آمریکا خواستار مصادره هواپیمای مرتبط با ماهان در آرژانتین شد

خلبان هواپیما که به ارتباط با سپاه متهم است به دستور قاضی آرژانتینی اجازه خروج از این کشور را ندارد

قاضی اجازه داد ۱۲ نفر از سرنشینان هواپیما آرژانتین را ترک کنند اما ۴ ایرانی و ۳ ونزوئلایی باید در این کشور بمانند-Sebastian BORSERO / AFP

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه از آرژانتین خواست هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باری که پیش‌تر به هواپیمایی ماهان تعلق داشت و ظن همکاری با سپاه درمورد آن وجود دارد را مصادره کند. این هواپیما چندی پیش به‌دلیل ارتباط احتمالی با سپاه پاسداران در بوینس‌آیرس متوقف شده بود.

اکنون دادگاهی در واشنگتن درخواست مصادره آن را صادر کرده است. حکم این دادگاه روز ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۲ صادر شده بود اما روز سه‌شنبه علنی شد. این حکم اعلام می‌کند که این هواپیمای ساخت آمریکا باید به دلیل نقض قوانین صادراتی آمریکا مصادره شود. وزارت دادگستری در این بیانیه گفت مالکیت این هواپیما به طور غیرقانونی از ماهان به یک هواپیمایی ونزوئلایی منتقل شده است. وزارتخانه تاکید کرد که ماهان در ارتباط با نیروی قدسِ سپاه پاسداران است که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.

در حکم دادگاه آمده که ماهان در حوالی اکتبر ۲۰۲۱ با انتقال یک فروند بوئینگ به شرکت ونزوئلایی «امتراسور»  این قانون را نقض کرده است. هواپیمایی باری «امتراسور» بخشی از «کونویاسا»، هواپیمایی دولتی ونزوئلا است. امتراسور این هواپیما را در سال جاری بین کاراکاس، تهران و مسکو دست به دست کرد که ناقض قوانین آمریکا است. تحریم‌های آمریکا علاوه بر ماهان، در دو سال اخیر هواپیمایی کونویاسا را هم هدف گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آرژانتین، قاضی که در مورد خدمه ایرانی و ونزوئلایی این هواپیما تحقیق می‌کرد به برخی از آنها اجازه داد کشور را ترک کنند. قاضی فدرال، فدریکو ویلنا، روز دوشنبه به ۱۲ نفر از ۱۹ سرنشین این هواپیمایی اجازه داد کشور را ترک کنند اما حکم داد که هفت نفر باقی‌مانده در آرژانتین بمانند. این هفت نفر شامل چهار ایرانی و سه ونزوئلایی می‌شوند.

ویلنا گفت تحقیقات در مورد غلامرضا قاسمی، خلبان این هواپیما، همچنان باید ادامه پیدا کند. دستگاه‌های اطلاعاتی آرژانتین  قاسمی را از اعضای سپاه می‌دانند و وزارت دادگستری آمریکا نیز او را «از فرماندهان سابق سپاه و سهام‌دار و عضو هیات مدیره هواپیمایی قشم فارس‌» اعلام کرده است. او متهم است که در طی جنگ داخلی سوریه به حزب‌الله لبنان سلاح رسانده است. نیروهای انتظامی آرژانتین در پی توقیف هواپیما متوجه شدند که در آوریل ۲۰۲۲ به تهران سفر کرده است.

آخرین ثبت این هواپیما به عنوان هواپیمای باری ونزوئلایی بود؛ اما حضور قاسمی نشان می‌دهد که ظاهرا مورد استفاده ماهان بوده است. این هواپیما در روز ششم ژوئن در حالی از مکزیک به آرژانتین پرواز کرد که ۱۴ سرنشین ونزوئلایی و پنج سرنشین ایرانی داشت. هواپیما دو روز بعد کوشید از آرژانتین به اروگوئه برود اما در پی هشدار رسمی دستگاه‌ اطلاعات پاراگوئه به آن اجازه ورود داده نشد. ماریو آبدو بنیتز، رئیس‌جمهور پاراگوئه، ماه گذشته گفته بود که یکی از خدمه هواپیما برای جراحی پلاستیک جهت «تغییر صورت» به کوبا سفر کرده است.

متیو جی اولسن، معاون وزیر دادگستری آمریکا، روز سه‌شنبه گفت این وزارتخانه «نقل و انتقالی که ناقض تحریم‌های ما و قوانین صادراتی ما باشد را بر نمی‌تابد.» او افزود: «ما در همکاری با شرکای خود در سراسر جهان به دولت‌ها و نهادهای مورد حمایت دولتی اجازه نخواهیم داد که تحریم‌های ما و سامانه‌های کنترل صادرات ما را در راستای فعالیت‌های شرورانه خود دور بزنند.»

متیو ام گریوز، دادستان فدرال در منطقه واشنگتن، گفت: «مصادره این هواپیما نشانی است از عزم ما برای پاسخگو کردن آنان که به دنبال نقض تحریم‌ها و قوانین کنترل صادرات آمریکا هستند. ما با رویکردی تهاجمی می‌کوشیم جلوی نهادهای تحت تحریم را بگیریم و نگذاریم به محصولات ساخت آمریکا دسترسی پیدا کنند و یا از انتقال غیرقانونی آن‌ سودآوری کنند.»

کوین وارندران، معاون موقت مدیر اداره ضدتروریسمِ پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)‌ گفت: «این مصادره نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی قاطعانه از تمام ابزارهای ما استفاده می‌کند تا دولت ایران و افراد و شرکت‌های مرتبط با آن‌را هنگام نقض قوانین آمریکا پاسخگو کند.»

شعبه «دفتر صنعت و امنیتِ» وزارت بازرگانی آمریکا در میامی و دفتر میدانی «اف‌بی‌آی» در این بندر واقع در ایالت فلوریدای آمریکا به تحقیق در مورد این پرونده ادامه می‌دهند.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین تصاویری از تهران منتشر کرد که انتقال غیرقانونی هواپیما را نشان می‌دهد: عکسی در سپتامبر ۲۰۱۹ که نشان می‌دهد این هواپیما نشان تجاری ماهان را داشت. عکسی دیگر در ژانویه ۲۰۲۲ (در کنار برج آزادی تهران) هواپیما را با لوگوی «امتراسور» نشان می‌دهد.

بیشتر از جهان