ورود مهاجران غیرقانونی افغان به اروپا ۶۴ درصد افزایش یافت

در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۳۰ هزار پناهجو و مهاجر به اروپا وارد شده‌اند

سال ۲۰۲۲ برای گارد ساحلی اروپا سال پردردسری بود؛ زیرا هجوم مهاجران غیرقانونی که در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته بود، در سال ۲۰۲۲ دوباره افزایش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرد. فرونتکس (FRONTEX)، سازمان مرزی و گارد ساحلی اتحادیه اروپا، در گزارش تازه‌ خود اعلام کرد که هجوم مهاجران غیرقانونی به مرزهای اتحادیه اروپا بسیار افزایش یافته است به طوری که با وضعیت سال ۲۰۱۶ برابری می‌کند. این سازمان برای سال ۲۰۲۲ حدود ۳۳۰ هزار ورود غیرقانونی ثبت کرده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۶۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش فرونتکس، پس از همه‌گیری کرونا، دو سال پیاپی است که هجوم مهاجران غیرقانونی به مرزهای اتحادیه اروپا شدت یافته است. بر اساس این گزارش، مسیر حرکت بیشتر مهاجران غیرقانونی منطقه بالکان غربی است و نزدیک به نیمی از مهاجران به اتحادیه اروپا از این مسیر عبور کرده‌اند. بیشترین کسانی که به‌طور نامنظم از مرز اتحادیه اروپا عبور کرده‌اند، سوری‌ها، افغان‌ها و تونسی‌ها بودند که در مجموع ۴۷ درصد از کل موارد شناسایی‌‌شده را تشکیل می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد قابل‌توجهی از مهاجران از سوریه‌اند که این تعداد در مقایسه با سال ۲۰۲۱، دو برابر شده و به ۹۴ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر، بین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تا پایان این سال ورود تقریبا ۱۳ میلیون پناهنده اوکراینی به مرزهای زمینی خارج اتحادیه اروپا از اوکراین و مولداوی ثبت شده که جدا از آمار مهاجران غیرقانونی کشورهای دیگر است. 

بالکان غربی مسیر تازه‌ای است که مهاجران غیرقانونی به‌خصوص افغان‌ها از آن طریق وارد اتحادیه اروپا می‌شوند. زیرا بحران جنگ اوکراین این مسیرها را برای قاچاقبران ساده‌تر کرده است. قاچاق‌برها مهاجران افغان را از داخل خاک این کشور و ایران به روسیه می‌برند و از آنجا یا از مسیر مولداوی یا اوکراین، وارد لهستان می‌شوند و از آن طریق به کشورهای موردنظرشان در اروپای غربی به‌خصوص آلمان و همچنین شمال اروپا می‌روند. به گزارش فرونتکس، در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۴۶ هزار مهاجر از طریق بالکان غربی به اتحادیه اروپا وارد شده‌اند که ۱۳۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.

مسیر مدیترانه مرکزی نیز با افزایش عبور مهاجران غیرقانونی مواجه بوده و در رتبه دوم قرار گرفته است. به گزارش فرونتکس، در سال ۲۰۲۲، مجموعا ۱۰۰ هزار مهاجر از این گذرگاه به اتحادیه اروپا وارد شده‌اند. بیشتر مهاجران از مصر، تونس و بنگلادش از این مسیر تردد می‌کنند.

در مسیر مدیترانه شرقی نیز حضور افغان‌ها همچنان پررنگ است. در سال ۲۰۲۲، مجموعا ۴۲ هزار و ۸۰۰ مهاجر غیرقانونی از این مسیر گذشته‌اند که بیشترین آن‌ها سوری، افغان و نیجریه‌ای بوده‌اند. هرچند این مسیر به نسبت سال ۲۰۲۱ افزایش دوبرابری عبور مهاجران را ثبت کرده، هنوز نصف آمار سال ۲۰۱۹ است. در سال ۲۰۱۹، از این مسیر حدود ۹۰ هزار مهاجر وارد اتحادیه اروپا شدند.

ورود مهاجران از مسیر مدیترانه غربی بسیار کم است و در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۵ هزار تن از این مسیر به اتحادیه اروپا وارد شده‌اند که مبدا حرکت اکثر آن‌ها کشورهای آفریقایی و سوریه بوده است.

پس از مسیر بالکان غربی و مدیترانه، کانال مانش میان فرانسه و انگلستان نیز هجوم مهاجران را شاهد بوده است. در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ هزار مهاجر تلاش‌ کرده‌اند از این مسیر به بریتانیا برسند که بیشتر آن‌ها افغان، عراقی و آلبانیایی بوده‌اند.

سقوط افغانستان به دست طالبان موج تازه مهاجرت‌ها از این کشور را سبب شد. تنها در فاصله ۱۵ اوت ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲، حدود یک میلیون نفر از افغانستان خارج شدند و این روند همچنان ادامه دارد. از طرفی، به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی در کشورهای همسایه افغانستان مانند ایران و پاکستان که سال‌ها پناهگاه مهاجران افغان بودند، مهاجران افغان حالا به فکر حرکت به سوی کشورهای اروپایی‌اند.