چالش دریای سرخ و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی

آمریکا برای دفاع از کشتی‌های تجاری آن‌ها را در دریای سرخ اسکورت خواهد کرد

ناوگان پنجم ایالات متحده در دریای سرخ، فوریه ۲۰۲۲   - AFP -  United States Naval Forces Central Command 

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، با ابراز خوشحالی از حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ گفت: «امروز کرانه باختری کاملا مسلح است و صهیونیست‌ها در این منطقه به خاک سیاه نشسته‌اند و به صورت مسلم پیروزی در این منطقه از آن نیروهای فلسطینی و جبهه مقاومت است. ‌هیچ کشتی جرات نمی‌کند علنا با پرچم اسرائیل در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ تردد کند.»

این صحبت‌ها در حالی صورت گرفته است که طی روزهای گذشته مسئولان جمهوری اسلامی در تلاش بودند تا دست داشتن در این حملات را تکذیب کنند. چندی پیش ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهام «سنتکام» مبنی بر دست داشتن جمهوری اسلامی در حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را رد کرده بود.

شرایط پر التهاب دریای سرخ و اقدامات نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه باعث شده است که ایالات متحده تصمیمی جدی در‌این‌باره بگیرد. ایالات متحده در حال بررسی تشدید حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است.

به گزارش سی‌ان‌ان، شورشیان حوثی که جمهوری اسلامی آنان را تامین مالی می‌کند و آموزش می‌دهد، در هفته‌های اخیر بارها به کشتی‌های تجاری با پهپاد و موشک حمله کرده‌اند و در ماه نوامبر یک کشتی باری مرتبط با اسرائیل را توقیف کردند و خدمه آن را گروگان گرفتند. آن‌ها همچنین موشک‌هایی به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند که ناوشکن نیروی دریایی آمریکا یکی از آن‌ها را در ماه اکتبر رهگیری کرد.

روز یکشنبه، یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده سه پهپاد حوثی را در میان حمله موشکی مداوم به چندین کشتی تجاری که چندین ساعت به طول انجامید، سرنگون کرد. اینطور که به نظر می‌رسد حمله مستقیم به حوثی‌های یمن در دستور‌کار نیست و ایالات متحده قصد دارد با استفاده از اسکورت شرایط را کمی متعادل کند.

مقام‌های دفاعی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کردند که به‌طور خاص دارایی‌های ایالات متحده در منطقه، هدف قرار گرفته‌اند. یک مقام دفاعی تاکید کرد که ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در زمان و مکان انتخابی خود پاسخ این حملات را بدهد.

به گفته چندین مقام آمریکایی که با سی‌ان‌ان صحبت کردند، دلیل دیگری که ایالات متحده در واکنش خود تعدیل می‌کند این است که موج حملات را فرصت‌طلبانه می‌بیند. مدیر سابق اطلاعات ملی ایران در سیا گفت کشتی‌های ضربتی که این گروه دارد به رهبران حوثی‌ها اجازه می‌دهد ادعا کنند که در حال مقابله با اسرائیل‌‌اند و همچنین اطمینان حاصل کنند که حمایت‌های ایران از این گروه همچنان جریان دارد.

این مقام امنیتی در ادامه گفت: «مشارکت حوثی‌ها در حملات به اسرائیل به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نشان دهند که در بازی مقاومت نقش دارند، به انحراف نیروهای اسرائیل از غزه کمک می‌کنند، خصومت خود را علیه آمریکا نشان می‌دهند و پیام هشداری را به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فرستند. یک مولفه ایدئولوژیک قوی نیز در حملات حوثی‌ها وجود دارد و آن این است که تا حدی دلیل این اقدامات محبوبیت گسترده آرمان فلسطین در یمن است.»

مقام‌های ایالات متحده از نزدیک پیشرفت‌های مکرر در برد، دقت و کشندگی موشک‌های تولید داخل حوثی‌ها را دنبال کرده‌اند. به گفته یکی از مقامات آگاه با اطلاعات آمریکا، در ابتدا، سلاح‌های حوثی‌ها عمدتا با قطعات ایرانی قاچاق‌شده به یمن ترکیب می‌شدند. اما از آنجایی که حوثی‌ها بارها تسلیحات ایرانی را مهندسی معکوس کرده‌اند، تغییرات کوچک پیش‌رونده‌ای انجام داده‌اند که به پیشرفت‌های کلی بزرگ اضافه شده است. بر این اساس، استفاده حوثی‌ها از موشک‌های بالیستیک میان‌برد علیه اسرائیل یکی از دستاوردهای جدید آن‌ها است.

این کارشناس امنیتی گفت: «نوع موشک‌های بالیستیک ضدکشتی که آن‌ها به سمت کشتی‌ها شلیک می‌کنند هنوز نسبتا ابتدایی هستند و احتمالا نمی‌توانستند کشتی‌ها را در تاریکی مورد هدف قرار دهند. موشک‌های کروز ضد کشتی توانمندتر و موثرتر هستند، اما حتی آن‌ها هم نمی‌توانند باعث غرق کردن چیزی شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول جنگ نفت‌کش‌ها در دهه ۱۹۸۰، نفت‌کش‌های متعلق به کویت -که کشتی‌های نظامی آمریکا اسکورت می‌کردند- تحت پرچم ایالات متحده قرار گرفتند، اقدامی که در آن زمان بسیار بحث‌برانگیز بود که برای دور زدن قانون ایالات متحده برای ممنوعیت کشتی‌های نیروی دریایی، از اسکورت کشتی‌های غیرنظامی با پرچم خارجی استفاده شد. به گفته یک مقام ارتش آمریکا، هیچ برنامه‌ای برای پرچم‌گذاری دوباره هیچ‌یک از کشتی‌هایی که این بار آمریکا و شرکای آن اسکورت می‌کنند وجود ندارد.

پیش از این نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته بود که گشت‌زنی‌ها و محافظت‌های دریایی می‌تواند پاسخ مناسبی به هدف قرار دادن کشتی‌ها در منطقه باشد. او این ماموریت را با ماموریت نیروهای عملیاتی مشابه در خلیج فارس مقایسه کرد که واکنشی به برخورد تهاجمی نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران با کشتی‌های دیگر بود.

از این رو، عربستان سعودی نیز از آمریکا خواسته بود تا در واکنش به حمله‌های حوثی‌های یمن به کشتی‌های در حال حرکت در دریای سرخ خویشتن‌داری نشان دهد. هدف عربستان سعودی از این درخواست، تلاش برای جلوگیری از گسترش پیامدهای جنگ حماس و اسرائیل عنوان شده است.