رئيس اف‌‌بی‌آی: به ۳۰۰ قربانی احتمالی حمله سایبری مرتبط با ایران هشدار داده شد

اف‌بی‌آی از کنگره خواست تا «بخش ۷۰۲» قانون نظارت بر اطلاعات خارجی را تمدید کند

کریستوفر رای، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در کمیته قضایی سنا-Kevin Dietsch / GETTY IMAGES /AFP

کریستوفر رای، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، می‌گوید به مقام‌های اطلاعاتی کمک کرده است تا به ۳۰۰ قربانی احتمالی در ۵۰ ایالت آمریکا و سایر کشورها هشدار دهند که احتمالا در معرض یک حمله سایبری خطرناک قرار دارند.

به گفته منابع آگاه، اشاره او به هکرهایی است که جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را از نظر مالی حمایت می‌کند. هکرهایی که در سال ۲۰۲۱ حملات «باج‌افزاری» انجام می‌دادند.

به گزارش واشینگتن‌پست، رئیس اف‌بی‌آی این هفته در برابر کمیته قضایی سنا همچنین خاطرنشان کرد که «ایران یک حمله سایبری به بیمارستان کودکان در نیوانگلند انجام داده است».

کریستوفر رای این سخنان را به منظور متقاعد کردن کنگره برای تمدید «بخش ۷۰۲» قانون نظارت بر اطلاعات خارجی بیان کرده است.

پیش‌تر، مقام‌های امنیت سایبری ایالات متحده هشدار دادند که گروه هکری «انتقامجویان سایبری» (CyberAv3ngers) که قبلا زیرساخت‌های محلی توزیع آب‌ در آمریکا را هک کرده بود، احتمالا دیگر تاسیسات حیاتی این کشور را هدف قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بخش ۷۰۲» که پایان ماه جاری منقضی می‌شود، به سازمان‌های اطلاعاتی اجازه می‌دهد ارتباطاتی مانند ایمیل‌ها و پیام‌های متنی خارجی‌های مقیم آن‌سوی مرزها را جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل کنند.

به گفته دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده، «زمانی که یک مجرم سایبری در خارج از کشور به یک مرکز حمل‌و‌نقل، خدمات عمومی یا حتی یک بیمارستان کودکان نفوذ می‌کند، ۷۰۲ اغلب ابزاری است که ما برای یافتن قربانیان و دریافت آنچه برای بازیابی سیستم‌هایشان و به کار انداختن آن‌ها نیاز دارند استفاده می‌کنیم.»

این نهاد اطلاعاتی ضرورت بخش ۷۰۲ را فراتر از این دانست و افزود: «و به همان اندازه کمک می‌کند تا اهداف بعدی را شناسایی کنیم. و به این ترتیب آن‌ها می‌توانند در برابر حمله از خود دفاع کنند.»

با نزدیک شدن به زمان انقضای این اختیارات، کارزار تمدید «بخش ۷۰۲» شدت یافته است. در مقابل، مدافعان حریم خصوصی از‌جمله ائتلافی از قانونگذاران در چپ و راست، از این‌که اف‌‌بی‌آی از نظر قانونی مجاز است بدون صدور حکم برای افراد آمریکایی در بخش ارتباطات ۷۰۲ جست‌وجو کند، ناراضی‌اند.

با این‌همه، هر دو کمیته جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر این باورند که بخش ۷۰۲ باید به نحوی تایید شود.

چندی پیش نیز سازمان اطلاعات داخلی آلمان به کنش‌گران ایرانی مخالف نظام جمهوری اسلامی درباره خطر جاسوسی سایبری علیه آن‌ها هشدار داد.