چهل‌ودومین روز جنگ؛ تقویت حضور نظامی اسرائيل در شمال غزه، ادامه حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه تحریم‌های جدیدی را علیه شبه‌نظامیان وابسته به حکومت ایران وضع کرد

چهل‌و‌دومین روز جنگ اسرائیل و‌ حماس، با انتشار خبرهایی از تقویت نظامی ارتش اسرائیل در مناطق شمالی غزه و درخواست حماس برای توقف پروازهای جاسوسی در ازای آزادی شماری از گروگان‌ها ادامه یافت.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به‌نقل از دو مقام اسرائیلی و یک منبع سوم آگاه نوشت: نمایندگان حماس در جریان مذاکرات مخفیانه با اسرائیل گفته‌اند حاضرند در قبال توقف پروازهای تجسسی اسرائیل در آسمان غزه، شماری از گروگان‌هایی که در اختیار دارند را آزاد کنند. به‌گفته منابع سی‌ان‌ان، هنوز مشخص نیست که آیا مقام‌های اسرائیلی این پیشنهاد حماس را رد کرده‌اند یا همچنان روی میز مذاکرات است.

در همین حال، درگیری‌های پراکنده در مرزهای شمالی اسرائیل با حزب‌الله لبنان نیز ادامه دارد و روز جمعه دست‌کم سه اسرائلی در جریان شلیک راکت‌های حزب‌الله در شمال اسرائیل مجروح شدند.

در این میان، شماری از خانواده‌های گروگان‌ها و افرادی که در جریان حمله مرگبار هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ناپدید شده‌اند روز جمعه یک راهپیمایی اعتراضی از تل‌آویو به سمت اورشلیم را آغاز کردند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد بیش از ۸۰۰ هزار تن از فلسطینی‌های آواره در حداقل ۱۵۴ اردوگاه این مرکز در نوار غزه اسکان داده شده‌اند. روزنامه گاردین به‌نقل از مقام‌های سازمان ملل نوشت این مرکز نمی‌تواند آب، غذا و مراقبت‌های پزشکی لازم را برای این تعداد از آوارگان تامین کند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز قرار است چهارشنبه هفته آینده به‌طور جداگانه با شماری از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی و نیز نمایندگانی از فلسطینی‌ها و برخی از ساکنان غزه دیدار داشته باشد.

بیشتر از جهان