روزنامه اعتماد: دو متهم پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش نوجوان‌اند

داده‌های منبع آگاه روزنامه اعتماد در موارد متعددی با گزارش سایت نزدیک به اطلاعات سپاه متناقض است

تصویری از داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر‌ــ رسانه‌های اجتماعی

حدود یک ماه و نیم پس از قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر و در حالی‌ که اذهان عمومی ادعای نهادهای امنیتی و انتظامی درباره انگیزه قاتلان را باور ندارد، روزنامه اعتماد در گزارشی، با استناد به گفته‌های یک «منبع آگاه» جزئیات جدیدی از مشخصات قاتلان منتشر کرد که تردیدها و سوالات را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین بخش این گزارش که بسیار در کانون توجه قرار گرفت، این بود که «دو تن از چهار متهم این پرونده نوجوانان ۱۴ و ۱۵ ساله‌اند.»

پلیس، باغبان خانواده مهرجویی را «قاتل اصلی» داریوش مهرجویی و همسرش وحیده‌ محمدی‌فر معرفی کرد و انگیزه قتل نیز «خصومت شخصی» و «مطالبه مالی» اعلام شد. برخی هم بر این باورند که قاتلان «اجیر» شده بودند.

برخی واکنش‌ها و اقدام‌های مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی نیز به این تصور دامن زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ عنوان‌ مثال، روزنامه کیهان، سه روز پس از وقوع قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر تایید کرد که این قتل یادآور قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ است. نکته دیگری که در گزارش روزنامه اعتماد به آن اشاره شد، این است که تنها سایت مشرق، رسانه نزدیک به سازمان اطلاعات سپاه، با متهمان گفت‌وگو کرد و دیگر خبرنگاران امکان گفت‌وگو با آن‌ها را نداشتند.

این درحالی است که اطلاعاتی که مشرق‌نیوز حدود یک ماه پیش منتشر کرد، با داده‌های منبع آگاه روزنامه اعتماد متفاوت است. همین منبع آگاه خبر داد که دو تن از متهمان به نام‌های داوود و اسکندر نوجوان‌اند و کریم و میرویس هم دو متهم بزرگسال‌ این پرونده‌اند.

مشرق داوود را برادر کوچک‌تر میر ویس معرفی کرده بود اما شنیده‌های اعتماد حاکی از آن‌ است که داوود برادری به نام میر ویس ندارد. مشرق همچنین اسکندر را قاتل وحیده محمدی‌فر معرفی کرده و نوشته بود کریم، یعنی باغبان سابق خانه، «مغز متفکر» قتل بوده است؛ اما منبع آگاه اعتماد می‌گوید میرویس، حدود دو سال پیش باغبان خانه مهرجویی بود و با شکایت آن‌ها از شهرک زیبادشت بیرون انداخته شد.

داده‌های منبع آگاه اعتماد در موارد دیگری نیز با اطلاعات موجود در گزارش سایت مشرق تناقض دارد. با وجود تمام این تناقض‌ها و در حالی‌ که ابعاد مختلف ماجرا هنوز مشخص نیست، قوه قضاییه خود را برای محاکمه چهار متهم آماده می‌کند.

مسعود ستایشی، روز سه‌شنبه در نشست خبری گفت کیفرخواست این پرونده تا نیمه آذرماه صادر و به دادگاه ارسال می‌شود. پیش‌تر مانوش منوچهری، وکیل خانواده مهرجویی، در اطلاعیه‌ای از مردم و رسانه‌ها خواسته بود که «تا روشن شدن تمام ابعاد جنایت از انتشار هرگونه اخباری که موردتایید اولیای دم یا وکلای ایشان نباشد از جمله معرفی قاتل یا قاتلان احتمالی پرهیز شود».

وکیل خانواده مهرجویی در پاسخ به تماس روزنامه اعتماد نیز بر گفته‌های پیشین تاکید کرد. در همان زمان، مونا مهرجویی، دختر داریوش مهرجویی، نیز در یک روایتگر (استوری) نوشت: «ما تاکنون هیچ‌یک از شواهد و مدارک، اقاریر و آثار جنایت را بررسی نکرده‌ایم. تا بررسی همه ابعاد و حضور در پرونده و روند دادرسی، قاتل از نظر ما مشخص نیست.»

خبرنگار اعتماد برای دستیابی به اطلاعات بیشتر به شهرک زیبادشت رفت اما آنجا هم با در بسته مواجه شد و نگهبان شهرک گفت که نمی‌تواند به او اطلاعات بدهد و باید با ماموران اطلاعات و پلیس تماس بگیرد.

این موارد به این ظن دامن می‌زند که شاید نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، دست‌کم بخش‌هایی از حقیقت ماجرا را پنهان کرده‌اند یا طور دیگری جلوه داده‌اند.

داریوش مهرجویی و همسرش شامگاه شنبه ۲۲ مهر، در ویلای شخصی‌ خود با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیدند.