تشدید رقابت فضایی سئول و پیونگ‌یانگ؛‌ کره جنوبی اولین ماهواره جاسوسی نظامی‌اش را پرتاب کرد

ماهواره سئول با یکی از موشک‌های اسپیس ایکس ایلان ماسک از کالیفرنیا به مدار زمین پرتاب شد

پرتاب فالکون ۹ برای ماموریت کره ۴۲۵ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا، اول دسامبر ۲۰۲۳ ـ AFP

کمتر از دو هفته پس از آن که کره شمالی اعلام کرد اولین ماهواره نظارتی‌اش را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است، یک موشک اسپیس ایکس، روز جمعه اول دسامبر، اولین ماهواره جاسوسی نظامی کره‌جنوبی را به فضا فرستاد و به رقابت فضایی میان این دو کشور شدت بخشید.

به گزارش گاردین، ماهواره نظامی جاسوسی سئول با استفاده از موشک‌های فالکون ۹ اسپیس ایکس ایلان ماسک، ساعت ۱۰:۱۹ صبح روز جمعه اول دسامبر، از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ ایالات متحده در کالیفرنیا پرتاب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که روی این موشک کلمه «کره» (KOREA) نقش بسته بود و بنا بر اعلام خبرگزاری یونهاپ، این ماهواره با موفقیت به مدار زمین رسیده است.

خبرگزاری‌های دولتی کره‌ جنوبی به نقل از وزارت دفاع این کشور، نوشتند: «با توجه به وضوح و ظرفیت این ماهواره برای رصد زمین، می‌توانیم بگوییم که فناوری ماهواره‌ای ما در رتبه پنج کشور برتر جهان قرار دارد.»

وزارت دفاع کره جنوبی همچنین افزود که ماهواره جاسوسی سئول بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر بالاتر از زمین قرار دارد و می‌تواند جسمی به کوچکی ۳۰ سانتی‌متر را شناسایی کند.

سئول اعلام کرده است که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵، چهار ماهواره جاسوسی دیگر را نیز با همکاری اسپیس ایکس پرتاب کند.

کره جنوبی پیش از این به‌تنهایی هیچ ماهواره جاسوسی نظامی نداشت و برای نظارت بر تحرکات کره شمالی به ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده وابسته بود.

چوی گی ایل، استاد مطالعات نظامی در دانشگاه سانگجی، درباره این پرتاب گفت: «در حالی که سئول در پرتاب یک ماهواره ارتباطی نظامی موفق شده بود، به دلیل موانع فناوری، موفقیت در ارسال یک ماهواره جاسوسی زمان زیادی طول کشید، اما پس از پرتاب ماهواره سئول باید نشان می‌داد که می‌تواند این کار را انجام دهد.»

کارشناسان می‌گویند قرار دادن یک ماهواره شناسایی فعال در مدار زمین، قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات کره شمالی را به‌ویژه بر فراز کره جنوبی بهبود می‌بخشد و داده‌های حیاتی را در درگیری نظامی ارائه می‌دهد.

به گفته آن‌ها، اگرچه ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده تصاویری با وضوح بسیار بالاتر تولید می‌کنند، اما عملکردشان احتمالا در راستای اهداف راهبردی آمریکا و نه کره جنوبی تعریف شده است. علاوه بر این، گمان می‌رود که ایالات متحده تمامی تصاویر ماهواره‌ای حاوی اطلاعات حساس را در اختیار کره جنوبی نمی‌گذارد.

از زمان پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی، پیونگ یانگ ادعا کرده است که چشم جدیدش در آسمان تصاویری از سایت‌های نظامی اصلی ایالات متحده و کره جنوبی و همچنین عکس‌هایی از پایتخت ایتالیا ارائه کرده است. با این حال، این کشور هنوز هیچ یک از تصاویر ماهواره‌ای را که ادعا می‌کند منتشر نکرده است.

پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی، سومین تلاش پیونگ‌یانگ برای قرار دادن چنین ماهواره‌ای در مدار پس از دو شکست در ماه‌های مه و اوت بود.

سئول مدعی است که کره شمالی در ازای تهیه سلاح برای استفاده در جنگ روسیه با اوکراین، از مسکو کمک فنی در زمینه ارسال موفق ماهواره دریافت کرده است. مسکو و پیونگ‌یانگ ادعای کمک تسلیحاتی کره شمالی به روسیه را رد کرده‌اند.

بیشتر از جهان