رئیس بانک مرکزی طالبان: سیستم بانکداری و مالی را کاملا اسلامی می‌کنیم

بانک مرکزی طالبان و بانک‌های خصوصی در افغانستان، به لطف کمک‌های نقدی ایالات متحده آمریکا سرپا نگه ‎داشته شدند

ملا هدایت‌الله بدری، رئیس بانک مرکزی طالبان، در اجلاس توسعه اسلامی در بحرین-AFGCentralbank/X@

ملا هدایت‌الله بدری، رئیس بانک مرکزی طالبان که از چهره‌هایی است که از طرف ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل تحریم شده است، در سفر به بحرین و در نشستی تحت عنوان «اجلاس توسعه اسلامی» گفت که قرار است سیستم بانکداری و مالی در افغانستان «کاملا اسلامی شود».

در گزارشی که بانک مرکزی طالبان منتشر کرد، به نقل از هدایت‌الله بدری آمده است: «بانک مرکزی افغانستان مصمم است تا سیستم بانکی و مالی افغانستان را کاملا اسلامی کند و [آن را] از ربا [سود] و دیگر اعمال حرام پاک کند. در حال حاضر، [انجام] هرگونه معاملات سودده ممنوع است و تمامی بانک‌های متعارف و سودده بر اساس برنامه، به بانک‌های اسلامی مبدل خواهند شد.»

هدایت‌الله بدری که با نام‌ ملا گل‌آغا اسحاقزی نیز شناخته می‌شود، اهل قندهار و از پایه‌گذاران جنبش طالبان است. او در زمان حاکمیت دور نخست طالبان بر افغانستان، مسئولیت حسابداری دفتر ملا عمر را برعهده داشت و پس از فروپاشی رژیم این گروه، نیز عهده‌دار ریاست کمیسیون مالی و تامین پول برای حمله‌های بمب‌گذاری‌شده در جنوب افغانستان بود. هدایت‌الله بدری به دلیل تامین مالی حمله‌های مرگبار انتحاری و تسهیل کردن فعالیت بمب‌گذاران، از طرف ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد تحریم شد، اما با آغاز مذاکرات میان آمریکا و طالبان در سال ۲۰۱۹ در دوحه، از پاکستان به قطر منتقل شد و تا پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، در دوحه و تحت حمایت دولت قطر زندگی می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از هدایت‌الله بدری به‌عنوان یکی از اعضای قدرتمند «شورای کویته» نامبرده می‌شود. شورای کویته، نهادی متشکل از سران طالبان، متعهد به ملا عمر و جناح قندهار بود که در شهر کویته پاکستان ایجاد شد و عملیات‌های طالبان را در بیشتر مناطق افغانستان سازماندهی و و رهبری می‌کرد. ملا هدایت‌الله بدری، پس از آغاز دوباره شورش طالبان علیه دولت‌های پیشین افغانستان، با جمع‌آوری زکات در بلوچستان پاکستان، کنترل بر درآمدهای غیرقانونی طالبان از طریق قاچاق مواد مخدر و اسلحه، آدم‎ربایی و باج‌گیری از شرکت‌ها و بازرگانان، نیازهای این گروه در میدان‌های جنگ را تامین می‌کرد.

هدایت‌الله بدری در سپتامبر ۲۰۲۱، به‌عنوان وزیر خزانه‌درای طالبان منصوب شد و پس از یک‌سال کار در این مسند، عهده‌دار مقام ریاست بانک مرکزی افغانستان شد. احمدضیا آغا، معاون بانک مرکزی طالبان، نیز از چهره‌هایی است که از طرف ایالات متحده و سازمان ملل متحد تحریم شده است. هرچند در ماه‌های نخست سلطه طالبان بر افغانستان، نماینده‌های ایالات متحده که با طالبان مذاکره می‌کردند، خواستار استقلال بانک مرکزی افغانستان شدند تا این بانک از تحریم‌های بین‌المللی در امان بماند، اما طالبان این پیشنهاد را نپذیرفتند.

با وجود این، بانک مرکزی طالبان که با فروپاشی دولت پیشین افغانستان با سقوط مواجه شده بود، با کمک‌های نقدی ایالات متحده آمریکا سرپا نگه‌ داشته شد. براساس گزارش اداره بازرسی ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار)، آمریکا طی دو سال گذشته، حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به افغانستان تحت سلطه طالبان کمک کرده است. هرچند این کمک‌ها در اختیار سازمان ملل متحد قرار گرفته شده تا این سازمان آن را در پروژه‌های امدادرسانی هزینه کند، اما به‌دلیل اینکه کمک‌های ارسال‌شده به صورت نقد به کابل منتقل می‌شود و زیر نظر بانک مرکزی طالبان هزینه می‌شود، طالبان از این کمک‌ها به‌نفع خود استفاده کرده‌اند.

در حالی که سیستم بانکداری در افغانستان به لطف کمک‌های ایالات متحده سر پا نگه‎‌ داشته شده، مشخص نیست که طالبان چگونه سیستم بانکداری و مالی افغانستان را «کاملا اسلامی» می‌کنند.

بیشتر از جهان