ادعای درگیرشدن دولت ابراهیم رئیسی با «فتنه فرهنگی» برای سرنگونی نظام

اسماعیلی ثمره این تغییر گسترده در بدنه وزارتخانه را افزایش توان نیروهای ارزشی در فعالیت‌های فرهنگی دانست

محمد مهدی اسماعیلی و ابراهیم رئیسی-انتخاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه تاکید کرد «باید افتخار به گذشته جمهوری اسلامی و امیدواری به آینده را تبلیغ کنیم.»

محمدمهدی اسماعیلی روز پنجشنبه ۱۶ آذر سال ۱۴۰۲ در مراسم «همایش مبلغان اعزامی اوقاف» مخالفان جمهوری اسلامی را به تلاش برای ناامیدشدن جامعه ایران نسبت به آینده متهم کرد و گفت: «انقلاب اسلامی با شعار عمران و سعادت در دنیا و آخرت به پیروزی رسید که این ادعای بزرگی بود به همین دلیل دنیای غرب بسیج شد تا این ادعا و حاکمیت را در نطفه خفه کند.»

وزیر فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی، دولت ابراهیم رئیسی را طی دو‌ سال اخیر در معرض حملاتی دانست که به گفته او «فتنه فرهنگی و جنگ ترکیبی و شناختی برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی» بوده است. به باور محمدمهدی اسماعیلی «دولتی بر سرکار آمده است که خود را مطیع رهبری معرفی می‌کند.»

اسماعیلی جمهوری اسلامی را در حال نبرد و جنگی دانست که «صددرصد فرهنگی و تبلیغی» است و ازاین‌جهت نیروهای حامی نظام باید در این حوزه‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیلی وظیفه مبلغان دینی در این نبرد را پرداختن به جهاد تبیین با استفاده از آخرین ابزارهای فناوری و ارتباطی دانست و درخواست کرد عملیات رسانه‌ای پدافندی خود را بر اساس نقشه‌های دشمنان ترسیم کنند که خود نیازمند شناخت دقیقه توطئه‌ها است.

این سخنان در حالی مطرح شده است که اسماعیلی روز ۱۴ آذرماه در دفاع از عملکرد این وزارتخانه، طی دو سال گذشته به‌صراحت از تغییر مدیران و جایگزین‌کردن مدیرانی باسابقه فعالیت در بسیج دفاع کرده بود. ادعایی که واکنش برخی از رسانه‌ها را به همراه داشت که این تغییرات را موجب فاصله هنرمندان با وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی دانست.

وزیر ارشاد دولت رئیسی اما این تغییر مدیران را در راستای اهداف نظام دانسته و در خصوص سوابق مدیران انتصابی خود گفته بود: «معاون قرآنی من سال‌ها سردبیر نشریه ۹ دی بود، رمضانی مدیر خانه کتاب و ادبیات رئیس بسیج دانشگاه بود، نادری مدیرعامل ایرنا سال‌ها سردبیر سایت‌ انقلابی رجا نیوز بود.»

اسماعیلی ثمره این تغییر گسترده در بدنه وزارتخانه را افزایش توان نیروهای ارزشی در فعالیت‌های فرهنگی دانست و با اشاره به جشنواره پیش روی فیلم‌ فجر که در سال گذشته با تحریم گسترده فیلمسازان مواجه شد گفت توان فیلمسازی نیروهای انقلابی از ۵ فیلم در سال به ۲۵ فیلم در جشنواره امسال رسیده است.

سیاست‌های محدودکننده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت رئیسی سبب شده است، بسیاری از هنرمندان مستقل با مشکل ممنوع شدن فعالیت مواجه شوند و در عرصه‌های مختلفی همچون سینما، تئاتر، موسیقی و حوزه نشر نیز بسیاری از فعالان از تشدید سانسور و محدودیت خبر دهند.

کاهش مشارکت ناشران در آخرین  نمایشگاه کتاب تهران و همچنین عدم فعالیت برخی از چهره‌های شاخص سینما و تئاتر طی دو سال اخیر مسئله‌ای است که از دید مدیران وزارت ارشاد نه‌تنها نگران‌کننده نیست؛ بلکه به‌سرعت گرفتن روند خالص‌سازی در عرصه فرهنگ منجر می‌شود.