ادعای ناصر کنعانی: نیروهای مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد در همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وقفه‌ای ایجاد نشده است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، مدعی شد که نیروهای مقاومت تحت امر ایران نیستند بلکه نماینده کشورها و ملت‌های خودشان‌اند.

به گزارش رسانه‌های داخلی، کنعانی روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مبنی بر دست داشتن ایران در توقیف کشتی اسرائیلی‌ها از سوی یمنی‌ها واکنش نشان داد و گفت: «این اتهام‌زنی‌ها باطل و ناشی از شرایط بغرنجی است که رژیم صهیونیستی با آن دست به گریبان است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه مدعی شد: «ما بارها اعلام کرده‌ایم که گروه‌های مقاومت در منطقه نماینده کشورها و ملت‌های خودشان‌اند و بر اساس منافع کشورها و ملت‌های خودشان تصمیم می‌گیرند و خودجوش اقدام می‌کنند.»

این گفته‌ها در حالی است که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش به ربوده شدن کشتی «گلکسی لیدر» در دریای سرخ، با صدور بیانیه‌ای، جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حادثه دانست. در این بیانیه تاکید شد که این کشتی بریتانیایی است و هنگام ربوده شدن، در اجاره یک شرکت ژاپنی بود.

به گزارش اسرائیل‌تایمز، گلکسی لیدر با خدمه غیرنظامی و بین‌المللی که هیچ‌یک از آنان تبعه اسرائیل نیستند، از ترکیه به سمت هند در حرکت بود. وزارت دفاع اسرائیل افزود که حوثی‌ها را مسئول مستقیم این دزدی دریایی می‌داند. حوثی‌های برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر تهدید کرده بودند که کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ هدف قرار خواهند داد.

ناصر کنعانی در پاسخ به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره اینکه تهران به وسیله نیروهای نیابتی‌اش به دنبال افزایش تنش در منطقه است، گفت: «نیروهای مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند؛ برعکس آمریکا که به هم‌پیمانانش امرونهی می‌کنند. ایران نیروهای تحت امر یا تحت وکالت ندارد و اقدام گروه‌های مقاومت در منطقه بخشی از واکنش‌ها به جنایات رژیم صهیونیستی است که تحت حمایت آمریکا در حال نسل‌کشی و ارتکاب جنایت جنگی در غزه‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر هشدارهایش در مورد گسترش جنگ در منطقه را تکرار کرد و افزود: «ما پیش از این در مورد گسترش درگیری‌ها در منطقه هشدار داده بودیم. ما از طرف کسی صحبت نمی‌کنیم بلکه بر اساس واقعیت‌های موجود روی زمین صحبت می‌کنیم و درباره گسترش درگیری‌ها هشدار می‌دهیم. کسانی که اکنون نسل‌کشی و جنایت‌های جنگی می‌کنند و از این جنایت‌ها حمایت و دفاع می‌کنند، باید پاسخگوی این اقدام‌ها و مسئولیتی که متوجه آن‌ها می‌شود، باشند.»

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی کارشناسان معتقدند اسرائیل می‌تواند در جنگ فرسایشی، پیروز تحولات اخیر باشد، افزود: «رژیم صهیونیستی نشان داده که می‌تواند حمام خون به راه بیندازد. البته این رژیم هیچ‌گاه نتوانست اثبات کند که می‌تواند با جریان مقاومت در منطقه پنجه در پنجه بیندازد و پیروزی را از آن خود کند. رژیم صهیونیستی در قتل‌عام مردم غزه موفق بود اما هیچ‌ پیروزی نظامی به ثبت نرساند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده مردم منطقه می‌گویند که نتانیاهو نه مرد صلح است نه مرد جنگ و او می‌داند که با پایان جنگ سقوط می‌کند و بخشی از جنایت‌هایی که اکنون در حال رخ دادن است، نتیجه خاص این فرد است.»

واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

ناصر کنعانی در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه‌اش، درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران گفت: «فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی مبتنی بر همکاری‌ها با آژانس تحت نظارت این سازمان است و فعالیت‌های ما در چارچوب موافقتنامه پادمان و ان‌پی‌تی است.»

او مدعی شد که «همکاری‌های مستمر فنی و تخصصی ایران با این نهاد بین‌المللی ادامه دارد» و افزود: «ما به تداوم همکاری‌ها با آژانس پایبندیم و ایران در زمینه اجرای تعهدات و مسئولیت‌هایش در ارتباط با آژانس هیچ‌گاه کوتاهی نکرده است و در مقابل، آژانس هم باید به مسئولیت‌هایش عمل کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: «مجامع بین‌المللی، سازمان ملل، شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با توانایی‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی که تحت نظارت هیچ پادمانی نیست، مسئولیت دارند. تهدید یک وزیر کابینه این رژیم برای استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه هیچ تردیدی باقی نگذاشته که این رژیم هم دارای سلاح هسته‌ای است و هم در استفاده از تسلیحات ممنوعه هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست.»

گفته‌های کنعانی در شرایطی است که به گزارش بلومبرگ، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر به دیپلمات‌ها گفتند از سپتامبر به این سو، ذخیره اورانیوم با خلوص بالای جمهوری اسلامی پنج درصد افزایش یافته است. این رقم در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر هفت درصد بود.

به نوشته بلومبرگ، در گزارش ۱۱ صفحه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده تصمیم جمهوری اسلامی به حذف برخی تجهیزات نظارتی بر روند بازرسی و تحقیق آژانس تاثیر مستقیم و جدی گذاشته است.

این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحبوحه حمله زمینی اسرائیل به غزه و حملات تلافی‌جویانه بین نیروهای آمریکا و شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی، بار دیگر توجهات را به فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی معطوف می‌کند.

مذاکرات رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی

سخنگوی وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از تازه‌ترین سخنانش، درباره سفر اخیر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به تهران، و رایزنی‌های او با علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: «با توجه به عضویت رسمی ایران در گروه بریکس از ژانویه ۲۰۲۴ و آغاز ریاست دوره‌ای روسیه بر بریکس در سال جدید میلادی و اینکه ریابکوف نماینده روسیه در بریکس است، این سفر در چارچوب مشورت‌های دوره‌ای بین دو کشور از جمله در چارچوب همکاری‌های دو کشور در قالب گروه بریکس انجام شد.»

کنعانی تاکید کرد: «در جریان این سفر، درباره برخی دیگر از موضوع‌ها گفت‌وگو شد و موضوع‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحولات فلسطین و غزه در چارچوب مشورت‌های دو کشور بررسی شدند و درباره آن‌ها تبادل نظر شد.»

او در پاسخ به سوالی درباره خبر منتشرشده در برخی رسانه‌های آمریکایی مبنی بر آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در عراق گفت: «آنچه منابع آمریکایی اعلام کردند، تمدید معافیت دوره‌ای است که آمریکا برای دولت عراق در ارتباط با همکاری تجاری این کشور همسایه با ایران صادر می‌کند.»

بر اساس گزارشی از وال‌استریت ژورنال، وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بار دیگر معافیتی را تمدید کرد که بیش از ۱۰ میلیارد دلار در دسترس جمهوری اسلامی قرار می‌دهد. این معافیت که اولین بار در ژوییه صادر شد، اکنون به‌مدت چهار ماه دیگر تمدید شده است و به جمهوری اسلامی امکان می‌دهد به درآمد فروش برق به عراق دسترسی داشته باشد. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کار برای تامین برق بغداد ضروری است.

بر اساس این گزارش، در سال‌های اخیر، آمریکا به عراق اجازه داده بود برق از ایران وارد کند و پول آن به‌صورت دینار در بانک تجارت عراق باقی بماند. دولت بایدن در حال حاضر سازوکاری ایجاد کرده است که جمهوری اسلامی می‌تواند مبالغ را از طریق فرانسه، آلمان و عمان جابه‌جا کند.

ریچارد گلدبرگ، از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید احتمالا این مبلغ را می‌شود به یورو تبدیل کرد. حتی اگر این پول، طبق گفته آمریکا، برای «اهداف بشردوستانه» باشد، وجوهی برای «تروریسم» را آزاد می‌کند؛ آن هم در شرایطی که جمهوری اسلامی سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای حزب‌الله و دست‌کم ۱۰۰ میلیون دلار برای گروه‌های فلسطینی می‌فرستد.

وال‌استریت ژورنال در گزارشش تاکید کرد که سیاست بایدن در مورد جمهوری اسلامی بر پایه پنهانکاری بوده که دلیلش روشن است: اکثر آمریکایی‌ها با این سیاست مخالف‌اند. نتایج یک نظرسنجی که در فاصله ۱۰ تا ۱۳ نوامبر انجام شد، نشان می‌دهد ۷۰ درصد آمریکایی‌ها از جمله ۵۸ درصد دموکرات‌ها، معتقدند که بایدن در برخورد با جمهوری اسلامی «بیش‌از‌اندازه منعطف بوده است».