سفر مشاور بایدن به اسرائیل با هدف جلوگیری از جنگ بین اسرائیل و لبنان

اکسیوس: برخی در دولت بایدن نگران‌اند که اسرائیل در تلاش برای تحریک حزب‌الله لبنان باشد تا آن را بهانه‌ای برای گسترش جنگ به لبنان قرار دهد

دو مقام آمریکایی و اسرائیلی روز دوشنبه ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) به اکسیوس گفتند که آموس هوخشتاین، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه برای گفت‌وگو با مقام‌های ارشد اسرائیلی در مورد جلوگیری از جنگ بین اسرائیل و لبنان وارد اسرائیل شد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که نگرانی فزاینده‌ای در کاخ سفید وجود دارد که اقدام نظامی اسرائیل در لبنان تنش‌ها را در منطقه مرزی دو کشور تشدید کند؛ امری که می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای منجر شود.

به گزارش اکسیوس، برخی در دولت بایدن نگران این موضوع‌اند که اسرائیل بخواهد حزب‌الله لبنان را تحریک کند تا برای گسترش جنگ به لبنان بهانه‌ای داشته باشد. اقدامی که می‌تواند ایالات متحده و سایر کشورها را بیشتر وارد درگیری‌های این منطقه کند. با این حال مقام‌های اسرائیلی این موضوع را صریحا رد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوخشتاین پس از یک روز تشدید درگیری‌ها بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل در ناحیه مرزی که با بمباران شدید حزب‌الله و حملات هوایی اسرائیل همراه بود، وارد اسرائیل شد.

یک مقام اسرائیل گفت که انتظار می‌رود هوخشتاین با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ران درمرد، وزیر امور راهبردی اسرائیل، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، دیدار کند.

اکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی نوشت که اسرائیل از ایالات متحده می‌خواهد به منظور تحت فشار قرار دادن حزب‌الله برای عقب‌نشینی نیروهای نخبه یگان رضوان از مرز با اسرائیل از راه دیپلماتیک اقدام کند.

اسرائیل در هفته‌های اخیر در اقدامی احتیاطی، ده‌ها هزار نفر از ساکنان روستاها و شهرهای نزدیک به مرز لبنان را تخلیه کرد.

این مقام اسرائیلی که با اکسیوس صحبت کرد، افزود که این غیرنظامیان تا زمانی که در آن سوی مرز در لبنان تهدیدی وجود داشته باشد، به خانه‌هایشان بازنخواهند گشت.

مشاور ارشد جو بایدن در حالی به اسرائیل سفر می‌کند که ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد ۲۵ موشک از خاک لبنان به سوی اسرائیل پرتاب شده است و برخی از این موشک‌ها رهگیری و منهدم شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی نیز از پرتاب ۱۵ موشک از جنوب لبنان به منطقه کریات شمونا در شمال اسرائیل خبر دادند.

بیشتر از جهان