ترامپ ترور سلیمانی را هفت ماه پیش تصویب کرده بود

برخی نمایندگان کنگره آمریکا می‌گویند اطلاعات کافی درباره ترور قاسم سلیمانی نداشتند

گفته می‌شود گزینه ترور قاسم سلیمانی به ماه ژوئن برمی‌گردد - SAUL LOEB / AFP

شبکه خبری «ان بی سی» به نقل از پنج مقام ارشد سابق و کنونی دستگاه رهبری آمریکا، گزارش داده است، رئیس جمهوریی آمریکا گفته بوده اگر جمهوری اسلامی از خط قرمز قتل یک آمریکایی بگذرد، دستور ترور فرمانده نیروی قدس را صادر خواهد کرد.

مقامات مذکور به ان بی سی گفته‌اند تصمیم آقای ترامپ در مورد ترور سلیمانی در میان گزینه‌هایی بوده که در مقابل حملات نیروهای تحت الحمایه ایران به یک پایگاه هوایی در عراق  پیش روی رئیس جمهوری گذاشته شده بوده است. در آن حمله یک پیمانکار آمریکایی کشته شد.

یکی از این مقامات به شبکه ان بی سی گفت:«در طول زمان، چند گزینه پیش روی رئیس جمهوری گذاشته شد.» به گفته این مقامات، مشاوران آقای ترامپ ترور سلیمانی را «چند وقت پیش» در میان واکنش‌های بالقوه به تهاجم‌های ایران در اختیار او گذاشتند.

گزینه ترور سلیمانی که به ماه ژوئن بر می‌گردد، می‌تواند موضع آقای ترامپ را در توجیه علت ترور او تضعیف کند. رئیس جمهوری می‌گوید فرمانده نیروی قدس به این دلیل ترور شد که قصد داشته به سفارت‌خانه‌های آمریکا حمله کند. 

چند تن از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا خواهان توجیه حمله علیه سلیمانی شده و گفته‌اند درباره جزئیات این عملیات به آن‌ها اطلاعات کافی داده نشده است. 

از شب قتل سلیمانی در سوم ژانویه تا کنون، دستگاه رهبری ترامپ ادعا کرده ترور او برای خنثی کردن خطر قریب‌الوقوع حمله علیه دیپلمات‌ها و سربازان آمریکایی در عراق و منطقه، انجام شده است.

روز جمعه، آقای ترامپ ضمن اشاره به این که ایران سفارت‌خانه آمریکا در بغداد را هدف گرفته بوده، گفت پیش از ترور سلیمانی، جمهوری اسلامی قصد داشته به چهار سفارت‌خانه آمریکا حمله کند.

ترامپ به شبکه خبری فاکس گفت: «می‌توانم بگویم احتمالا (یکی از سفارت‌خانه‌ها) سفارت‌خانه آمریکا در بغداد بوده است. می‌توانم فاش کنم که به اعتقاد من تعداد چهار سفارت‌خانه (در معرض حمله قریب‌الوقوع) بوده‌اند.»

اما، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، گفته است هرچند احتمال حملات بیشتر علیه سفارت‌خانه‌های آمریکا وجود داشته، اظهارات آقای ترامپ مبتنی بر شواهد و مدارک خاصی نبوده است.

آقای اسپر در گفتگو با برنامه «فیس د نیشن» شبکه خبری سی بی اس گفت:«منظور رئیس جمهوری این بوده که احتمالا حملات دیگری علیه سفارت‌خانه‌های آمریکا طرح ریزی شده بوده است که با آن موافقم. (اما) رئیس جمهوری به شاهد و مدرک خاصی اشاره نکرد.»

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این که، آیا ماموران اطلاعاتی گواه خاصی در این مورد ارائه کرده بوده‌اند یا نه، گفت: «من در مورد (احتمال حمله به) چهار سفارت‌خانه، مدرکی ندیدم.»

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت که «رسانه جعلی و شرکای دموکرات‌شان سخت در تلاشند که بدانند آیا حملات آتی تروریست سلیمانی «قریب‌الوقوع» بوده ، و آیا تیم من با آن موافق بوده‌ یا نه. پاسخ به هردوی این سئوال‌ها «آری» است... اما واقعا این به خاطر گذشته وحشتناک او (سلیمانی) اصلا مهم نیست!»

آقای اسپر در گفت‌وگوی دیگری با شبکه سی ان ان گفت، دستگاه رهبری ترامپ «اطلاعات با ارزشی» درباره احتمال حمله علیه چند سفارت‌خانه داشته که به علت حساسیت، فقط می‌توانسته آن را با «گروه هشت» شامل رهبران نخبه و ارشد کنگره، در میان بگذارد. سایر اعضای کنگره به این گونه اطلاعات دسترسی ندارند.

اما روز یکشنبه، ادام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا از حزب دموکرات و یکی از اعضای «گروه هشت»، گفت این گروه در جریان حملات احتمالی به چهار سفارت‌خانه آمریکا قرار نگرفته بوده است. 

او افزود: «هیچ گفت‌وگویی با گروه هشت صورت نگرفت که این‌ها چهار سفارت‌خانه مورد هدف (تروریست‌ها) است و ما اطلاعات با ارزشی در دست داریم که نشان می‌دهد این‌ها هدف گیری شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور مایک لی، از حزب جمهوری‌خواه، نیز روز یکشنبه نسبت به صحت اطلاعاتی که در اختیار رئیس جمهوری قرار گرفته و داده‌های امنیتی که درباره ایران به کنگره رد شده، اظهار نگرانی کرد.

او به شبکه خبری سی ان ان گفت: «به ما در مجموع بیانیه‌هایی کلی داده شد. من فکر می‌کنم رئیس جمهوری و مشاوران او بر این اعتقادند که حملاتی قریب‌الوقوع در دست انجام بوده است. در آن تردیدی ندارم، اما مایه یأس است که این اطلاعات بدون اشاره به جزئیات مربوط به آن ارائه شود.» 

آقای ترامپ روز دوشنبه تکرار کرد فرمانده جنگ (قاسم سلیمانی) حامل خطری قریب‌الوقوع بوده، اما این‌ها به هر حال به خاطر «گذشته وحشتناک او» مهم نیست.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent