کاهش ۵۰ درصدی ارزش پزو آرژانتین با هدف اصلاحات اقتصادی

رئيس‌جمهوری منتخب آرژانتین، کارزار انتخاباتی‌اش را با وعده خلاصی از شر پزو و جایگزینی آن با دلار پیش برد

ارزش پزو در مقابل دلار به صورت تصویری‌ــ  Luis ROBAYO / AFP

لوییس کاپوتو، وزیر اقتصاد آرژانتین، روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور به عنوان بخشی از اقدام‌های اضطراری برای کمک به اقتصاد مشکل‌دار آرژانتین، ارزش پزو را بیش از ۵۰ درصد کاهش خواهد داد.

خبرگزاری سی‌ان‌ان با اشاره به این موضوع گزارش داد که این حرکت جدی که درست چند روز بعد از به قدرت رسیدن میلی انجام می‌شود، نرخ رسمی مبادله ارزی پزو را از یک دلار معادل ۳۶۵ پزو به هر دلار برابر ۸۰۰ پزو تغییر می‌دهد.

خاویر میلی، رئيس‌جمهوری منتخب آرژانتین، کارزار انتخاباتی‌اش را با وعده خلاصی از شر پزو و جایگزینی آن با دلار آغاز کرد و وعده داد اقتصاد این کشور را به مسیر اصلی برمی‌گرداند. پزو سال‌ها است که با کنترل‌های شدید سرمایه به‌شکلی مصنوعی حمایت می‌شود و ارزش آن در برابر دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ تقریبا ۵۲ درصد کاهش یافت.

بانک مرکزی آرژانتین در سال‌های اخیر با چاپ پزو بیشتر تلاش کرد به نکول بدهی دولت کمک کند اما همین امر به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاپوتو ضمن تکرار «پول نداریم»، موضوع کارزار انتخاباتی میلی، درباره سایر اقدام‌ها از جمله کاهش طرح‌های زیربنایی عمومی، کاهش یارانه‌ انرژی و حمل‌ونقل نیز توضیح داد. او گفت: «اگر به همین منوال ادامه دهیم، ناگزیر به سمت تورم بیشتر خواهیم رفت.»

صندوق بین‌المللی پول نیز روز سه‌شنبه بعد از سخنان کاپوتو اعلام کرد که از این طرح‌های جدید حمایت می‌کند.

سی‌ان‌ان در ادامه این گزارش می‌افزاید که دلاری کردن اقتصاد آرژانتین مستلزم آن است که این کشور آمریکای جنوبی پزوهای تمام شهروندان و مشاغل را با دلار مبادله و برای همه دارایی‌ها و قراردادها ارزش دلاری تعیین کند. این امر نقش حاکم بر سیاست پولی این کشورــ قدرت کنترل نرخ بهره و چاپ پول‌ــ را از بانک مرکزی آرژانتین می‌گیرد و به فدرال رزرو، بانک مرکز ایالات متحده آمریکا، می‌دهد.

هیچ‌ کدام از کشورهایی که پیش‌تر چنین اقدامی کرده‌اندــ از جمله اکوادور، السالوادور و پاناماــ وسعت آرژانتین را ندارند. تورم سالانه در آرژانتین، سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین، هم‌اکنون ۱۴۰ درصد است و بیش از ۴۰ درصد مردم این کشور زیر خط فقر قرار دارند.

بیشتر از جهان