وزارت خارجه آمریکا: از اخراج مهاجران افغان از پاکستان نگران‌ایم

بر اساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، در دو ماه گذشته نزدیک به ۳۷۵ هزار افغان از پاکستان اخراج شدند

گروهی از مهاجران افغان در پارکی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان‌‌ــ FAROOQ NAEEM/AFP

وزارت خارجه ایالات متحده بار دیگر از همسایگان افغانستان از جمله پاکستان خواست که به تعهداتش درباره پناهجویان متعهد باشد و به افغان‌های در معرض خطر اجازه ماندن دهد. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، که سه‌شنبه ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) در یک نشست خبری حرف می‌زد، تاکید کرد که نگرانی اصلی ایالات متحده امنیت افراد آسیب‌پذیر و در معرض خطر است. او تاکید کرد که در مورد سرنوشت ۲۵ هزار افغان که در انتظار دریافت ویزای آمریکا در پاکستان به سر می‌برند، با حکومت پاکستان در تماس است. 

میلر گفت: «ما در مورد امنیت افراد که قرار است به آمریکا منتقل شوند، با دولت پاکستان در ارتباط نزدیک‌ایم. مایل‌ایم برای رفع هرگونه نگرانی که دولت پاکستان ممکن است داشته باشد، با حسن نیت کار کنیم. نگرانی اصلی ما امنیت افراد آسیب‌‌پذیر و در معرض خطر است.»

آخرین آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۰۰ هزار پناهجوی افغان در ماه‌های گذشته از گذرگاه‌های اسپین‌بولدک و تورخم به افغانستان اخراج شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز سه‌شنبه ۳۰ آبان اعلام کرد که نزدیک به ۳۷۵ هزار افغان در دو ماه گذشته عمدتا از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم و اسپین بولدک پاکستان را ترک کرده‌اند. به گفته این سازمان، وضعیت پناهجویان اخراج‌شده «ناامید‌کننده» است و اکثر آن‌ها نتوانسته‌اند دارایی‌ها و پس اندازشان را با خود انتقال دهند. 

در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت آمده است: «افرادی که به افغانستان می‌آیند بسیار آسیب‌پذیرند و به حمایت فوری در مرزها و همچنین حمایت درازمدت پس از بازگشت نیاز دارند. این یک بحران بشردوستانه جدی است و برای تداوم ارائه کمک‌های فوری پس از ورود و اطمینان از بازگشت امن و آبرومندانه به منابع مالی فوری نیاز است.». 

سازمان‌های امدادی از جمله سازمان بین‌المللی مهاجرت با توجه به افزایش چشمگیر بازگشت‌ها و سطح آسیب‌پذیری افراد که به افغانستان باز می‌گردند، خواستار تجدید نظر در منابع مالی بودجه بیشتر برای رسیدگی به مهاجران شدند. 

بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، «وضعیت زنان و دختران در افغانستان بسیار دشوار است و نیازها با نزدیک شدن به فصل زمستان افزایش می‌یابد. جامعه جهانی باید در زمانی که بودجه برای جمعیت افغانستان به‌سرعت در حال کاهش است، حمایتش را افزایش دهد.»

افغانستان پس از دهه‌ها درگیری و بی‌ثباتی، اکنون در اوج بحران اقتصادی، برای جذب جمعیت عظیمی که بسیاری از آن‌ها چندین دهه است در این کشور زندگی نکرده‌اند، مبارزه می‌کند. حکومت عاری از تدبیر طالبان که هیچ یکی از اعضای آن قبلا تجربه حکومت‌داری و مدیریت منابع را نداشته‌اند، در اداره شش میلیون نفر آواره داخلی در مانده بودند که بحران بازگشت سیل‌آسای مهاجران افغان از پاکستان و ایران هم به آن اضافه شد.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، این مهاجران با آینده مبهم و نامطمئن مواجه‌اند. 

بیشتر از جهان