نوای موسیقی در موسم ریاض؛ ستایش از هنر والای «بلیغ حمدی» آهنگساز پیشکسوت مصری

اصالا، خواننده مشهور دنیای عرب با اجرای ترانه «زی الهوا» حاضران را به دنیای حمدی برد

ستارگان موسیقی عرب و درخشان‌ترین استعدادهای منطقه در ریاض گرد آمدند تا میراث «بلیغ حمدی» افسانه‌ای را گرامی بدارند و زندگی و آثار آهنگساز فقید مصری را بستایند.

در کنسرت موسیقی بزرگی که پنجشنبه شب ۹ نوامبر، در شهر ریاض و در خلال برنامه‌های «موسم ریاض» در عربستان سعودی برگزار شد، خواننده‌های مشهوری چون نانسی عجرم، طلال سلامه، انغام و دیگران به اجرای برنامه پرداختند و یاد این موسیقی‌دان را گرامی داشتند.
بلیغ حمدی، ستاره آهنگساز ترانه‌های عربی مشهور دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ را ساخته است.

این برنامه که بخشی از رویدادهای هنری «موسم ریاض» بود، یادبود کارنامه هنری بلیغ حمدی که زمانی برای هنرمندانی چون ام‌کلثوم و عبدالحلیم حافظ آهنگ می‌ساخت، بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درخشش هنری بلیغ پیوندهای شخصی را در هم آمیخت. همکاری‌های او اغلب به دوستی‌های مادام‌العمر تبدیل می‌شد که ریشه در موسیقی داشت. استعداد او بخش مهمی از او بود و به‌اشتراک گذاشتن آن بخش بزرگی از زندگی بسیاری از مردم بوده است، آهنگ‌های او را در مراسم عروسی و دیگر مناسبت‌های مهم پخش می‌کنند.

اصالا، خواننده مشهور دنیای عرب با اجرای ترانه «زی الهوا» حاضران را به دنیای حمدی برد. این آهنگ خاطره انگیز نوشته محمد حمزه است که بلیغ حمدی آن را بر مقام البیاتی ساخته و عبدالحلیم حافظ آن را در سال ۱۹۷۰ خواند.

زمانی که عبدالحلیم تصمیم گرفت جدا از قطعه‌های موسیقی سینمایی که سلیقه معمول او بود، در خارج از سینما هم بخواند، تصمیم گرفت سبکی از آهنگ که تقریبا به‌طور کامل منحصر به ام کلثوم بود را امتحان کند: قطعاتی طولانی و نمایشی.

عبدالحلیم این آهنگ را در مهمانی تعطیلات شام النسیم در ۲۶ آوریل ۱۹۷۰ خواند. این آهنگ شامل یک مقدمه و چهار قطعه بود. سه تای آن‌ها کوتاه است: «تو دستم را گرفتی»، «تو مرا گرفتی و راه افتادیم»، «می‌ترسیدم و درحالی‌که می‌ترسیدم راه می‌رفتم.» در مورد قسمت آخر، نسبتا طولانی است: «شما. مرا برد، عشق من.»

عبدالحلیم از این ترانه به بعد تا زمان مرگش ترانه‌های احساسی را در قالب قطعه‌های بلند نمایشی ارائه کرد و چندان از این قاعده عدول نکرد.

موسم ریاض جشنواره‌ای در عربستان سعودی است که هر سال معمولا اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر آغاز می‌شود و تا دسامبر یا ژانویه ادامه دارد.
این رویداد به مناطقی تقسیم می‌شود که هر کدام موضوع و فعالیت‌های خاص خود و اجراهای زنده و هیجان‌انگیز محلی و بین‌المللی را دارند.
موسم ریاض در طول چند ماه برگزاری، شاهد اجراهای موسیقی در سبک‌های مختلف، نمایشگاه‌های هنری، جشنواره‌های غذای ملل و فعالیت‌هایی از این قبیل خواهد بود.

جشنواره «موسم ریاض» برای نخستین بار از ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شد که بیش از ۱۰ میلیون نفر از آن بازدید کردند. برگزاری دو دوره موفق این فستیوال‌ که با هدف توسعه گردشگری در عربستان سعودی برگزار می‌شود، توانسته است پایتخت این کشور را به یک پایگاه مهم جهانی و منطقه‌ای در زمینه سرگرمی و جذب توریست تبدیل کند.

سومین دوره موسم ریاض، ۲۸ اکتبر امسال آغاز شده است.

بیشتر از موسیقی