انتشار اخبار ضدونقیض و مبهم درباره هویت قاتلان داریوش مهرجویی و همسرش

همایون غنی‌زاده به مرضیه برومند که در مراسم تشییع مهرجویی گفته بود حاضر است با اسرائیل بجنگد، توصیه کرد که برای نرم شدن چماق تحقیر، رسیدن به اعتباری تقلبی یا پول التماس نکند

درحالی که روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه، اخبار ضدونقیض زیادی در برخی از رسانه‌های ایرانی درباره هویت قاتل یا قاتلان داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر منتشر شد و در ادامه نهادهای نظامی و پلیس جمهوری اسلامی تمام این اخبار را تکذیب کردند، گروهی از شهروندان و هنرمندان ایرانی از مرضیه برومند بابت سخنانش در مراسم تشییع پیکر خانواده مهرجویی به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

امروز خبرگزاری رکنا در گزارشی نوشت: «باجناق‌های داریوش مهرجویی که به‌خاطر اختلاف مالی و خانوادگی عمیق قصد انتقام‌جویی داشتند، با استفاده از کینه باغبان سابق که افغانستانی است و به‌دلیل یک شکایت زندانی هم شده بود، او را تطمیع کردند تا این دو جنایت فجیع رخ بدهد.»

اما ساعتی پس از انتشار این گزارش که در رسانه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت، «یک منبع آگاه در پلیس» در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد که «مظنون اصلی بازداشت‌شده، از باجناق‌های داریوش مهرجویی نیست» و «اصلا میان دستگیرشدگان، فردی که نسبت باجناقی با مرحوم مهرجویی داشته باشد وجود نداشت.»

همچنین درحالی‌که برخی رسانه‌های دیگر در ایران مانند روزنامه همشهری و راوی‌آنلاین مدعی شدند که برنامه‌ریزهای قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر از «اقوام همسر مهرجویی» بودند که دو نفر از آن‌ها با یکدیگر نسبت باجناقی داشتند و فردی دیگر را برای قتل اجیر کرده بودند، خانواده وحیده محمدی‌فر با انتشار یادداشتی، ضمن تکذیب تمام این اخبار، اعلام کردند که هیچ‌یک از اعضای خانواده همسر داریوش مهرجویی ‌دستگیر نشده‌اند و ضمن تاکید بر «کذب و کثیف» بودن این اتهامات، نوشتند که از تهمت‌زنندگان شکایت خواهند کرد.

پیش از این و در ساعات اولیه روز پنجشنبه، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، با بیان اینکه «قاتل داریوش مهرجویی و همسرش لب به اعتراف گشود»، مدعی شد: «اکنون می‌توان با قاطعیت گفت که قاتل این هنرمند و همسرش دستگیر شده است و دقایقی پیش، پس از انجام اقدامات فنی و تقاطع‌گیری، شناسایی شد و لب به اعتراف گشود.»

این مقام نظامی همچنین افزود که بازجویی‌های پلیس از این فرد و اشخاص دیگر کماکان برای رسیدن به «زوایای پنهان قتل» ادامه دارد.

در تازه‌ترین خبر، رئیس دادگستری استان البرز گفته است که علاوه بر اقرار متهم‌ها، از آثار به‌جامانده در صحنه قتل مانند خون و بزاق نمونه‌برداری شده است که جواب آزمایش‌ها حاکی از مطابقت آن با نمونه خون و بزاق متهمان است.

این مقام قضایی همچنین مدعی شد که تحقیقات انجام‌شده تاکنون حکایت از آن دارد که علت و انگیزه قتل، «وجود اختلافات شخصی مابین متهمان و مقتولان» بوده است.

همچنین در آخرین واکنش‌ها به سخنان مرضیه برومند، کارگردان و نویسنده ایرانی که در مراسم تشییع داریوش مهرجویی مدعی شده بود هنرمندان ایرانی درصورت حمایت‌ حکومت ایران حتی حاضر به مبارزه علیه اسرائیل‌اند، مصطفی آل‌احمد، فیلمساز ساکن ایران و زندانی سیاسی سابق، نوشت: «این چه حرفی است که اگر با ما خوب باشید هر کاری می‌کنیم و با اسرائیل می‌جنگیم؟ مگر دوران برده‌داری است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه همایون غنی‌زاده، کارگردان و نویسنده سینما و تئاتر نیز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، با بازنشر ویدیوی سخنان برومند نوشت: «این روش التماس به حکومت سال‌ها سنت ما ملت بود! باید با شرمساری اعتراف کرد ما هنرمندان و اهل فرهنگ سال‌ها از جریانات برجسته و تاثیرگذار این سنت زشت بوده‌ایم. سنت زشتی آمیخته و آلوده به چاپلوسی و ریا به منظور ایجاد روزنه‌ای از ترحم سیستم! باید اعتراف کرد بخش بزرگی از ما در گذشته با صدای بلند دروغ می‌گفتیم! درباره حجاب، درباره سانسور، درباره خوبی‌های فلان مسئول، درباره نگاه قناس حکومت به مسائل خرد و کلان! حالا مدتی است آرام آرام داریم تمرین می‌کنیم تا از این روش برگردیم، اما هنوز بخشی از جامعه هنری روی ریل آن سنت زشت و کریه ریا، جملات ترحم‌انگیز می‌گویند.»

همایون غنی‌زاده که در خیزش سراسری اخیر نیز بارها از مردم معترض حمایت کرده بود، افزود: «ما نیاز نداریم به حکومت بگوییم که ما ایران را دوست داریم، بلکه دیگر این ما هستیم که به علاقه حکومت و دلبستگی‌اش نسبت به ایران مشکوک شده‌ایم. ایران در این روش و منش حکومت، طوری فاقد اهمیت است که به‌نظر، سیستم تنها می‌خواهد ایران را مصرف کند و هیچ سد جدی هم سر راهش نمی‌بیند. بدبختی آن است با آنکه اکثر ما با توجیهاتی سست این مسیر ریا و چاپلوسی را در مواجهه با حکومت آزموده‌ایم، حداقل پاسخی هم نگرفته‌ایم. درست زمانی که به سیستم برای کمی عقب‌رفتن روسری بازیگر التماس می‌کردیم، یا نسبت به سانسور و حذف و ممنوع‌الکاری همکارانمان با حکومت تعامل می‌کردیم. درست همان زمان که‌ داشتیم با دستان خودمان قیافه امروز حکومت را از پشت تریبون‌ها، بزکی دروغین می‌کردیم.»

این کارگردان و هنرمند منتقد در ادامه با بیان اینکه اکنون «بخشی هنوز با همان سنت و فرمول‌هایی از همان روش زشت، از فضای خالی که با حذف و ممنوع‌الکاری و مهاجرت و حالا قتل ایجاد شده است»، کمال سوءاستفاده را می‌برند، خطاب به برومند نوشت: «ما از گوشه خانه‌هایمان، از کنج سلول‌های زندانمان، از پنجره‌ای بیرون از وطنمان و از میان گورهایمان، به شما خیره شده‌ایم و گلویمان دریده می‌شود، وقتی برای نرم‌تر شدن چماق تحقیر و سرکوب یا اعتباری تقلبی یا برای پول التماس می‌کنید و چنگ به صورت مردمی که هزینه می‌دهند می‌اندازید و این سد را طوری‌ می‌شکنید که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. این خیانت است.»