نیروی انتظامی به دنبال پاکسازی خانه‌های پلاک قرمز در تهران

فرمانده فراجا به مالکان خانه‌های متروکه و نیمه‌مخروبه در تهران هشدار داد ظرف سه ماه وضعیت این منازل را روشن کنند

خانه‌های مخروبه در تهران‌ــ عکس فرارو

احمدرضا رادان، فرمانده نیروی فراجای جمهوری اسلامی، به مالکان خانه‌های متروکه و نیمه‌مخروبه در تهران اخطار داد ظرف سه ماه وضعیت این منازل را روشن کنند.

احمدرضا رادان روز شنبه ۱۱ آذر با حضور در طرح «پاکسازی مناطق شوش و مولوی از معتادان متجاهر» اعلام کرد: «یکی از اقدام‌های پلیس برای مقابله با معتادان متجاهر شناسایی واحدهای موسوم به پلاک قرمز است؛ یعنی واحدهایی که رها شده‌اند.»

به گفته رادان، پلیس به مالکان این واحدها که به نام پلاک قرمز شناخته می‌شوند و به دلیل خالی بودن، رها شدن و در وضعیت نیمه‌متروک قرارداشتن محل سکونت افراد بی‌خانمان و معتادان‌اند، هشدار داد ظرف مدت سه ماه برای تعیین تکلیف این بناها اقدام کنند.

اگرچه پلیس جمهوری اسلامی اصرار دارد ساکنان غیررسمی این واحدهای متروکه را معتادان معرفی کند، افزایش بد مسکنی در سال‌های اخیر موجب شده است میزان سکونت افراد بی‌خانمان در این بناهای مخروبه افزایش یابد. بر اساس گزارش‌ها، در مناطق مرکزی و جنوبی تهران به دلیل بالا بودن آمار بناهای رهاشده که در شرف تخریب‌اند، میزان تردد افراد بی‌خانمان نیز افزایش‌ یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر با توجه‌ به آنکه این بناها سال‌ها است فاقد امکاناتی چون پنجره، گاز و‌ برق‌اند، افرادی به این واحدها پناه می‌برند، به‌ناچار با روشن‌ کردن آتش خود را گرم‌ می‌کنند که این موضوع موجب آتش‌سوزی‌های مکرر و گاه سرایت آتش به ساختمان‌های اطراف می‌شود که تبعات جانی و مالی به همراه دارد.

در سال‌های گذشته، نیروی فراجای جمهوری اسلامی با همکاری شهرداری ورودی‌های این بناها را مسدود کرد اما با توجه‌ به نبود نظارت تمام‌وقت پلیس، افراد معتاد یا بی‌خانمان در نهایت برای بازگشایی و ورود به این بناها راهی یافتند.

احمدرضا رادان در سخنانش مدعی شد که خواسته پلیس قطع انشعاب برق و آب این بناها است. در حالی‌ که حتی واحدهای مسکونی که مالکان آن‌ها مدتی طولانی به سفر می‌روند، به دلیل پرداخت‌ نکردن آبونمان با قطعی انشعاب مواجه می‌شوند، مشخص نیست چطور بناهایی که دهه‌ها است مخروبه‌اند هنوز به آب، برق و گاز شهری دسترسی دارند.

رادان همچنین اعلام کرد در شیوه جدید مقابله با تجمع افراد در این بناها، دیگر به پلمب ورودی‌ها اکتفا نمی‌شود و تمامی روزنه‌های ورود با مصالح ساختمانی مسدود می‌شود. هرچند بنا به گفته مردم، افراد بی‌خانمان این مصالح مسدودکننده را نیز تنها پس از گذشت چند روز تخریب می‌کنند و بار دیگر به بنا وارد می‌شوند.

فرماندهی نیروی فراجای جمهوری اسلامی اینک وعده داده است که پلیس تهران با همکاری بسیج و سپاه محمد رسول‌الله  گشت نظارتی دائمی در مناطقی مانند شوش و هرندی برقرار خواهد کرد.

آنچه مهلت سه‌ماهه رادان به مالکان برای تعیین تکلیف شرایط این بناها را بی‌فایده می‌کند، شرایط در آستانه‌ ویرانی بیشتر این بناها است که امکان بازسازی ندارند و مالکان یا باید بنا را تخریب کنند یا بفروشند یا در ساخت مشارکت‌ کنند که با توجه‌ به رکود حاکم بر بازار مسکن و ساخت‌وساز، نمی‌توان از مالکان برای اجرای آن در کوتاه‌مدت توقع چندانی داشت.

از سوی دیگر مشخص نیست پس از پایان مهلت اعلام‌شده، اقدام بعدی دستگاه‌های انتظامی و قضایی چیست و آیا اصرار فرماندهی فراجا برای تعیین این مهلت واقعا راهکاری برای فراهم کردن امکان دخالت قانونی نهادهای حاکمیتی به منظور در اختیار گرفتن این بناهای رهاشده و ساخت‌وساز تحت پوشش طرح اصلاح بافت‌های فرسوده است یا تنها تهدیدی برای تصمیم‌گیری مالکانی است که گاه بسیاری از آن‌ها حتی در قید حیات هم نیستند.