افزایش هراس از زیان‌های رسانه های اجتماعی

در حالی که بررسی‌های جدید  تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت افراد را ناچیز ارزیابی می‌کند، هراس از زیان‌های این شبکه‌ها و ساعت‌های طولانی نشستن در برابر صفحات کامپیوتر و ابزارهای مشابه دیگر، افزایش یافته است.

گروه‌های کشیشان و والدین، نسبت به (اثرات زیان‌بار) گذراندن وقت زیاد در برابر سامانه‌های اینترنتی‌ای مانند فیس بوک، اینستا‌گرام و توییتر هشدار داده‌اند. اما پژوهشگران دانشگاه آکسفورد به شواهد قابل توجهی که این نظر را تایید کند، دست نیافته‌اند. بنا به گفته‌های آنان، جامعه باید نگرش کنونی خود را در مورد میزان زمان نشستن در برابر صفحات رایانه‌ها و شبکه‌های  اجتماعی اینترنتی تعدیل کند، و توجه خود را بر این نکته متمرکز سازد که آیا جنبه‌های خاصی از رفتار یا محتوای آنلاین زیان‌بار است یا نه.

پروفسور اندرو پرزیبیلسکی، یکی از مولفان اصلی پژوهش مذکور که در نشریه آکادمی ملی علوم منتشر شده است، گفت: «با متمرکز بودن اکثر بحث‌های جاری بر شواهد کمرنگ، این بررسی گام مهمی است که به‌سوی شناخت و تعیین آثار فناوری بر سلامت و بهزیستی افراد برداشته می‌شود.»

انتظار می‌رود  که این یافته‌ها، به شکافتن ارتباط پیچیده بین سلامت و کاربرد رسانه‌های اجتماعی کمک کند.

مولفان می‌نویسند: «ما با استفاده از رویکردهای شفاف و آماری بدیع، نشان می‌دهیم که تاثیرات رسانه‌های اجتماعی خیابان یک طرفه نیست؛ متنوع، دوجانبه و احتمالا مرتبط به جنسیت است، و در گستره خود، نامحدود نیست.»

پژوهش یاد شده همچنین یادآور می‌شود که بررسی‌های گذشته نتوانسته است این واقعیت را در نظر بگیرد که نوجوانانی که افسرده‌تر بوده‌اند، ممکن است وقت بیشتری را با رسانه‌های اجتماعی بگذرانند.

بنا به گفته پروفسور پرزیبلیسکی، به این دلیل بررسی‌ای که فقط به مقدار زمان نشستن در مقابل صفحات کامپیوتر و ابزارهای مشابه دیگر و علایم سلامت روانی می پردازد، «از نظر آماری یاوه است.»

او می‌افزاید: «در محدوده‌ای فردی، وقت چیزی نیست که والدین باید نگرانش باشند. در نظر گرفتن رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان جعبه سیاهی که نوعی ساعت دقیقه‌شمار بر آن قرار دارد، شیوه تفکری است که می‌توان آن را تا حدی قریب به یقین نادرست دانست.»

پژوهش جدید، داده های ۱۲ هزار نوجوان بریتانیائی را که از یک تحقیق هشت ساله خانوارها جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کرده است.

مولفان گفتند سطح پایین رضایت از زندگی، به افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی منجر می‌شود، و کاربرد رسانه‌ها دیگر بار به نزول آن سطح رضایت می‌انجامد، اما این گرایش معتدل است.

با این حال، آثار این روند در زنان بیشتر از مردان نمودار بود، و این نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بالقوه می‌تواند در میان زنان جوان زیانبخش‌تر باشد.

ایمی اوربن، استاد دانشگاه آکسفورد، مولف مشترک مطالعه، گفت: «آنچه این پژوهش به ما نشان می‌دهد، این است که ما نیاز داریم نگاه به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک کلیت را متوقف کنیم و به تفاوت‌های جزئی بپردازیم.»

در پی مرگ مولی راسل ۱۴ ساله، هراس از محتواهایی که بدغذایی یا خودآزاری را ترغیب می‌کند، افزایش یافته است.

پی بردن به این که شبکه‌های  اجتماعی چگونه این فراگرد یا دیگر عناصر زیانبخش را تقویت می‌کند، به تنظیم کنندگان سیاست‌های جاری در این زمینه‌ها اجازه اقدام خواهد داد، اما در حال حاضر شرکت‌های فناوری حاضر نیستند داده‌های بدون هویت مشخص در مورد کاربران خود را برای پژوهش، در اختیار بگذارند.

مولفان پژوهش مذکور نوشتند: «با توجه به این که میزان شناخت ما از تاثیرات نامعلوم رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، هنوز بسیار بیشتر شناخت‌مان از تاثیرات معلوم آن است، مهم است که دانشمندان مستقل، مسئولان تعیین سیاست، و پژوهشگران صنعت رسانه، همکاری نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند.»

پیش‌تر، کالج سلطنتی پزشکان اطفال و سلامت کودک، اعلام کرده بود که زمان گذراندن در برابر صفحه کامپیوتر با تاثیرگذاری بر میزان و وضعیت خواب، ورزش و مناسبات جهان واقعی، می‌تواند زیان‌بار باشد.

بنا به گفته دکتر مکس داوی، سخنگوی کالج: «بررسی جدید نشان می‌دهد که تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سطح رضایت نوجوان از زندگی محدود است».

«ما توصیه می کنیم خانواده‌ها رهنمودهای ما را که پیش‌تر منتشر شده است، دنبال کنند و به پرهیز از استفاده از کامپیوتر برای یک ساعت پیش از خواب ادامه دهند، زیرا دلایل دیگری غیر از سلامت روانی برای خوب خوابیدن کودکان وجود دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان