دو مرد در آمریکا به‌جرم تلاش برای فروش نفت ایران به چین در دادگاه محکوم شدند ‏

دو مرد ساکن ایالت تگزاس در آمریکا قصد داشتند نفت ایران را به پالایشگاهی در چین بفروشند

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۵+۱ در سال ۲۰۱۵ توافق برجام را امضا کردند- AFP

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه ۱۷ نوامبر اعلام کرد که هیئت منصفه‌ای در آن کشور دو مرد را در ایالت تگزاس به‌جرم تلاش برای فروش نفت ایران، نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، و توطئه برای پول‌شویی محکوم کرده است. 

اداره امور عمومی وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای نوشت که ژنیو «بیل» وانگ، ۴۲ ساله و اهل تگزاس، و دنیل ری‌لین، ۴۲ ساله و اهل مک‌کینی، در دادگاهی که روز چهارشنبه ۱۵ نوامبر برگزار شد مجرم شناخته شدند و هر یک با حداکثر مجازات ۴۵ سال حبس مواجه‌اند: ۵ سال بابت توطئه برای نقض تحریم‌ها، و هر یک ۲۰ سال برای نقض تحریم‌های بین‌المللی و توطئه برای پول‌شویی.

این وزارتخانه همچنین نوشت که مطابق اسناد ارائه شده به دادگاه، در سال‌های ۲۰۱۹ و اوایل ۲۰۲۰، این دو مرد با نقض تحریم‌های بین‌المللی و آمریکا در فعالیت‌های مربوط به خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران مشارکت داشتند. آنان همچنین برنامه داشتند که با پنهان کردن منشأ کالا، نفت ایران را به پالایشگاهی در چین بفروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لین رئیس شرکت خصوصی «استک رویالتیز» در تگزاس بود. این شرکت حق بهره‌برداری از مواد معدنی نفت و گاز را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گروه‌های سهام خصوصی می‌فروشد. 

این دو نفر و سه فرد دیگر در سال ۲۰۲۰ در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در ناحیه شرقی پنسیلوانیا متهم شده بودند. سوابق دادگاه نشان می‌دهد که دو همدست آنان در آن زمان به جرم خود اعتراف کرده بودند. 

متیو اولسن، رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا، گفت: «وزارت دادگستری کسانی را که تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کنند و امنیت ملی را برای منافع شخصی به خطر می‌اندازند تحمل نمی‌کند.»

به‌رغم تحریم‌های عمده‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۸ و پس از خروج از برجام بر صادرات نفت ایران به جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد، امروزه چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران است. منتقدان دولت جو بایدن می‌گویند که واشنگتن در دوره ریاست جمهوری او بر اجرای درست تحریم‌های اعمال‌شده بر صنایع نفت جمهوری اسلامی ایران نظارت ندارد و در این دوره فروش غیررسمی نفت ایران در بازارهای جهان به بیشترین حد رسیده است.

اجرای حکم صادرشده علیه دو متهم این پرونده قرار است در ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ به اجرا درآید.