هشدار مقام‌های آمریکا درمورد احتمال حمله هکرهای جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های حیاتی

گروه «انتقامجویان سایبری» در حملاتش تجهیزاتی را هدف قرار داد که در اسرائیل ساخته شده‌اند

پیام هکرها روی نمایشگر کنترل ایستگاه تقویت‌کننده آب شهری الیکوئیپا‌ــ Infowaveusa.Online 

مقام‌های امنیت سایبری ایالات متحده می‌گویند گروه هکری «انتقامجویان سایبری» (CyberAv3ngers) که پیش‌تر زیرساخت‌های محلی توزیع آب‌ در آمریکا را هک کرده بود، ممکن است دیگر تاسیسات حیاتی این کشور را نیز هدف قرار دهد.

سی‌بی‌اس هفته گذشته در گزارشی به نقل از سازمان آب شهری الیکوئیپا در ایالت پنسیلوانیای آمریکا اعلام کرد که یک گروه سایبری تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۲۵ نوامبر‌ (۴ آذر) یکی از ایستگاه‌های تقویت‌کننده‌‌‌ این سازمان را هک کرده است.

رادیوعمومی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) روز شنبه ۲ دسامبر (۱۱ آذر) به نقل از مقام‌های آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌‌ها در آمریکا نوشت که هکر‌های انتقامجویان سایبری هر جایی که هک کرده‌اند، پیام مشترکی به جا گذاشته‌اند: «شما هک شده‌اید. مرگ بر اسرائیل.»

به نظر می‌رسد گروه انتقامجویان سایبری در این رشته حملات عمدتا «تجهیزاتی» را هدف قرار می‌دهد که «در اسرائیل ساخته شده‌اند».

گفته می‌شود دستگاهی که هک شده است، از سیستم اتوماسیون موسوم به یونیترونیکس (Unitronics) استفاده می‌کند؛ نرم‌افزاری که به گفته مقام‌های مسئول به نحوی دارای اجزایی در پیوند با اسرائیل است.

به گزارش عرب‌نیوز، در ایالات متحده بیش از ۲۰۰ دستگاه به این سیستم وصل‌اند و نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ دستگاه در کل جهان شناسایی شده‌اند که از این سیستم بهره می‌گیرند.

به گفته کارشناسان سایبری، «هکرها با آگاهی از ضعف‌های امنیتی سایبری، به این دستگاه‌های دسترسی پیدا کرده‌اند».

این نرم‌افزار عمدتا در زیرساخت‌های آب و فاضلاب، شرکت‌های تولید‌کننده انرژی، مواد غذایی و نوشیدنی و همچنین مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی استفاده می‌شود. از این رو، تحلیلگران حوزه سایبری در مورد حمله احتمالی به بیمارستان‌ها که می‌تواند به یک «فاجعه منطقه‌ای» منجر ‌شود، هشدار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقامجویان سایبری چندی پیش با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس ادعا کرده بود تا ۳۰ اکتبر به ۱۰ ایستگاه تصفیه آب در اسرائیل حمله سایبری کرده‌ است. در فهرست ایستگاه‌هایی که هدف حمله سایبری این گروه قرار گرفته‌اند، نام‌های خدرا، بالماخیم، سورک، اشکلون، حیفا، چورازیم، کفار هارو، تبریه، ایلات و دانیال دیده می‌شود.

این گروه در ادامه به ساکنان این مناطق هشدار داد: «زندگی شما و اسرای جنگی شما برای حاکمانتان بی‌ارزش است!»

سی‌ان‌ان در پی حمله سایبری هفته گذشته، از آغاز تحقیقات مقام‌های فدرال آمریکا در این‌باره خبر داد. تعدادی از سناتورهای فدرال در نامه‌ای به وزارت دادگستری خواستار تحقیقات کامل در این زمینه و شناسایی مسئولان آن شدند.

رادیو عمومی ملی آمریکا به نقل از مقام‌های سایبری اسرائيل اعلام کرد که این کشور نیز در حال ردیابی بیش از ۱۵۰ گروه از قبیل انتقامجویان سایبری است.

مقام‌های اسرائیلی اخیرا تدابیر اضطراری تازه‌ای اندیشیده‌اند که در زمان‌ جنگ به دولت اجازه می‌دهد در صورت هک شدن شرکتی که به‌طور خاص در حوزه خدمات دیجیتال فعال است، وارد عمل شود.

جنگ سایبری اسرائیل و حماس جدا از فضای واقعی و میدان نبرد در غزه، رویارویی هکرهای طرفین را نیز به همراه داشته است.