افزایش اعتراض‌های صنفی با برگزاری ۱۱ تجمع در سراسر ایران

یازده تجمع اعتراضی از طرف پرستاران، کارگران، بازنشستگان و شهروندان، در روز شنبه برگزار شد

روز شنبه بیستم آبان‌ماه، دست‌کم ۱۱ تجمع اعتراضی را پرستاران، کارگران، بازنشستگان، مال‌باختگان و شهروندان، در سراسر ایران برگزار کردند. گستردگی گروه‎‌های برگزارکننده این تجمع‌ها نسبت به اعتراض‌های چند ماه اخیر، از گستردگی طیف‌ها و گروه‌های معترض در سراسر ایران حکایت دارد.

روز شنبه بیستم آبان‌ماه، بازنشستگان صنعت نفت در دست‌کم سه شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. گروهی از بازنشستگان صنعت نفت، در اعتراض به تحقق نیافتن مطالباتشان، مقابل صندوق بازنشستگی نفت استان البرز واقع در کرج، رفتند و تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع در تهران نیز برگزار شد و جمعی از شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت کشور نیز مقابل دفتر مجلس دست به تجمع زدند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که هم‌زمان، جمعی از بازنشستگان صنعت نفت شاهین‌شهر استان اصفهان نیز در اعتراض به دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت و مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی دست به تجمع زدند.

این چهارمین روز از اعتراض بازنشستگان صنعت نفت در طی یک هفته گذشته است. بازنشستگان در این تجمع‌ها شعارهای «صندوق ما خصوصیه، اتحاد اتحاد» و «شاغل، بازنشسته، اتحاد، اتحاد» سر دادند.

از سوی دیگر، جمعی از کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری نیز بار دیگر در محل کار خود تجمع اعتراضی برگزار کردند. این جمع از کارگران معترض نیز خواهان حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌پی و دست‌درازی نکردن به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت‌اند. معترضان پلاکاردهایی با عناوینی نظیر «مجلسیا، دولتیا، نیستن به فکر نفتیا» و «اعمال سقف حقوق = کاهش انگیزه تولید» در این تجمع به همراه داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه همچنین، شماری از کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران واقع در اهواز، اقدام به اعتصاب و اعتراض، در محل کار خود کردند. این کارگران با سر دادن شعار در محوطه محل کار خود به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت نشدن حقوقشان اعتراض کرده و دست از کار کشیدند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده در کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» صدها نفر از کارگران در این تجمع اعتراضی شرکت کردند. برخی گزارش‌ها و تصاویر حاکی از آن است که در جریان این تجمع اعتراضی، نیروهای حراست به کارگران معترض حمله کرده‌اند. کارگران در پاسخ به این اقدام حراست، شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر دادند.

جمعی از پرستاران، نیز در شهر اراک، مقابل ساختمان استانداری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. تجمع ده‌ها نفر از پرستاران این استان در اعتراض به پرداخت نکردن فوق‌العاده خاص و پرداخت نشدن صحیح تعرفه‌های پرستاری شکل گرفته است.

هم‌زمان، جمعی از پرستاران بیمارستان «شهدای تجریش» نیز در شهر تهران، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. تجمع این پرستاران در اعتراض به رسیدگی نکردن به مطالباتشان شکل گرفت و معترضان در محدوده محل کار خود تجمع اعتراضی برگزار کردند. این پرستاران نیز در اعتراض به اضافه‌کاری اجباری، پرداخت نکردن صحیح تعرفه‌های پرستاری، تجمع کردند.

گروهی از مالباختگان شرکت رضایت خودرو - طراوت نوین، با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان دادگستری قزوین، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. پیش از این نیز در هفته گذشته این تجمع اعتراضی برگزار شده و مال‌باختگان پیگیر بازگرداندن سرمایه‌های خود شده بودند.

روز شنبه بیستم آبان‌ماه، همچنین جمعی از رانندگان خودروهای دیزلی نیز در مقابل ساختمان فرمانداری زابل تجمع اعتراضی برگزار کردند. تجمع این شهروندان در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت و کمبود سوخت در جایگاه‌ها صورت گرفته است. کاهش سهمیه سوخت از ۹۰۰ لیتر به ۶۰۰ لیتر و همچنین کمبود سوخت در جایگاه‌ها، از دلایل برگزاری این تجمع اعتراضی عنوان شده است.

گروهی از شهروندان ساکن شهر انابد واقع در خراسان رضوی، مقابل ساختمان شرکت کشت و صنعت آستان قدس رضوی در این شهر، دست به تجمع زدند. این برای دومین بار در هفته گذشته است که شهروندان اهل انابد، با توجه به عمل نکردن مسئولان شرکت کشت و صنعت آستان قدس رضوی به وعده‌هایشان، مقابل ورودی این شرکت تجمع اعتراضی بر پا کردند. همچنین برخی تصاویر از شهر آمل نیز حاکی از آن است که گروهی از شهروندان آمل در اعتراض به دپوی زباله در پارک جنگلی این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.