربع در میانه صحرای نگب Negev (اعراب به آن نقب می‌گویند) در جنوب اسرائيل و چند کیلومتری مرز غزه بنا شده است. این پایگاه  با ۵۰۰ ساختمان بتنی به ۹ محله تقسیم و به نوعی ساخته شده که سربازان را در شرایط نزدیک به محیط غزه قرار دهد. مجله فرانسوی لو ‌پوئن در گزارشی به این پایگاه و شرایط تمرینی نظامیان اسرائيلی پرداخته است.

در خیابان‌های این پایگاه نقاشی‌دیواری‌هایی با نقش جناح‌های مختلف فلسطینی به چشم می‌خورد. ندای موذن از مناره‌های مساجد شبیه‌سازی شده دائما به گوش می‌رسد. اما مهم‌تر از همه شبکه‌ تونل‌های زیرزمینی این شهر شبیه‌سازی شده است.

در این غزه کوچک (Mini Gaza) نمونه‌هایی از انواع گوناگون تونل‌های زیرزمینی که در ۲۰ ‌سال گذشته شبه‌نظامیان فلسطینی، در راس آن‌ها حماس در نوار غزه حفر کرده‌اند، شبیه‌سازی شده است. برخی از این تونل‌ها به پله‌هایی ختم می‌شود و در پشت درهای ضد‌انفجار قرار دارند. برخی دیگر باریک‌ترند و به عنوان مکانی برای عقب‌نشینی تاکتیکی شبه‌نظامیان در جنگ با ارتش اسرائیل استفاده می‌شوند.

یافتن برخی از این تونل‌ها دشوارتر است. بسیاری از آن‌ها زیر مکان‌های پر تردد غیرنظامی چون مدارس، بیمارستان‌ها و یا حتی خانه‌ها مستتر شده‌اند. داخل بعضی از آن‌ها تاریکی مطلق است و پیچ‌‌و‌خم‌های چند ‌ده‌متری آن‌ها با اتاق‌های متعدد احاطه شده است و تنها با یک نردبان به دنیای بیرون متصل می‌شوند.

سرهنگ ماتی درباره این تونل‌ها می‌گوید: «اگرچه تونل‌ها برای ما همیشه یک تهدید بوده‌اند، اما در سال‌های اخیر زیر‌ساخت آن‌ها توسعه‌یافته است و تونل‌ها عمیق‌تر و طولانی‌تر شده‌اند. برخی از آن‌ها تا ۳۰ ‌متر عمق دارند. دارای اتاق‌های بزرگی‌اند که می‌توانند به عنوان گاراژ اتوموبیل‌ها، آشپزخانه و یا مراکز فرماندهی مورد استفاده قرار گیرند.»

او می‌افزاید: «برخی گروگان‌ها در این اتاق‌ها نگهداری می‌شدند و برخی دیگر هنوز هم در همین اتاق‌ها به سر می‌برند. برخی از آن‌ها که در طول آتش‌بس موقت آزاد شدند برای چندین ساعت قادر به بازکردن چشم‌هایشان نبودند زیرا با بیش از ۵۰ روز محرومیت از نور، تقریبا کور شده بودند.»

همه نظامیان یگان یاهالوم که تخصص مهندسی نظامی و پیچیدگی تونل‌ها دارند، پیش از اعزام به غزه باید مدتی را در پایگاه نظامی تزیلیم بگذرانند.

ارتش اسرائیل با گذشت بیش از ۶۰ روز از آغاز جنگ می‌گوید بیش از ۸۰۰ تونل در سراسر نوار غزه کشف کرده است. سرهنگ ماتی می‌گوید: «بیشتر این تونل‌ها همراه با شبه‌نظامیانی که داخل آن‌ها مخفی شده بودند، از بین‌رفته‌اند.»

یک یگان چترباز ارتش اسرئیل هفته گذشته در محله‌های زیتون و شجاعیه در شمال غزه ضمن عملیاتی موفق به کشف چندین شبکه تونل شد. ارتش اسرائیل برای از بین بردن این تونل‌ها یا ان‌ها را منفجر می‌کند و یا از بمباران استفاده می‌کند. همچنین اخیرا آب دریا را به داخل آن‌ها پمپاژ کرده است. مصر پیشتر این روش را به کار گرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماتی درمورد سیستم‌های ارتباطی این تونل‌ها می‌گوید: «باید بدانیم این تونل‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بتوانند رهبران حماس را در زیر زمین پنهان کنند. اگرچه آن‌ها اینترنت ندارند، اما سیستم‌های ارتباطی درون این تونل‌ها به گونه‌ای توسعه داده شده که این شبه‌نظامیان عالی‌رتبه بتوانند به طور پیوسته با دنیای بیرون در تماس باشند و دستورات مورد نیاز را صادر کنند. هدف امروز ما این است که با قطع این ارتباط، آن‌ها را منزوی کنیم که این موضوع منجر به تسلیم آن‌ها شود.»

ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید که حماس از این تونل‌ها برای هدایت نیروهایش در میدان نبرد، انبار موشک و مهمات دیگر استفاده کره است. ارتش اسرائیل برای یافتن شبه‌نظامیان حماس در این تونل‌ها که گاهی طولشان به بیش از ده‌ها کیلومتر می‌رسد از اطلاعات جاسوسان، ربات‌ها و یگان سگ‌ها استفاده کرده است. از ابتدای جنگ تا کنون چهار نفر از  نظامیان متخصص یگان ویژه یاهالوم در این تونل‌ها کشته ‌شده‌اند.

سرگرد دیوید باروک می‌گوید: «ورود به این تونل‌ها حتی برای تیم‌های متخصص و آموزش‌دیده بسیار خطرناک است. به همین خاطر ما هیچ‌گاه سربازان را به داخل آن‌ها نمی‌فرستیم. دلیل سرعت کند عملیات ما در زیر بیمارستان شفا نیز همین بود. ما از مدت‌ها قبل می‌دانستیم که تونل‌هایی در زیر این بیمارستان وجود دارند اما از طول آن‌ها بی‌اطلاع بودیم.»

مربیان نظامی پایگاه تزیلیم همچنین به نظامیان آموزش می‌دهند که چگونه به دام‌های انفجاری در دروازه‌های ورودی نیفتند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که تا حد امکان دیوار‌ها را بشکنند.

آموزش دیگر این مربیان به نظامیان متخصص چگونگی عملیات در جنگ‌های شهری است.

بیشتر از جهان