«بایدن ۱۰ میلیارد دلار دیگر در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد»

سیاست بایدن در مورد جمهوری اسلامی بر پایه پنهانکاری بوده و دلیلش روشن است: اکثر آمریکایی‌ها با این سیاست مخالف‌اند

کاخ سفید تحت فشارها سرانجام تسلیم شد و اشاره کرد که ۶ میلیارد دلار دارایی‌های آزادشده ایران را دوباره بلوکه خواهد کرد‌ــ البته فعلا. به نوشته وال‌استریت ژورنال، این در حالی است که از شواهد و قرائن پیدا است منطق آمریکا در مورد قرار دادن منابع مالی در اختیار جمهوری اسلامی تغییر نکرده است.

روز سه‌شنبه، وزارت خارجه آمریکا بار دیگر معافیتی را تمدید کرد که بیش از ۱۰ میلیارد دلار در دسترس جمهوری اسلامی قرار می‌دهد.

این معافیت که اولین بار در ژوییه صادر شد، اکنون به‌مدت چهار ماه دیگر تمدید شده است، و به جمهوری اسلامی امکان می‌دهد به درآمد فروش برق به عراق دسترسی داشته باشد. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کار برای تامین برق بغداد ضروری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد این معافیت بخشی از توافق هسته‌ای نانوشته با جمهوری اسلامی بود. بایدن با این کار قصد داشت منطقه را تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا آرام نگه دارد.

اما به نظر می‌رسد این تسهیلات اقتصادی تاثیر چندانی در ایجاد صلح و آرامش نداشته است. حتی در بخش هسته‌ای نیز گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی همچنان در حال افزایش ذخیره اورانیوم با خلوص بالا است و در حال حاضر، اورانیوم کافی برای ساخت سه بمب اتم هسته‌ای را در اختیار دارد.

در پی حمله حماس به اسرائیل، گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی از پنج جبهه اسرائیل را آماج حملات راکتی قرار داده‌اند.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد از ۱۷ اکتبر تاکنون نیز گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را هدف ۵۶ حمله قرار داده‌اند که ۵۹ زخمی به جا گذاشته است، این یعنی جمهوری اسلامی به‌مدت یک ماه، روزی دو بار، به نیروهای آمریکایی حمله کرده است.  

در سال‌های اخیر، آمریکا به عراق اجازه داده بود برق از ایران وارد کند و پول آن به‌صورت دینار در بانک تجارت عراق باقی بماند. دولت بایدن در حال حاضر سازوکاری ایجاد کرده است که جمهوری اسلامی می‌تواند مبالغ را از طریق فرانسه، آلمان و عمان جابه‌جا کند.

ریچارد گلدبرگ، از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید احتمالا این مبلغ را می‌شود به یورو تبدیل کرد. حتی اگر این پول، طبق گفته آمریکا، برای «اهداف بشردوستانه» باشد، این وجوهی را برای «تروریسم» آزاد می‌کند. جمهوری اسلامی سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای حزب‌الله و دست‌کم ۱۰۰ میلیون دلار برای گروه‌های فلسطینی می‌فرستد.

دولت بایدن سعی کرده است معافیت از تحریم‌ها را محرمانه نگه دارد، اما بیل هایزنگا، نماینده میشیگان، توانسته است بخشی از آن‌ها را در اسناد کنگره ثبت کند. بایدن همچنین اجازه داد که تحریم بین‌المللی برنامه موشکی جمهوری اسلامی منقضی شود و سختگیری‌ها در اعمال تحریم‌های نفتی را تسهیل کرد که صادرات نفت ایران را افزایش داد و ده‌ها میلیارد دلار در اختیار جمهوری اسلامی قرار داد.

وال‌استریت ژورنال در پایان می‌نویسد سیاست بایدن در مورد جمهوری اسلامی بر پایه پنهانکاری بوده و دلیلش روشن است: اکثر آمریکایی‌ها با این سیاست مخالف‌اند. نتایج یک نظرسنجی که در فاصله ۱۰ تا ۱۳ نوامبر انجام شد، نشان می‌دهد که ۷۰ درصد آمریکایی‌ها، از جمله ۵۸ درصد دموکرات‌ها، معتقدند که بایدن در برخورد با جمهوری اسلامی «بیش‌از‌اندازه منعطف بوده است». مشخص است ترک عادت‌های دوره اوباما سخت است.