کاهش قیمت طلا و باقی‌ماندن قیمت دلار در محدوده بالای ۵۰ هزار تومان

قیمت ارز در بازار تهران- عکس فرارو

با تثبیت قیمت طلا در بازارهای جهانی و توقف رشد آن در روز پنجشنبه، ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲، به نظر می‌رسد روزهای داغ طلا به آرامشی نسبی رسیده است.

روند رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ایران نیز تحت‌تاثیر آرامش بازارهای جهانی طلا متوقف شده است و قیمت طلای ۱۸ عیار پس از یک هفته افزایش در اولین ساعات روز شنبه ۱۸ آذرماه کاهش یافت.

بر اساس آخرین قیمت‌ها از بازار طلا، در حال حاضر طلای ۱۸ عیار هر گرم دو میلیون و ۴۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان در حال معامله است که در روز ۱۴ آذرماه دو میلیون و ۵۱۸ هزار تومان معامله شده بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز از قیمت ۱۰ میلیون و ۹۰۹ هزار تومان در روز ۱۴ آذرماه، طی چهار روز به ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

در بازار سکه نیز قیمت‌ها به نسبت اواسط هفته گذشته در حال ریزش‌اند و سکه امامی که طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه تا محدوده ۲۹ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان رشد داشت، صبح روز شنبه کاهش قیمتی ۴۰۰ هزارتومانی را تجربه کرد. قیمت نیم‌سکه نیز ۲۵۰ هزار تومان به نسبت میانه هفته گذشته کاهش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ربع‌سکه نیز الگوی نیم‌سکه را در بازار دنبال کرده و کاهش قیمت ۲۵۰ هزارتومانی داشته است. در حال حاضر ربع‌سکه با قیمت ۱۰ میلیون و۳۵۰ هزار تومان در حال معامله است که باتوجه‌به سیر کاهش قیمت آن از دقایق ابتدایی بازگشایی بازار شاید تا پایان روز شنبه این کاهش قیمت ادامه داشته باشد.

عبداله مشکانی، کارشناس اقتصادی، بر این باور است که قیمت طلا و سکه از قیمت دلار در بازار آزاد تبعیت می‌کند و به باور او، جامعه ایران در شرایط کنونی معتقد است که سیر تغییرات قیمت در این بازار فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

هرچند رکود حاکم بر بازار طلا همانند هفته‌های پیش نشان‌دهنده آن است که رشد ارزش جهانی طلا نیز توان جذب سرمایه‌های خانگی در ایران را ندارد.

از سوی دیگر، آنچه روز شنبه ۱۸ آذرماه در بازار رخ داد به پیش‌بینی حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی، نزدیک است که روز دوشنبه ۱۳ آذرماه هشدار داده بود: «در بازار داخلی حباب سنگینی در قیمت سکه داریم و اگر روند ریزشی شروع شود سکه بیشتر از قیمت طلای آب‌شده ریزش خواهد داشت.»

به موازات نگاه فعالان بازار به روند تغییرات در نرخ جهانی قیمت طلا، چشم دیگر این فعالان به شرایط بازار ارز است که اگرچه به ظاهر در یک ثبات نسبی به سر می‌برد، ولی به باور کارشناسان بازار، طی زمستان ۱۴۰۲ بار دیگر افزایش قیمت را باید برای آن در نظر گرفت.

روز شنبه ۱۸ آذرماه در شرایطی که قیمت یورو در بازار به نسبت روز پنجشنبه ثابت مانده است، قیمت هر دلار آمریکا کاهشی ۲۰ تومانی داشت و به ۵۰ هزار و ۲۳۰ تومان رسیده است. هرچند این قیمت هنوز بیشتر از قیمت دلار در میانه هفته گذشته با قیمت ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان است. تثبیت و ماندگاری دلار در محدوده بالای ۵۰ هزار تومان سبب شده است کمتر فعالی در بازار ارز به ماندگاری دلار در این محدوده باور داشته باشد و پیش‌بینی بازار مبنی بر افزایش قیمت دلار طی دو ماه پایانی سال ۱۴۰۲ است.

در عین حال انتشار خبر توصیه مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر تغییر نرخ دلار به‌منظور تسعیر ارزی درآمدهای نفتی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۵ هزار تومان در بودجه ۱۴۰۳ بیش از پیش افزایش نرخ ارز را برای فعالان اقتصادی قطعی کرده است.

البته در شرایط ثبات کنونی شاید تصور دلار ۷۰ هزار تومانی کمی برای جامعه دور از ذهن باشد، اما آنچه الگوهای اقتصادی در ایران می‌گویند ناتوانی دولت برای حفظ این عدد دستوری از طریق ارز پاشی است که سبب می‌شود با توجه به تورم بیش از ۴۰ درصدی کنونی، دلار نیز تا پایان سال با طی کردن همین میزان تورم قله ۷۰ هزار تومان را فتح کند.

افزایش قیمت دلار در نخستین گام می‌تواند حجمی از سرمایه‌های خانگی را به سمت این بازار سرازیر کند و تاثیر مستقیم خود را بر افزایش نرخ سکه و طلا نیز بگذارد.

بیشتر از اقتصاد