انتقال پول به حماس و ارائه خدمات به کاربران ایرانی ۴ میلیارد دلار برای بایننس آب خورد

در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، کاربران ساکن ایران ۱.۱ میلیون تراکنش رمزارز به ارزش دست‌کم ۹۰۰ میلیون دلار در بایننس انجام داده‌اند

چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، از دادگاه خارج می‌شود، واشنگتن، ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳‌ــ David Ryder/Getty Images via AFP

چانگ‌پنگ ژائو، مدیر بایننس، با پذیرش اتهام تخلف از قوانین ضدپول‌شویی و همچنین تحریم‌های آمریکا، از سمت خود کناره‌گیری کرد. این صرافی آنلاین متهم است با تسهیل ۱.۱ میلیون تراکنش به ارزش حدود ۹۰۰ میلیون دلار بین کاربران آمریکایی و کاربران ساکن ایران، تحریم‌های آمریکا را نقض کرده است.

به گزارش رویترز، بایننس همچنین با وزارت دادگستری به توافق رسیده است برای حل‌و‌فصل پرونده تحقیق در مورد این صرافی آنلاین رمزارز، ۴.۳ میلیارد دلار بپردازد. بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، بایننس به انتقال غیرقانونی پول و نقض تحریم‌ها متهم بوده است.

نقض تحریم‌ها

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که شمار قابل‌ملاحظه‌ای از مشتریان بایننس از کشورهای تحریم‌‌شده و «اکثر این مشتری‌ها» از ایران بودند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، بایننس مطلع بود که اجازه تراکنش میان کاربران آمریکایی و کاربرانی که مشمول تحریم‌های آمریکا بودند «خلاف قانون آمریکا» است.

در فاصله ژانویه ۲۰۱۸ تا مه ۲۰۲۲، در بایننس ۱.۱ میلیون تراکنش رمزارز به ارزش دست‌کم ۸۹۸.۶ میلیون دلار بین مشتریان آمریکایی و مشتریان ساکن ایران انجام شده است.

در سال ۲۰۱۹، بایننس به ارائه خدمات به «هزاران کاربر» از کشورهای تحت‌ تحریم ادامه داد، از جمله بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کاربر که شماره تلفن ایران داشتند.

تامین مالی تروریسم

به گفته مقام‌های آمریکایی، بایننس تراکنش‌های مشکوک مرتبط با حماس را گزارش نداده است.

کیف‌پول‌های رمزارز در بایننس با کیف‌پول‌های بیت‌کوین مرتبط با گروه‌هایی که آمریکا و سایر کشورهای تروریستی اعلام کرده‌اند مانند داعش، شاخه نظامی حماس، القاعده، و جهاد اسلامی فلسطین تراکنش داشته‌اند.

بررسی پول‌شویی

آمریکا می‌گوید بایننس «میلیاردها دلار» تراکنش رمزارز را برای مشتریانش، از جمله در آمریکا، تسهیل کرده است، بدون اینکه بررسی‌های لازم برای شناخت مشتری را انجام دهد.

کارکنان بایننس، از جمله مسئول بررسی تطبیق قوانین، معترف‌اند که نظارت‌های ضدپول‌شویی این صرافی رمزارز «ناکافی بوده است و خلافکارها را جذب این بستر مجازی می‌کرد».

بایننس تراکنش‌هایی را پردازش کرده است که منشا رمزارز نامشخص بوده و «درآمد حاصل از بازار دارک‌نت، هک، باج‌افزار، و کلاهبرداری» را پول‌شویی کرده است.

در فاصله اوت ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۲۲، مبلغ ۱۰۶ میلیون دلار بیت‌کوین بین کیف‌پول‌های بایننس و هایدرا جابه‌جا شده است. هایدرا یک بازار دارک‌نت روس است که «اغلب خلافکارها از آن استفاده می‌کنند و فروش اجناس و خدمات غیرقانونی را تسهیل می‌کند».

خدمات پولی بدون مجوز

بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، مدیران بایننس «آگاهانه و به‌عمد تبانی کردند» تا از اوت ۲۰۱۷ تا اکتبر ۲۰۲۲، خدمات پولی بدون مجوز ارائه دهند.

این صرافی خدمات پولی‌اش را در شبکه مقابله با جرائم مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا ثبت نکرده بود تا نهادهای ناظر مطلع نشوند بایننس بدون انجام بررسی‌های لازم در مورد کاربران، تبادل رمزارز را تسهیل کرده است.

این اقدام به بایننس امکان داده بود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سود دست پیدا کند و شمار بسیار زیادی از کاربران آمریکایی را جذب کند.