خانواده‌های قربانیان جمهوری اسلامی در ۴۳ سال گذشته از عباس دریس حمایت کردند

خانواده‌هایی که جمهوری اسلامی بستگان آنها را به قتل رسانده از مردم ایران خواسته‌اند مانع اعدام عبادس دریس شوند

«ما درد از دست دادن، ما طعم مرگ را خوب می‌شناسیم. نمی‌خواهیم این طعم زهرآلود، مزه‌ زندگی کودکان ‎عباس دریس باشد»-COMBO /Onish Aminelahi/ Twitter

خانواده‌های ۱۴۵ تن از جان‌باختگان ۴۳ سال گذشته در جمهوری اسلامی، در نامه‌ای خواستار لغو حکم اعدام عباس دریس و مشارکت عمومی برای حمایت از او شدند.

عباس دریس در جریان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ دستگیر شد و دادگاه او را به اتهام «محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از ماموران نیروی انتظامی» به اعدام محکوم کرده است.

۱۴۵ خانواده‌ای که در مدت چهار دهه گذشته فرزندانشان را در جمهوری اسلامی ایران از دست داده‌اند، در نامه‌ خود نوشته‌اند: «ما که سال‌هاست طناب دار را زندگی کرده‌ایم، ما که درد گلوله بر هر لبخندمان سایه‌ای از غم افکنده، ما که آتش موشک‌ها در آسمان را دیده‌ایم، ما درد از دست دادن، ما طعم مرگ را خوب می‌شناسیم. نمی‌خواهیم این طعم زهرآلود، مزه‌ زندگی کودکان ‎عباس دریس باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده‌های جان‌باختگان، با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در «سراشیبی سقوط»، دوباره دست به «جنایت» زده است، تاکید کرده‌اند که عباس دریس «بی‌گناه» است و حکومت ایران با «ریختن خون بی‌گناهان خود را از بزنگاه‌های مرگ محتوم در امان نگه می‌دارد.»

خانواده‌های قربانیان ۴۳ سال اخیر در نامه خود با اعلام حمایت از عباس دریس نوشته‌اند: «بیایید جملگی دست به دست هم دهیم با تن و جان و دل، سراسر این زمین را حایلی سازیم میان او و دژخیمان. بیایید چشمه امیدی جاری کنیم بر دلتنگی سه کودکی که مادرشان از بیم اعدام پدر جان داد. عمویشان گرفتار حبس است و پدرشان را هرلحظه داس مرگ تهدید می‌کند.»

خانواده‌های مصطفی کریم‌بیگی، نوید افکاری، ندا آقا سلطان، وحید دامور، ریحانه جباری، رامین حسین‌پناهی، ریرا اسماعیلیون، بهنام محجوبی، شاهین ناصری و ابراهیم کتابدار، از جمله امضاکنندگان نامه حمایت از عباس دریس هستند.

عباس دریس، زندانی سیاسی در جریان اعتراض‌های سال ۱۳۹۸ به همراه برادر خود محسن دریس به اتهام «محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو» بازداشت شد و هم‌اکنون در زندان ماهشهر نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، مسئولان اداری زندان ماهشهر در «یک روند پر ابهام قضایی_اداری» به خانواده عباس دریس اعلام کرده‌اند که او به اعدام محکوم شده است. بر اساس این گزارش محسن دریس، برادر وی نیز به «اتهام مشارکت در قتل مامور نیروی انتظامی به نام رضا صیادی» به حبس ابد محکوم شده است.

با وجود اتهامی که دادگاه علیه این دو برادر مطرح کرده است، کریم دحیمی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر به هرانا گفته است: «بنا بر نظر کارشناس دومی که در صحنه حاضر شده است، رضا صیادی (نیروی نوپو) در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه ۹۸ از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته است و نه از سوی مردم معترض. از سوی دیگر به خانواده دریس گفته شده است که با دادن دیه از خانواده مقتول کسب رضایت کنند. این در حالی است که اگر کسی در درگیری با مامور مرتکب قتل شود پرونده حالت شخصی ندارد و با اتهام محاربه حکم اعدام صادر خواهد شد. یعنی حتی دادگاه هم می‌داند که او بی‌گناه است.»

عباس دریس، متولد ۱۳۵۲ و پدر دو فرزند ۱۲ و ۱۴ ساله است. طبق اعلام منابع نزدیک به خانواده دریس، همسر او پس از صدور حکم اعدام همسرش و بر اثر فشار روحی دچار سکته مغزی شد و چهار ماه پیش جان خود را از دست داد. عباس دریس در آبادان متولد شده است، اما در بندر ماهشهر زندگی می‌کرد.