حراج میلیونی آثار هنری که نازی‌ها در جنگ‌جهانی غارت کرده بودند

تصور می‌شود نازی‌ها در جریان اشغال فرانسه، حدود صدهزار اثر هنری را به غارت برده‌اند

 این سه تابلو متعلق به «گاستون لِوی» بازرگان و کلکسیونر یهودی بوده که در دهه ۱۹۳۰ ساکن پاریس بود - Johannes EISELE / AFP

سه شاهکار هنری از «کامیل پیسارو» و «پل سینیاک» که توسط عمال آلمان نازی به سرقت رفته بود، در لندن به حراج گذاشته می‌شود. 

نشریه گاردین می‌نویسد این سه تابلو متعلق به «گاستون لِوی» بازرگان، کلکسیونر و بساز و بفروش یهودی بوده که در دهه ۱۹۳۰ ساکن پاریس بود. این سه تابلو اکنون به وراث آقای لوی مسترد شده است.

لوی به دنبال اشغال فرانسه توسط ارتش نازی در جنگ جهانی دوم، همراه همسر بریتانیایی‌اش، لیلیان، و تنها دخترشان به تونس گریخت و هرچند خانواده از گزند نازی‌ها در امان ماندند، مجموعه هنری آقای لوی از جمله کتاب‌ها و تابلوهایش در جریان اشغال پاریس به غارت رفت.

پس از جنگ، دو تابلو از مجموعه «لوی» به فرانسه بازگردانده شد و در موزه «دورسی» پاریس به نمایش درآمد. سومین تابلویی که از منزل ییلاقی گاستون لوی در دره لوار به سرقت رفته بود، بعدها در مجموعه سوداگر هنری آلمانی، «هیلده براند گورلیت» پیدا شد.

توماس بوید بومن، یکی از مدیران بخش هنرهای مدرن و امپرسیونیست خانه حراج «سادِبیز» در لندن، به نشریه گاردین گفته است، این نخستین باری است که آثار پیسارو و سینیاک در «سادبیز» به حراج گذاشته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تابلوی پیسارو، با عنوان « یخ سفید، روستایی جوان آتش می‌افروزد»، ستاره این سه اثر هنری محسوب می‌شود که انتظار می‌رود در حراج روز ۴ فوریه تا مبلغ ۱۲ میلیون پوند به فروش برود.

دو تابلوی دیگر، «شیپور طلایی» و «بندرگاه کلیشی . هوای خاکستری» کار سینیاک است. تصور می‌شود تابلوی شیپور طلایی بین ۵ تا ۷ میلیون پوند خریداری شود.

بوید بومن می‌گوید: «مایه تاسف است که موزه دورسی این آثار را از دست می‌دهد، اما این نمونه خوبی از کشوری است که شرافتمندانه رفتار می‌کند. این کار درست است. غارت و وحشیگری نباید به دیگران منفعت برساند.»

تصور می‌شود نازی‌ها در جریان اشغال فرانسه، حدود ۱۰۰ هزار اثر هنری را به غارت برده‌اند. حدود ۶۱ هزار قلم از این آثار، پس از جنگ به فرانسه برگردانده شد. سال گذشته، فرانسه اداره جدیدی برای تحقیق و عودت آثار هنری غارت شده توسط آلمانی نازی ایجاد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان