ایجاد مزاحمت جت چینی برای هلیکوپتر نظامی کانادا

قدرت‌های بزرگ غربی، ناو‌های خود را اغلب از دریای چین جنوبی عبور می‌دهند تا نشان دهند که این منطقه بخشی از آب‌های بین‌المللی است

چین برای ادعای حقوقی مالکیت خود بر بخش عمده دریای چین جنوبی، هیچ مبنای قانونی ندارد-Ted ALJIBE / AFP

یک هواپیمای جنگی چینی یکشنبه، ۶ نوامبر (۱۵ آبان)، مقابل یک هلیکوپتر نظامی کانادایی بر فراز آب‌های بین‌المللی دریای چین جنونی، منور شلیک کرده است.

به گفته افسران ارتش کانادا، این اقدام، بی‌احتیاطی بوده است و می‌توانست به سرنگونی هلیکوپتر مزبور منجر شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، راب میلن، افسر نیروی هوایی کانادا در ناوچه «اچ‌ام‌سی‌اس اوتاوا»، گفت که خطری که در چنان مقطعی هلیکوپتررا تهدید می‌کند، شعله‌های آتش (منور) است که به سمت پره‌ها یا موتور حرکت می‌کنند و این اقدام، ناامن، غیرحرفه‌ای و غیراستاندارد تلقی می‌شود.»

میلن به سی‌ان‌ان گفت که این حادثه، دومین برخورد هلیکوپتر اوتاوا با جت‌های جنگی جی۱۱ نیروی دریایی چین بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده که ۲۹ اکتبر رخ داد و باعث شد جنگنده‌ها به ۱۰۰ فوتی (حدود ۳۰ متری) هلیکوپتر نزدیک شوند.

او همچنین گفت که کانادا و سایر کشورها بارها شاهد نزدیک شدن هواپیماهای چینی به هواپیماهای دیگر بوده‌اند، اما به ندرت چنین اقدامی علیه هلیکوپترها مشاهده شده است.

به گفته افسران ناوچه اتاوا، این حادثه در شرایطی رخ داد که هلیکوپتر کانادایی در جست‌وجوی زیردریایی‌ایی بود که قبلا شناسایی شده بود.

میلن گفت که در برخورد قبلی، جنگنده‌های چینی به‌ صورت دایره‌ای در اطراف هلیکوپتر او پرواز می‌کردند.

این مقام نظامی کانادایی گفت که خدمه هوایی ارتش در مورد نحوه واکنش به چنین رهگیری‌هایی آموزش می‌بینند، و کانادا به پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی در منطقه دریای چین جنوبی ادامه خواهند داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین جمعه، سوم نوامبر، در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این رخداد، گفت: «از وضعیتی که به آن اشاره کردید، اطلاعی ندارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه به خبرنگاران گفت: «امیدواریم که کانادا برای جلوگیری از پیچیده‌تر شدن اوضاع، از رفتار نامناسب خود خودداری کند.»

اوایل اکتبر نیز یک جت جنگنده چینی به فاصله پنج متری یک هواپیمای شناسایی و مراقب کانادا بر فراز دریای چین شرقی رسید. ایین هادلستون، فرمانده لشکر یکم هوایی کانادا، که در آن زمان در هواپیمای مزبور حضور داشت، گفت که این رهگیری «غیرحرفه‌ای» و «بسیار تهاجمی» بوده است.

چین مدعی مالکیت تاریخی خود بر تقریبا سراسر دریای وسیع چین جنوبی است و از ۲۰۱۴ با ساخت جزیره‌های مصنوعی دارای باند فرودگاه، موشک و سیستم‌های تسلیحاتی، اعتراض سایر مدعیان حاکمیت بر این دریا را برانگیخته است.

دادگاهی بین‌المللی در لاهه که ۲۰۱۶ برگزار شد، به این نتیجه رسید که چین برای ادعای حقوقی مالکیت خود بر بخش عمده دریای چین جنوبی، هیچ مبنای قانونی ندارد. با این حال، چین این حکم را نادیده گرفته است.

قدرت‌های بزرگ غربی، ناو‌های خود را اغلب از دریای چین جنوبی عبور می‌دهند تا نشان دهند که این منطقه بخشی از آب‌های بین‌المللی است. این اقدام، خشم پکن را برانگیخته است.

بیشتر از جهان