صدور حکم ۱۴ سال حبس برای عباس دریس، شهروند معترض به جمهوری اسلامی در ماهشهر

فرشته تابانیان، وکیل او، پیش‌تر گفته بود هیچ مدرک و ادله‌ای که نشان دهد عباس دریس قاتل فرمانده یگان ویژه است، وجود ندارد

عباس دریس، شهروند معترض به جمهوری اسلامی و محکوم به تحمل ۱۴ سال زندان در ماهشهر، تابستان ۱۳۹۷- رسانه‌های اجتماعی

وکیل عباس دریس، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری ایرانیان در آبان‌ماه ۱۳۹۸ و فردی که به‌عنوان «تنها شاهد کشتار حکومتی در نیزار ماهشهر» شناخته می‌شود، اعلام کرده است که موکل او پس از تحمل چهار سال زندان، در دادگاه انقلاب استان خوزستان به اتهام «قتل عمد و حمل و نگهداری اسلحه» به تحمل ۱۴ سال حبس محکوم شده است.

فرشته تابانیان، حقوقدان و وکیل دادگستری، با بیان اینکه ۱۰ سال از حکم صادرشده علیه عباس دریس قابل‌اجرا خواهد بود، در شبکه ایکس (توییتر) نوشت: «مستند حکم را قاضی علم خود دانسته‌اند. از این مقدار ۱۰ سال قابل‌اجراست. به این حکم اعتراض کردم. ما همچنان معتقدیم که عباس دریس در شهادت آقای صیادی هیچ دخالتی نداشته‌اند.»

او در ادامه افزود: «هیچ گونه اقرار و ادله‌ای که نشان بدهد موکلم در این ماجرا دخالت داشته‌اند وجود ندارد. اعاده دادرسی در مورد حکم اعدام موکلم عباس دریس، هنوز در دیوان عالی کشور مفتوح است. امیدوارم که این حکم ناعادلانه نقض شود.»

به نوشته وکیل دریس، او از یک ماه قبل به درخواست خود از زندان سپیدار در اهواز به زندان مرکزی ماهشهر منتقل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۲۸ آبان ۱۳۹۸ برای سرکوب اعتراضات مردمی، نیزار شهر ماهشهر را به رگبار بستند. بر مبنای گزارش‌ منابع حقوق بشری، در جریان این تیراندازی با سلاح‌های سنگین به سوی مردم معترض که به «کشتار نیزار» معروف شد، دست‌کم ۱۰۰ نفر جان باختند که یکی از کشته‌شدگان نیز رضا صیادی، فرمانده نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی بود.

همان روز دو برادر در خانواده دریس به نام‌های عباس و محسن به اتهام‌های مباشرت و معاونت در قتل این نیروی حکومتی بازداشت شدند، اما در ادامه با وجود آنکه محسن دریس از این اتهام تبرئه و آزاد شد، عباس با وجود رضایت اولیای دم به اعدام محکوم شد.

با توجه به نبود ادله و شواهد کافی برای اثبات جرم، در نهایت اجرای این حکم روز سوم مرداد امسال در دیوان عالی کشور متوقف شد و اعاده دادرسی فرشته تابانیان به‌عنوان وکیل عباس دریس در شعبه نهم دیوان عالی کشور ثبت شد.

فرشته تابانیان پیش‌تر گفته بود بین محلی که رضا صیادی کشته شد و محلی که عباس دریس در لحظه تیراندازی ایستاده بود، فاصله قابل‌توجهی وجود دارد و با توجه به ضعف بینایی، او امکان شلیک و کشتن مقتول را نداشته است. همچنین گمانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه رضا صیادی در اثر تیراندازی اشتباه ماموران نیروی انتظامی کشته شده است.

اما اکنون به‌رغم اینکه عباس دریس هم اتهام‌های انتسابی به خود را رد کرد، با توجه به تحمل چهار سال زندان، مجبور است تا شش سال آینده را نیز در زندان مرکزی ماهشهر محبوس باشد.

عباس دریس متولد ۱۳۵۲ و پدر سه فرزند است. کفایه حزباوی، همسر عباس دریس، پس از مطلع شدن از احتمال صدور حکم اعدام برای همسرش به دلیل فشارهای روحی سکته مغزی کرد و درگذشت. از آن زمان تاکنون فرزندان دریس با خانواده پدری زندگی می‌کنند و گفته می‌شود که فرزند ۱۵ ساله‌ او برای کمک به تامین مخارج خانواده، در کنار تحصیل به کار زودهنگام نیز وادار شده است.

خانواده‌های ۱۴۵ تن از جان‌باختگان به دست جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته، ازجمله خانواده‌های مصطفی کریم‌بیگی، نوید افکاری، ندا آقا سلطان، وحید دامور، ریحانه جباری، رامین حسین‌پناهی، ریرا اسماعیلیون، بهنام محجوبی، شاهین ناصری و ابراهیم کتابدار آذرماه سال ۱۴۰۰ در نامه‌ای با اشاره به نبود هیچ مدرکی که نشان‌دهنده ارتکاب جرم عباس دریس باشد، خواستار لغو فوری حکم اعدام و آزادی این زندانی سیاسی شده بودند.