هشدار آلمان به کنش‌گران ایرانی در مورد حملات هکری جمهوری اسلامی

گروه هکری «بچه گربه ملوس» با فرستادن پیام‌های جعلی که درست به‌نظر می‌رسند به اطلاعات حساس قربانیان خود دسترسی پیدا می‌کند

بچه گربه ملوس، یک گروه جنگ سایبری جمهوری اسلامی ایران است که از آن با عنوان تهدیدی دائمی یاد می‌شود-Canva

آلمان می‌گوید گروه هکری «بچه گربه ملوس» مخالفان ایران در خارج از مرزها را هدف قرار می‌دهد. سازمان اطلاعات داخلی آلمان به کنش‌گران ایرانی مخالف و منتقد حاکمیت جمهوری اسلامی در مورد خطر جاسوسی سایبری علیه آنها هشدار داده است.

دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان روز پنجشنبه، ۱۰ اوت ( ۱۹ مرداد)، در گزارشی به منتقدان حکومت ایران که ساکن آلمان‌‌اند هشدار داد که این هکر‌ها با جلب اعتماد قربانیان خود، به سامانه‌های ارتباطی آنها رخنه کرده و اطلاعات شخصی‌شان را به سرقت می‌برند.

گفته می‌شود «بچه گربه ملوس» یک گروه جنگ سایبری دولتی جمهوری اسلامی ایران است که چندین گزارش از آن با عنوان تهدیدی دائمی یاد کرده‌اند. بر اساس این گزارش، سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشری و کنش‌گران مختلف از جمله وکلا و روزنامه‌نگاران در داخل و خارج از کشور هدف اصلی این گروه هکری هستند.

«بچه گربه ملوس» از فرایندی چندمرحله‌ای برای شناسایی و جاسوسی از منتقدان جمهوری اسلامی استفاده می‌کند. این گروه با فرستادن پیام‌های جعلی که درست به‌نظر می‌رسند به اطلاعات حساس قربانیان خود دسترسی پیدا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان، هدف اصلی این هکرها دسترسی به حساب‌های آنلاین از جمله ایمیل‌ها و فضاهای ذخیره‌سازی ابری، و همینطور پیام‌رسان‌های مورد استفاده قربانی است.

از همین‌رو، هکرها در نخستین گام با ارزیابی سبک و سلیقه و علائق سیاسی اهداف خود، با آنها وارد ارتباط می‌شوند، و با وانمود کردن اینکه بی‌خطر هستند سعی می‌کنند در مخاطب احساس امنیت کاذب ایجاد کنند.

در گام بعدی، هکرها از قربانی دعوت می‌کنند تا از طریق لینک و رمز ورودی که برایش فرستاده شده در یک گپ ویدیویی آنلاین شرکت کند. به این طریق هکرها می‌توانند به اطلاعات قربانی از جمله حساب‌های آنلاین دسترسی پیدا کنند.

پیش‌تر «بچه گربه ملوس» با بدافزاری موسوم به «بلاچاو» چندین هدف را در ایالات متحده، اروپا، خاورمیانه و هند مورد حمله قرار داد. لوموند مه سال جاری در گزارشی به نقل از مایکروسافت نوشت که «بچه گربه ملوس» از اواخر سال ۲۰۲۱ به زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده، از جمله بنادر دریایی، شرکت‌های انرژی، سامانه‌های حمل‌ونقل و همچنین یک شرکت بزرگ برق و گاز این کشور حمله کرده است.

شرکت امنیت سایبری «بیت‌دفندر» در آوریل سال جاری از کشف این بدافزار خبر داد. بدافزاری که «مایکروسافت اکسچینج سرور»، یکی از بزرگترین پروژه‌های مایکروسافت، را آلوده کرده بود. این سامانه امکان مبادلات و مدیریت ایمیل‌ها، تماس‌ها و تقویم کاربران را فراهم می‌کند.