خاویر میلی در انتخابات مقدماتی آرژانتین پیروز شد

رای دادن در انتخابات مقدماتی برای بزرگسالان آرژانتین اجباری است و تقریبا نشان می‌دهد که چه کسی برنده نهایی رقابت‌های ریاست‌ جمهوری است

در انتخابات مقدماتی آرژانتین، خاویر میلی بیش از ۳۰ درصد آرا را به دست آورد که بسیار بیشتر از حد پیش‌بینی شده بود ـ AFP

رای‌دهندگان آرژانتینی در انتخابات مقدماتی ریاست‌ جمهوری که یکشنبه، ۱۳ اوت (۲۲ مرداد)، برگزار شد، حمایت خود را از خاویر میلی، نشان دادند.

به گزارش رویترز، با شمارش حدود ۹۰ درصد آرا، خاویر میلی اقتصاددان دست راستی ۳۰.۵ درصد آرا را به دست آورد که بسیار بیشتر از حد پیش‌بینی شده بود، در حالیکه جناح محافظه‌کار، رقیب اصلی او، با ۲۸ درصد، و ائتلاف پرونیست حاکم با ۲۷ درصد آرا، در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

به عقیده کارشناسان، تمایل مردم آرژانتین به حذف حزب حاکم و همفکران آن، نتیجه تورم ۱۱۶ درصدی و بحران اقتصادی در این کشور است که سبب شده است چهار نفر از هر ۱۰ شهروند این کشور،  در تامین هزینه‌های زندگی با مشکل مواجه باشند و  گرفتار فقر شوند.

میلی در سخنرانی پس از اعلام نتایج گفت: «ما مخالف واقعی وضعیت موجودیم. دستیابی به آرژانتینی متفاوت، با همان روش‌های قدیمی که همیشه شکست خورده‌اند، ناممکن است».

رای دادن در انتخابات مقدماتی، برای بیشتر بزرگسالان آرژانتین اجباری است. رای‌گیری امسال در واقع نوعی پیش‌بینی برای انتخابات عمومی ۲۲ اکتبر بود و نشان داد که چه کسی برنده رقابت‌های ریاست جمهوری خواهد بود.

انتخابات اکتبر آرژانتین، برای مردم این کشور بسیار کلیدی خواهد بود. آرژانتین از صادرکنندگان برتر سویا، ذرت و گوشت گاو است، اما با بحران اقتصادی عظیمی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنده انتخابات اکتبر، تصمیم‌گیری‌های مهمی در مورد تقویت صادرات غلات، مهار تورم و نحوه کنترل منابع ارزی پیش رو خواهد داشت. همچنین، با توجه به گفت‌وگوهای جاری با صندوق بین‌المللی پول بر سر قرارداد بدهی ۴۴ میلیارد دلاری آرژانتین، نتایج انتخابات اکتبر از تاثیر و اهمیت بسیاری برای این کشور برخوردار خواهد بود.

خاویر میلی در سخنرانی‌های انتخاباتی متعهد شده است که بانک مرکزی آرژانتین را تعطیل، و اقتصاد را دلاری کند، و می‌گوید که می‌تواند رونق اقتصادی را به این کشور بازگرداند.

برخی معتقدند که کارزارهای انتخاباتی پر سروصدای میلی یادآور انتخابات سابق ریاست‌ جمهوری ایالات متحده است که در آن، دونالد ترامپ با دیدگاه‌های خاصش توانست برخلاف پیش‌بینی‌ها، نظر بخش بزرگی از مردم آمریکا را به خود جلب کند.

با این همه، بر اساس آمار منتشرشده، میزان مشارکت در انتخابات مقدماتی آرژانتین کمتر از ۷۰ درصد بود؛ رقمی که کمترین میزان مشارکت در انتخابات مقدماتی این کشور در بیش از یک دهه گذشته است.

برخی از آرژانتینی‌ها می‌گویند که خوش‌بینی‌ خود را در قبال سیاستمداران از دست داده‌اند و امید زیادی به بهبود اوضاع ندارند. با این حال، جوان‌ترها با رای دادن به خاویر میلی و دیدگاه‌های متفاوتش، امیدوارند که شرایط اقتصادی کشورشان بهبود یابد.

بیشتر از جهان