کامران رضایی، از معترضان آبان ۹۸، در شیراز اعدام شد

سازمان حقوق بشر ایران: جان دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی در خطر جدی است

تصویری از کامران رضایی قبل از بازداشت- سازمان حقوق بشر ایران

سازمان حقوق بشر ایران خبر داد که سحرگاه پنجشنبه ۹ آذر، حکم اعدام کامران رضایی، از معترضان آبان ۹۸، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد. این سازمان حقوق بشری هشدار داد که در ایران جان زندانیان سیاسی و معترضان محکوم به اعدام در «خطر جدی» است.

کامران رضایی با اتهام دست داشتن در قتل یک فرد بسیجی در اعتراضات سراسری آبان ۹۸،  به «قصاص نفس» محکوم شده بود. مشخص نیست که آیا این زندانی اتهام‌های دیگری مانند «محاربه» را نیز در پرونده خود داشته، یا تنها به اتهام «قتل عمد» اعدام شده است.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک «منبع مطلع»، درباره کامران رضایی نوشت: «کامران رضایی به مدت هفت‌ماه در انفرادی محبوس بود و زیر شکنجه مجبور شد علیه خود اعتراف کند.»

به گفته این فرد، میزان «شکنجه» کامران رضایی به قدری شدید بود که او تا مدت زیادی در ادرارش خون مشاهده می‌کرد و گوش سمت راستش نیز دچار مشکل شده بود.

این فرد مطلع در ادامه نیز افزود: «کامران همیشه می‌گفت که بی‌گناه است و آزاد می‌شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کامران رضایی زمانی که هشت ساله بود، پدرش را از دست داد و با نامادری‌اش زندگی می‌کرد. اطلاعاتی که منبع مطلع در اختیار سازمان حقوق بشر ایران گذاشته است، آشکار می‌کند که او کسی را نداشت تا برایش کاری انجام بدهد یا اخبارش را رسانه‌ای کند.

کامران رضایی بعد از ظهر سه‌شنبه، هفتم آذر، پس از آمارگیری غروب زندان، برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد و بامداد پنجشنبه نیز حکم اعدام او را اجرا کردند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در روزهای گذشته یک معترض خیزش سراسری ۱۴۰۱، یک زندانی عقیدتی سنی‌مذهب، یکی دیگر از معترضان آبان و یک زندانی سیاسی دهه ۶۰ را نیز اعدام کرد.

میلاد زهره‌وند، جوان ۲۲ ساله‌ای که روز پنجشنبه، دوم آذر، در زندان مرکزی همدان اعدام شد، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری سال گذشته بود.

گداعلی صادق مطلق، از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ نیز، روز شنبه، چهارم آذر، در زندان مرکزی رشت اعدام شد.

قوه قضاییه روز چهارشنبه، هشتم آذر، نیز حکم اعدام ایوب کریمی، زندانی اهل سنت کرد را در زندان قزل‌حصار کرج اجرا کرد. حکم اعدام هانی شهبازی، از معترضان ۹۸، نیز‌ روز چهارشنبه، هشتم آذرماه، در زندان سپیدار اهواز اجرا شد.

جمهوری اسلامی طی روزهای چهارم و پنجم آذر، حکم اعدام دو کودک‌-مجرم را نیز اجرا کرد. حکم اعدام حمیدرضا آذری، روز چهارم آذرماه، در زندان مرکزی سبزوار، در حالی اجرا شد که او هنگام ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۷ سال داشت.

نکته قابل‌توجه درباره اجرای حکم اعدام حمیدرضا آذری این است که اسناد سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد که او حتی در زمان اجرای حکم اعدام هم کمتر از ۱۸ سال داشت.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی با توجه به اسنادی که در اختیار دارد، اعلام کرد که حمیدرضا آذری متولد بیستم مهرماه ۱۳۸۵ بود و در زمان اجرای حکم اعدام ۱۷ سال و ۳ ماه داشت.

او متهم بود به اینکه هشتم اردیبهشت‌ماه در یک درگیری خیابانی، یک آمر به معروف را به قتل رسانده است.

عادل دامنی نیز روز پنجم آذرماه در زندان چابهار اعدام شد، درحالی‌که هنگام ارتکاب جرم انتسابی ۱۶ سال داشت. این کودک‌-مجرم پیش‌تر بابت اتهام قتل در یک نزاع دسته‌جمعی به اعدام (قصاص) محکوم شده بود.

اجرای احکام اعدام کودک‌-مجرمان و زندانیان سیاسی و عقیدتی، نگرانی‌ها را درباره دیگر زندانیان در معرض خطر اعدام افزایش داده است. سازمان حقوق بشر ایران ضمن محکوم‌کردن اعدام‌ کامران رضایی، در مورد خطر اعدام تعداد بیشتری از معترضان و زندانیان سیاسی هشدار داد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «خطر جدی جان زندانیان سیاسی و معترضان محکوم به اعدام را تهدید می‌کند. سکوت بیشتر جامعه جهانی جایز نیست.»

مدیر سازمان حقوق بشر ایران تاکید کرد که فقط «هزینه بالای سیاسی از سوی جامعه جهانی است که می‌تواند رهبران جمهوری اسلامی را از تکرار این جنایت‌ها بازدارد».