افغانستان به کشوری دائما در وضعیت اضطراری تبدیل شده است

با سقوط دولت جمهوری، نه‌تنها حالت اضطراری از بین نرفت که بیشتر هم شد

مردی کارگر در  کابل- OMER ABRAR / AFP

مقام‌های سازمان ملل متحد می‌گویند افغانستان در یک وضعیت اضطراری دائمی قرار گرفته است که از بین هم نمی‌رود.

لئونارد زولو، نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، می‌گوید با سلطه طالبان بر افغانستان، وضعیت اضطراری افغانستان بدتر شد و این گروه افغانستان را به انزوا هم کشاند. به گفته زولو، «بودجه سازمان ملل متحد برای کمک به مردم افغانستان به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده و به همین دلیل است که من می‌گویم وضعیت اضطرار دائمی در افغانستان شکل گرفته که به‌سادگی از بین نمی‌رود».

او افزود: «در سال ۲۰۲۲، حدود شش میلیون شهروند افغانستان کلا در شرایط قحطی قرار داشتند. امسال هم در کنار ۲۹ میلیون نفر که به کمک‌های بشردوستانه اضطراری جهان نیازمندند، تعدادی نیز به دلیل وقوع سیلاب و زلزله بی‌خانمان شده‌اند و به کمک‌های اختصاصی و اضطراری نیاز دارند.»

به گزارش ایرو آبزرور، نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: «هم‌زمان با این چالش‌ها، ما از اول ماه نوامبر با سیل مهاجران اخراجی از پاکستان روبرو شدیم. در حال حاضر حدود نیم میلیون نفر از پاکستان اخراج شده‌اند و دولت آن کشور به‌زودی ۱.۷ میلیون نفر را که اکثر آن‌ها سالیان درازی است در پاکستان زندگی می‌کنند، اخراج می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زولو گفت که در روزهای اوج این روند، روزانه تا ۲۰ هزار نفر از پاکستان اخراج می‌شدند و هرچند حالا این تعداد به روزی سه تا چهار هزار نفر رسیده است، همچنان نسبت به بازگرداندن روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر قبل از برنامه اخراج گروهی، فشار بیش‌ازحدی بر سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی وارد می‌کند و این در حالی است که به‌تازگی جمهوری اسلامی ایران نیز اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور را آغاز کرده است و روزانه تا بیش از دو هزار را برمی‌گرداند.

به گفته زولو، مشکل اساسی دیگر این است که طالبان زنان را از فعالیت در سازمان‌های بین‌المللی محروم کرده‌اند و به همین دلیل از ظرفیت این سازمان‌ها برای کمک به مردم نیازمند ۵۰ درصد کاسته شده است.

این اظهارات نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در حالی بیان می‌شوند که افغانستان در بدترین وضعیت اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و حضور طالبان در قدرت، بدون آنکه حتی یک کشور در جهان آن‌ها را به رسمیت شناخته باشد، به وضع تحریم‌های اقتصادی منجر شده که تاثیری فلج‌کننده بر اقتصاد افغانستان گذاشته است.

شورای پناهندگان نروژ ابتدای سال ۲۰۲۳ گزارشی منتشر کرد که آشکارکننده وضعیت اقتصادی فاجعه‌بار در افغانستان بود. این گزارش نشان می‌داد که بانک‌ها حتی انتقال ارز از طریق حمایت سازمان ملل متحد برای خرید موادغذایی را هم مسدود می‌کنند.

اتحادیه اروپا نیز که زمانی یکی از بزرگ‌ترین کمک‌کننده‌ها به مردم افغانستان بود، بودجه کمکی‌اش را در سال ۲۰۲۳ کاهش داد. اتحادیه اروپا برای این سال حدود ۱۵۶.۵ میلیون یورو کمک به افغانستان اختصاص داد که در مقایسه با بودجه ۱۷۴ میلیون یورویی سال ۲۰۲۲ کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافته بود. اتحادیه اروپا می‌گوید این بودجه از طریق سازمان‌های بین‌المللی به‌خصوص سازمان ملل متحد مصرف می‌شود.

با فرار رسیدن زمستان سخت، سرازیر شدن سیل مهاجران اخراجی از پاکستان و ایران و رکود اقتصادی فاجعه‌بار در افغانستان، در صورتی که کمک‌های بین‌المللی به مردم افغانستان افزایش نیابد، وقوع فاجعه انسانی در این کشور محتمل خواهد بود. 

بیشتر از جهان