بریتانیا حمله به کشتی‌های تجاری را محکوم کرد و تهران را مسئول عملیات نیروهای نیابتی‌اش دانست

«ایران مدت‌ها است که از شبه‌نظامیان حوثی حمایت نظامی و سیاسی می‌کند و مسئول اقدامات نیابتی‌ها و متحدان خود است»

نیروهای حوثی در جریان حمله به یک کشتی مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ - ANSARULLAH MEDIA CENTRE / AFP

بریتانیا دوشنبه، ۴ دسامبر (۱۳ آذر)، با انتشار بیانیه‌ای، حمله‌های شبه‌نظامیان حوثی یمن را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ محکوم، و جمهوری اسلامی ایران را برای این حمله‌ها سرزنش کرد.

در این بیانیه آمده است: «چنانکه پیش‌تر گفته‌ایم، مدت‌ها است که ایران از شبه‌نظامیان حوثی حمایت نظامی و سیاسی می‌کند و مسئول اقدامات نیابتی‌ها و متحدان خود [در منطقه] است.»

یک گروه امنیتی دریایی مستقر در بریتانیا یکشنبه، سوم دسامبر (۱۲ آذر)، اعلام کرد که یک کشتی متعلق به این کشور که از دریای سرخ عبور می‌کند، هدف اصابت موشک قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع دیگر نیز از فعالیت احتمالی پهپادها در این منطقه خبر داده‌اند.

از سوی دیگر، پنتاگون نیز اعلام کرد که یک کشتی جنگی آمریکایی و چندین کشتی تجاری در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌های یمن یکشنبه، پس از منتشر شدن اخبار حمله به این کشتی‌ها، در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، گفتند که نیروهای آنان «عملیاتی را علیه دو کشتی اسرائیلی در تنگه باب المندب»، آبراه راهبردی‌ای که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند، انجام داده‌اند و «اولین کشتی را با موشک، و کشتی دوم را با پهپاد هدف قرار دادند»​.

در بیانیه دوشنبه دولت بریتانیا آمده است که دریای سرخ، از مسیرهای حیاتی برای تجارت جهانی است و حوادثی از این دست، اهمیت حضور نیروی دریایی سلطنتی را در منطقه نشان می‌دهد. این بیانیه همچنین می‌افزاید: «چنانکه هفته گذشته اعلام کردیم، با استقرار ناو اچ‌ام‌اس دیاموند [در دریای سرخ] و پیوستنش به ناو اچ‌ام‌اس لنکستر، حضور نیروی دریایی سلطنتی در منطقه تقویت می‌شود.»

در ادامه این بیانیه آمده است که بریتانیا با مشارکت در ساختار حفظ امنیت دریایی بین‌المللی و همچنین نیروهای دریایی ترکیبی، متعهد به تضمین ایمنی کشتیرانی در منطقه است.

در پی آغاز حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر که به کشته شدن هزار و ۲۰۰  نفر در این کشور منجر شد که اکثرا غیرنظامی بودند، حوثی‌ها نیز به حمایت از حماس پرداختند و همراه با آن، مجموعه‌ای حمله‌های پهپادی و موشکی به سمت اسرائیل انجام دادند.

افزایش حوادث دریایی باعث شد که وزیران خارجه گروه هفت در نشستی در اوایل این هفته، از شورشیان حوثی بخواهند که تهدیدهای خود را علیه کشتیرانی بین‌المللی  متوقف، و کشتی «گلکسی لیدر» را آزاد کنند. 

بیشتر از جهان