«طالبان به مسیرهای مهاجرت در بالکان نفوذ کرده‌اند»

بر اساس گزارش روزنامه ولت، باندهای قاچاق انسان در مسیر بالکان با طالبان در تماس‌اند

یک مرد سوری و پسرش در حالی که هزاران مهاجر و پناهجو در محاصره مرزی بالکان گیر افتاده‌اند، از پنجره قطار به بیرون نگاه می کنند، ۴ آوریل ۲۰۱۶‌ــ BULENT KILIC/AFP

روزنامه «دی ولت» Die Welt، آلمان روز شنبه چهارم آذر (۲۵ نوامبر) در گزارشی نوشت که طالبان در مسیرهای مهاجرت در بالکان نفوذ کرده‌اند و «تروریست‌ها» از این طریق می‌توانند به‌راحتی وارد اروپا، به‌ویژه کشورهای اروپای شرقی، شوند.

این نشریه ادعا می‌کند به اطلاعات سرویس مخفی مجارستان دست یافته است که نشان می‌دهد تهدیدهای تروریستی در بالکان به دلیل درگیری در خاورمیانه و در عین حال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان افزایش یافته‌اند. 

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود اسلام‌گرایان افراطی مانند گروه طالبان به دنبال کنترل تجارت و قاچاق از مسیر بالکان باشند.

پیش از این در اوایل ماه نوامبر هم شماری از مهاجران افغان در صربستان و مجارستان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که باندهای قاچاق انسان که در این مسیر فعالیت می‌کنند، با طالبان در تماس‌اند و برخی مهاجران به‌دلیل انتشار محتواهایی علیه طالبان در شبکه‌های اجتماعی از جمله تیک‌تاک و فیس‌بوک بازجویی، ضرب‌و‌شتم و به گروگان‌ گرفته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله (نام مستعار)، شهروند افغانستان که یک ماه پیش از ترکیه به صربستان رفت تا خود را به آلمان برساند، مشاهداتش را از این مسیر با ایندیپندنت فارسی به‌ اشتراک گذاشت. به گفته عبدالله، باندهای قاچاق انسان که از طرف افغان‌ها رهبری می‌شوند، به تسلیحاتی مانند کلاشنیکف و اسلحه کمری مجهزند و در جریان صحبت با مهاجران آشکارا از طالبان حمایت می‌کنند.

سرویس‌های امنیتی آلمان این هشدار سرویس مخفی مجارستان درباره اعمال نفوذ طالبان در مسیر بالکان را بررسی و وضعیت را «بسیار وخیم» توصیف کرده‌اند.

تردد مهاجران از مسیر بالکان به‌شدت ادامه دارد و آمارهای کرواسی نشان می‌دهد که تنها در ماه سپتامبر، ۶۰۰ مهاجر در یک شب در کرواسی دستگیر شده‌اند. داوور بوژینوویچ، وزیر کشور کرواسی، تاکید کرد: «این‌ها اعدادی‌اند که قبلا وجود نداشتند.»

به گفته مقام‌های کرواسی، ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور نسبت به سال قبل ۱۷۰ درصد افزایش داشته است و استان‌های جنوب شرقی معمولا تنها نقش توقف‌گاه را داشته‌اند.

سازمان اطلاعات مجارستان پیش‌تر در اوایل نوامبر هم در گزارشی، از خطر گروه‌های قاچاق انسان متشکل از شهروندان افغانستان، مراکش و سوریه که در مرزهای این کشور با صربستان حضور دارند، ابراز نگرانی کرده بود.

این گزارش که جزئیات آن در رسانه‌های مجارستان منتشر شد، نشان می‌دهد که باندهای قاچاق انسان که از طرف افغان‌ها رهبری می‌شوند، با طالبان همکاری می‌کنند و اخیرا، شبکه حقانی برای خرید کل شبکه‎‌های قاچاق انسان در حوزه بالکان ابراز تمایل کرده است.

نگرانی عمده اداره اطلاعات مجارستان مسلح بودن اعضای باندهای قاچاق انسان در مرز میان این کشور و صربستان است. در این گزارش همچنین اشاره شده که افغان‌های فعال در باندهای قاچاق انسان در مرزهای اروپا از نمادها و الگوهای گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده، طالبان و حماس استفاده می‌کنند و خطر نفوذ تروریست‌ها به اروپا از طریق این گروه‌ها جدی است.

بیشتر از جهان